AyurVeda Maharishi: introspectii moderne in medicina straveche
AYURVEDA este cel mai vechi sistem medical existent, avindu-si originile in India antica. Este recunoscuta de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii si este practicata pe larg.
Pina recent, ayurveda a fost virtual necunoscuta in occident. Interesul actual in prevenirea bolilor si promovarea sanatatii a condus la investigarea sa de catre un numar crescind de medici occidentali care au descoperit ca adauga medicinii alopate moderne o invatatura valoroasa si complementara.
Cuvintele ayurveda provin din doua radacini sanscrite: ayus – insemnind viata sau durata vietii si veda – insemnind invatatura sau stiinta. ayurveda se traduce deci prin “stiinta vietii” si aceasta subliniaza orientarea sa catre prevenire. Cele mai importante carti cu texte de ayurveda, Charaka Samhita si Sushruta Samhita [3], acopera principalele ramuri medicale sub aceeasi titulatura ca si in medicina alopata. In plus, exista tratate asupra eticii medicale si a relatiei medic-pacient. Farmacia ayurvedica include mii de plante si produse din plante, multe dintre ele fiind cunoscute ca agenti terapeutici, ca de exemplu “rauwolfia” (*) si “digitalis” (**).[4]
In India, din nefericire, in secolele de stapinire straina, institutiile ayurvedice nu au fost sprijinite in mod oficial, au fost toate energic desfiintate si cele mai importante cunostinte clinice si teoretice s-au pierdut sau nu au mai fost disponibile. Eficienta Ayur Vedei a fost din ce in ce mai limitata datorita faptului ca medicii nu utilizau abordarile sale cuprinzatoare. O reinviere moderna, luind in considerare toate abordarile in acord cu textele clasice, este cunoscuta sub numele de ayurveda Maharishi. Aceasta a avut loc sub indrumarea lui Maharishi Mahesh Yogi, in colaborare cu medici ayurvedici de prima marime.[5,6]
Cadrul de lucru ayurvedic
Principiul individualitatii biologice este principiul central al diagnozei si tratamentului ayurvedic. ayurveda Maharishi pune accent pe factorii purtatori, in special pe dezechilibrul ce rezulta din dereglarea mecanismelor homeostatice sau imunitare, acesta fiind factorul de baza in etiologia bolii. De asemenea, ea acorda un loc important factorilor mentali si emotionali, pe care ii considera ca fiind critici in dezvoltarea acestor dezechilibre.
In examinarea unui pacient, medicul specializat in ayurveda Maharishi ia in considerare patologia particulara si, de asemenea, constelatia caracteristicilor fiziologice unice prin care se constituie individul. Conform ayurvedei, trei principii fiziologice ireductibile, numite doshe, regleaza diferitele functii ale mintii si corpului. In sanscrita, cele trei doshe sunt denumite Vata, Pitta si Kapha (se pronunta cafa). Fiecare om este inzestrat la nastere cu anumite valori ale tuturor celor trei doshe, dar la fiecare persoana proportiile exacte variaza. Aceste proportiii determina tipul psihofiziologic. Exista 10 tipuri clasice, derivate din combinatiile celor trei doshe.
Cele trei doshe sunt impartite mai departe in numeroase subdoshe cu diferite locuri si functii in intreg corpul. Dezechilibrul doshelor si subdoshelor deregleaza functionarea normala si este responsabil pentru diferite afectiuni. Intrucit subtipurile diferite de doshe si combinatiile lor afecteaza diferite sisteme de organe, medicul poate corela diagnoza ayurvedica cu clasificarea bolilor din medicina alopata.
- Dosha Vata reprezinta miscare si curgere. Din punct de vedere fiziologic, ea sta la baza respiratiei, circulatiei si activitatii neuromusculare. Dezechilibrul doshei Vata predispune la boli ale sistemului nervos, dureri cronice, aritmii cardiace, dezordini reumatice, constipatie, anxietate si insomnie.
