Despre situatia dificila in care te pune retragerea din activitate.

Cum poate fi valorificat momentul de tranzit cand nu-ti gasesti inca rolul si locul tau in schema vietii si nu ti-ai definit inca ce sa faci, nu ti-ai gasit inca o activitate care ar putea fi pentru tine un legacy. Este o lupta pentru sens, pentru a-ti asuma, defini sau gasi unul.

Fiecare din noi doreste sa aibe un legacy si ce legacy ar putea fi mai frumos decat sa poti transmite experinta de o viata celorlalti. Pentru ca suntem in plina societate a cunoasterii putem sa punem in joc un model al managementului cunoasterii in care ficere din noi, atunci cand se retrage din activitate, poate participa la transformarea uriasului depozit de cunoastere implicita care se afla in milioane de experti in lume in cunoastere explicita, la indemana tuturor.

Aceasta poza este un admirabil raspuns la intrebarea ce sens as putea avea daca ma retrag din activitate.

Care este istoria acestei fotografii? MIT prin EDX a oferit cursul Entrepreneurship 101. Cursul se face de obicei individual si presupune ca fiecare cursant are o conexiune internet si un cont la platforma de MOOC respectiva in acest caz EDX.  In cazul fotografiei de mai jos cursul a ajuns intr-un mediu, India, unde conditiile de infrastructura cerute sunt mai greu de rezolvat si cineva a avut acesta idee extraordinare de utiliza un cont personal si a aduna intr-o sala o asistenta care sa asiste colectiv la acest curs. Posibil ca aceasta asistenta sa nu fi avut o conexiune stabila sau un acces personal la un calculator. Dar exista si o alta posibilitate care ni se pare extrem de interesanta. Este posibil ca oamenii sa fi simtit ca este profitabil sa creeze o comunitate de invatare rematerializand procesul de invatare dematerializat prin MOOC. In acest caz se pierde certificatul individual oferit la finele cursului dar se castiga avantajul comunitatii de invatare.

ppl-mooc-in

Ne intrebam daca acesta nu este unul din modurile profitabile de abordare a cursurilor de tip MOOC in special in comunitatile locale mici. Comunitatea tinerilor dintr-o comuna sau un sat ar deveni mai inteligenta si mai profitabila daca primaria ar fi organizat o comunitate de practica in jurul cursului Entrepreneurship 101. Nu excludem in cazurile in care nu infrastructura este deficitara ca oamenii sa participe si in comunitatea de practica in care exista un plus de colaborare dar si individual acasa pentru a obtine certificarul de participare in nume propriu. Acest dublu mod de aboradare va canaliza un maxim de cunoastere dintr-un curs de tip MOOC si credem ca va deveni fenomen in viitor. Orice primarie, club, berarie care are o conexiune internet si un LCD peste 101 cm sau in viitor un UHD va deveni o comunitate de practica in care cunoasterea implicita a societatii devine cunoastere explicita. Orice persoana retrasa din activitate intr-o casa de vacanta poate coagula un centru de invatare adhoc prin care el poate contribui cu maxim de eficienta la progresul comunitatii.

In acest prezi, MOOC as e-bricks for Smart Cities vedem care sunt componentele. O economie Smart ar investi intr-un Smart Environment. Ar fi extrem de ieftin sa creezi in comunitatile locale facilitati MOOC: un calculator cu UHDTV sau proiector in sala de conferinte a primariei sau scoala locala ar fi o dotare suficienta. Ar fi apoi Smart Governance care sa asigure o informare sau chiar sa comande universitatilor cursuri MOOC care sa contribuie la Smart Living si sa creeze Smart People. Motivul pentru care Entrepreneurship 101 nu a fost facut de o suta de mii de romani nu a fost atat absenta unui Smart Environment. car absenta unui Smart Governance pentru ca Agentia pentru IMM ar fi putut sa faca o campanie de popularizare si ar fi putut ulterior sa comande unor universitati romanesti un MOOC antreprenoriat 101 pentru mediul de afaceri romanesc cu prezentarea facilitatilor acestui mediu.

Credem ca o problema majora este absenta unui Smart Governance pentru ca in batalia pentru Smart City noi pierdem doua armate uriase: una este armata Smart Retired Teachers si a doua este cea a celor ce pot fi numiti Smart Retired Persons. Smart Retired Teachers ar putea fi niste excelenti facilitatori MOOC. Smart Retired Persons este o comunitate uriasa si ei ar putea fi facilitatori in comunitati foarte mici in medie de 10 persoane care ar putea fi organizate in spatii institutionale sau private. De exemplu asociatiile de locatari dispun de mici spatii care pot fi utilizate pentru MOOC de genul: eficienta energetica, gradina de pe terasa blocului, si multe alte cursuri care pot creste inteligenta si eficienta condominoului.

Am plecat insa de la ce ar putea face amicul meu pentru a da sens retragerii din activitate intr-un oras de provincie in care are o casa de vacanta. Ce as face eu, ce mi-ar place sa fac. As strange mici grupuri de 10-15 tineri pentru care as deveni un facilitator MOOC pentru a crea un Smart Environment. Ce ar avea nevoie o comunitate locala din provincie. Cursuri de antreprenoriat care sa valorifice potentialul local de resurse si turism ar fi o prioritate.

Imi amintesc ca in copilarie cineva care avea singurul TV de pe strada primea 15 copii pe covor sa vada Sfantul cu Simon Templar.  Pentru ca locuiam in Ghencea, langa stadion, comunitatea locala era simtita, noi stiam cine e delegat de strada si deputat de cartier si imi amintesc ce succes rasunator a avut deputata de cartier cand a reusit sa aduca un chiosc de ziare la care gaseam Pif si Stiinta si Tehnica la coltul strazii.


DESPRE AUTOR

sorinelb-150x150

Salut! Numele meu este Sorinel Balan si vreau sa-ti urez bun venit pe blogul meu. Scriu saptamanal despre cum poti sa castigi mai mult invatand mai mult despre it, social media, e-learning, intranet: stiri, tendinte, strategii, cursuri, tips&tricks.

Pentru a fii mereu în contact cu ultimele noutati, te invit să te abonezi AICI. Stii mai mult, castigi mai mult