- Dosha Pitta conduce toate activitatile metabolice, schimburile de energie si digestia. Dezechilibrul doshei Pitta predispune la ulcere peptice, hipertensiune, boli inflamatorii ale intestinelor, boli de piele si reactii alergice. Dezechilibrul doshei Pitta este responsabil, de asemenea, pentru furie, invidie si gelozie.
- Dosha Kapha reprezinta structura, coeziune si echilibru fluid. Dezechilibrul doshei Kapha predispune la boli ale sistemului respirator, sinuzita, diabet zaharat, obezitate, arteroscleroza si tumori. Dezechilibrul doshei Kapha este responsabil, de asemenea, pentru sentimentele de atasament si lacomie.
Cunoasterea tipului psihofiziologic poate ajuta medicului alopat sa diagnozeze afectiunile existente si sa prezica riscul pentru bolile viitoare. Medicul coreleaza atit constatarile ayurvedice c?t si cele alopate si apoi dezvolta un plan de tratament sau de prevenire, integrind ambele modalitati.
Diagnoza pulsului
Prin palparea pulsului radial, medicii ayurvedici abili sunt capabili sa diagnozeze nu numai boli care se limiteaza la sistemul cardiovascular, ca diabetul, bolile neoplastice, bolile musculo-osoase si astmul. Mai mult, acesti medici pot detecta dezechilibrele in stadii foarte timpurii, cind poate sa nu existe nici un indiciu clinic si cind forme usoare de interventie pot fi suficiente.7
In diagnoza ayurvedica a pulsului, combinatiile de doshe si subdoshe responsabile pentru starea clinica a pacientului sunt simtite ca modele de vibratie in arterele radiale. Vata, Pitta si Kapha au calitati tactile vibratorii diferite – si la fel si subdoshele lor. Prezenta si localizarea acestor calitati vibratorii in puls determina medicul sa descopere modelele specifice de echilibru si dezechilibru care stau la baza si sunt responsabile pentru starea pacientului. Chiar sub punctul radial, se plaseaza degetul aratator peste pulsul Vata, degetul mijlociu peste pulsul Pitta si degetul inelar peste pulsul Kapha. Talentul in citirea pulsului depinde de instruirea, practica si alertetea diagnosticianului. In timpul instruirii, medicul isi ia pulsul mai intii lui, de mai multe ori pe zi, pentru a deveni familiar cu modul cum i se modifica in diferite circumstante, inainte de a trece la urmatoarea etapa – care implica numeroase examinari pe pacienti.
Terapie
In terapiile ayurvedice se pune accent in principal pe refacerea echilibrului fiziologic, care este echivalenta cu refacerea echilibrului doshelor. In termeni ayurvedici, echilibrul este definit ca fiind starea care accentueaza la maxim mecanismele homeostatice si de autoreparare. Strategiile ayurvedice sunt impartite in urmatoarele patru mari domenii: minte, corp, comportament si mediu inconjurator. Fiecare pacient primeste recomandari pentru toate cele patru domenii.[5]
Minte – In cadrul de lucru ayurvedic, corpul este privit, nu doar ca o masina sofisticata, ci si ca o expresie fizica a dinamicilor autointeractive ale unui camp abstract, fundamental de inteligenta. Medicii ayurvedici identifica acest camp fundamental cu constiinta si considera constiinta ca stand la baza fiziologiei si nu ca pe un epifenomen al sistemului nervos. Deci, medicii ayurvedici utilizeaza tehnicile mentale pentru tratamentul bolilor, reducand stresul si dezvoltand potentialului mental.
Liderul acestor tehnici este meditatia transcendentala, care a fost subiectul a peste 500 de studii stiintifice, facute de-a lungul ultimilor 20 de ani. Pe durata procesului meditatiei transcendentale, au loc modificari metabolice care indica o stare de alertete plina de repaus.[8] Studiile publicate asupra acestei tehnici au raportat asocieri intre utilizarea meditatiei transcendentale si utilizarea redusa a metodelor de ingrijire a sanatatii; cresterea longevitatii si calitatii vietii; si scaderea anxietatii, hipertensiunii, nivelului de colesterol si abuzului de substante.[9,10]
Corp – Aceste abordari includ utilizarea dietei, exercitiilor fizice, plantelor, terapiilor senzoriale (n.ed.: bazate pe culori, melodii, arome etc.) si panchakarma (proceduri de purificare care constau in masaje cu ulei tratat cu plante medicinale, tratamente calde pe baza de plante medicinale si terapii de eliminare).[11] Aceste abordari sunt prescrise pentru echilibrarea doshelor Vata, Pitta si Kapha.
Actiunile terapeutice sunt efective la maximum doar daca sunt instituite masuri corespunzatoare referitoare la dieta, pentru a sprijini refacerea echilibrului fiziologic. ayurveda clasifica toate alimentele conform efectelor lor asupra doshelor Vata, Pitta si Kapha. Cunoscand aceste lucruri, medicul poate sa individualizeze o dieta potrivita tipului pacientului si al dezechilibrelor sale. Recomandarile se bazeaza, de asemenea, pe alti factori, incluzind printre acestia influenta anotimpurilor si a capacitatii digestive.
Medicul ayurvedic prescrie, de asemenea, suplimente alimentare din plante. Descrierea ayurvedica a plantelor medicinale include cunoasterea actiunii, a momentului cel mai propice culegerii lor, a depozitarii si a fazelor lor de prelucrare. Un principiu este cel mai inalt – portiunea potrivita din planta trebuie utilizata integral si nu doar ingredientul activ. Se crede ca in felul acesta, se produce un efect sinergetic si ca se impiedica aparitia efectelor colaterale toxice.
Un grup special de preparate ayurvedice din plante denumite rasayana este descris ca avind drept efect cresterea rezistentei la imbolnavire si promovarea longevitatii. Desi sunt necesare in mod clar investigatii mai ample, studiile recente indica aplicatiile lor potentiale. La Ohio State University (Columbus, S.U.A.), Indiana University (Indianopolis, S.U.A.), University of Kansas (Kansas City, S.U.A.), South Dakota College of Pharmacy (Brookings, S.U.A.), University of Colorado (Denver, S.U.A.) si alte institutii, au fost investigate doua preparate de tip rasayana, cunoscute sub numele de Maharishi Amrit Kalash -4 si -5 (M-4, M-5). S-a constatat ca atit M-4 cit si M-5 au redus incidenta carcinomului mamar indus de substante chimice, la animalele experimentale, cu pana la 88% si a determinat regresul la cel mult 60% din tumorile complet formate la animalele de control, cind, ulterior, li s-a administrat preparatele.12,13 S-a constatat ca preparatul M-4 opreste cancerul metastazant experimental la plamini la pana la 65% din animalele testate.[14] Aceasta activitate antitumorala nu a fost insotita de efecte toxice.[12] S-a constatat ca Maharishi Amrit Kalash-5 induce diferentieri morfologice la 75% din celulele neuroblastome din cultura. Mai mult, prezenta continua a lui M-5 in cultura a oprit degenerarea rapida a celulelor diferentiate.[15] In plus, s-a aratat ca M-5 accentueaza raspunsul limfoproliferativ la animalele stimulate cu antigen, comparativ cu animalele de control16 si ca reduce agregarea plachetelor indusa de difosfatul adenozin, acidul arachidonic, colagenul si epinefrina.[17] Analiza chimica atit a lui M-4 cit si a lui M-5 indica faptul ca ele contin un amestec de antioxidanti.[12] S-a constatat ca ambele preparate reduc radicalii liberi si speciile de oxigen reactiv, incluzind superoxidul, peroxidul de hidrogen si radicalii hidroxil generati atit in sistemele celulare (neutrofile) cit si in cele necelulare (oxidaza xantina-xantina).[18] Aceasta poate indica aplicatii potentiale la numarul crescind de boli si toxicitati legate de afectiunile induse de radicali liberi.[18]
La purtatorii de hepatita de tip B, Blumberg si colegii sai, in colaborare cu cercetatori de la Universitatea din Madras, India, au efectuat un studiu controlat randomizat asupra efectelor plantei Phyllantus amarus,(***)[19] afirmand ca ea a fost “descrisa in literatura vedica cu mai mult de 2000 de ani in urma.” Cinzeci si noua la suta din subiectii tratati cu aceasta planta au pierdut antigenul de suprafata, in timp ce acest lucru s-a intamplat la numai 4% din persoanele de control tratate cu placebo. Unii dintre subiecti au fost observati pana la 9 luni si nu a reaparut antigenul de suprafata la nici un caz.
Aplicarea programelor ayurveda Maharishi care includ preparate din plante, la tratamentul a 10 boli cronice a fost analizat intr-un studiu pilot nerandomizat si necontrolat, efectuat in Olanda pe 126 de pacienti.20 Dupa 3 luni de tratament, au fost observate imbunatatiri la pacientii cu artrita reumatoida, astm bronsic, eczeme, constipatii cronice, dureri de cap, sinuzite cronice si hipertensiune. Protocolul de tratament a inclus diferite preparate ayurveda Maharishi din plante (adica, MA-130 si MA-299 pentru artrita reumatoida); programe de dieta specifice pentru fiecare boala in concordanta cu dezechilibrele in doshe; reguli pentru rutinele ayurvedice, zilnice si pe anotimpuri; si alte programe, de genul panchakarma, tehnici ayurveda Maharishi de integrare neuromusculara si tehnica meditatiei transcendentale. Nu a existat nici o schimbare la 14% din acesti pacienti si la 7% conditiile clinice au continuat sa progreseze necorelat cu terapia ayurvedica. Nu au fost decese.
Comportament – Textele ayurvedice au precedat cunostintele contemporane despre ciclurile zilnice si anuale. In concordanta cu tipul psihofiziologic, fiecare pacient este instruit in rutine de sanatate zilnice si pe anotimpuri pentru a mentine integritatea ritmurilor biologice cheie. Acestea includ instructiuni simple pentru sculatul si culcatul devreme, evacuarea intestinelor la trezire, consumarea mesei principale la ora prinzului si exercitii fizice corespunzatoare.
Mediu inconjurator – Textele ayurvedice pun accent pe importanta sanatatii colective si inter-relatia dintre sanatatea individului si cea a societatii. De aceea, masurile pentru sanatatea colectiva si a mediului inconjurator, de mentinere a sanatatii societatii si de construire a unui mediu sanatos pentru trai si munca joaca un rol important. Aceste masuri includ practica colectiva a meditatiei transcendentale si a programelor MT-Sidhi, controlul poluarii, conditii corespunzatoare de trai si masuri de igienizare.[21] Analiza tipului psihofiziologic este importanta in multe din aceste prescriptii datorita faptului ca indivizii difera prin raspunsurile lor la mediul inconjurator si prin tipurile de ocupatii.
Aplicarea Ayur Vedei in medicina alopata
ayurveda adauga citeva noi elemente la practica medicala. Sistemul sau de tipologie a pacientului furnizeaza informatii utile pentru prezicerea factorilor de risc si a tendintelor catre boli specifice. Punerea accentului pe echilibrul psihofiziologic ca o cheie a intaririi mecanismelor de auto-vindecare a organismului si pe metodele sale terapeutice de modificare a determinantilor psihofiziologici, de dieta, comportamentali si de mediu ai bolilor pot adauga noi introspectii in abordarea de catre medic a unei mari varietati de afectiuni.
Terapia in ayurveda este prescrisa mai mult pe baza dezechilibrului in doshe si a tipului psihofiziologic si nu pe baza entitatii bolii, ca in medicina alopata. Din acest motiv, doi pacienti cu hipertensiune pot primi tratamente diferite, conform individualitatii lor biologice si a diferitelor cauze ale bolii cum au fost determinate prin procesul de diagnosticare ayurvedic.[5]
Medici din America de Nord si de Sud, Europa si Japonia au fost instruiti in ayurveda si includ metodele sale la ingrijirea pacientului. Guverne si/sau asociatii medicale din Brazilia, Polonia, Cehoslovacia si Ungaria au finantat conferinte si cursuri de instruire ayurvedice pentru medici. In fosta Uniune Sovietica a fost infiintat un Institut de ayurveda Maharishi sub auspiciile Centrului de Cercetari pentru Medicina Preventiva al Ministerului Sanatatii Publice si mai mult de 1000 de medici sovietici au beneficiat de instruire ayurvedica. In Statele Unite, instruirea este disponibila prin Asociatia Americana de Medicina Ayurvedica din Lancaster, Massachussets.
Printr-o investigatie stiintifica riguroasa, ayurveda Maharishi poate furniza introspectii si abordari noi si utile in prevenirea si tratarea bolilor. Perspectiva Ayur Vedei Maharishi poate ajuta la explicarea fenomenelor din medicina alopata care nu sunt intelese in mod clar si poate furniza accesul la modalitati terapeutice si preventive care, anterior, au fost ignorate sau considerate nestiintifice. Daca exista astfel de strategii, este important ca ele sa nu fie trecute cu vederea.
Hari M. Sharma, MD, FRCPC
The Ohio State University College of Medicine
Columbus, Ohio, S.U.A.
Brihaspati Dev Triguna, Ayur-Veda Martand
All India Ayur-Veda Congress
New Delhi, India
Deepak Chopra, MD
American Association of Ayurvedic Medicine
Lancaster, Massachussets, S.U.A.
1 “All India AyurVeda Congress” (care reprezinta medicii ayurvedici) are peste 300000 de membri. 108 colegii ayurvedice din India ofera titlul de medic ayurvedic dupa urmarea unui program de 5 ani.
Bibliografie
1.Zaman H. The South-East Asia region. In: Bannerman R.H., ed. Traditional Medicine, Geneva, Switzerland: World Health Organization; 1974: 231-239.
2.Charaka Samhita. Sharma R.K., Dash B., trans. Varanasi, India: Chowkhamba Sanskrit Series Office; 1977.
3.Sushruta Samhita. Ghisagrantne K.L., trans. Varanasi, India: Chowkhamba Sanskrit Series Office; 1963.
4.Chopra R.N., Chopra I.C., Handa K.L., Kapur L.D. Indigenous drugs of India. Calcutta, India: Academic Publishers; 1982.
5.Chopra D. Perfect Health. New York, NY, S.U.A.: Harmony Books; 1990.
6.Chopra D. Quantum Healing: Exploring the Frontiers of Mind-Body Medicine. New York, NY, S.U.A.: Bantam Books Inc; 1989.
7.Vasishta S.D. The Essence of Pulse Diagnosis. 3rd ed. Bahalgarah, India: Ram Lal Kapur Trust; 1983.
8.Wallace R.K. Physiological effects of transcendental meditation. Science, 1970; 167: 1751-1754.
9.Orme-Johnson D. Medical care utilization and the transcendental meditation program. Psychosomatic Medicine, 1987; 49: 493-507.
10.Alexander C.N., Langer E.J., Davies J.L., Chandler H.M., Newman R.I. Transcendental meditation, mindfulness, and longevity: an experimental study with the elderly. Journal of Personality and Social Psychology, 1989; 57: 950-964.
11.Schneider R.H., Cavanaugh K.L., Kasture H.S., et al. Health promotion with a traditional system of natural health care: Maharishi Ayur-Veda. Journal of Social Behavior and Personality, 1990; 5: 1-27.
12.Sharma H.M., Dwivedi C., Satter B.C., et al. Antineoplastic properties of Maharishi-4 against DMBA-induced mammary tumors in rats. Pharmacology, Biochemistry, and Behavior, 1990; 35: 767-773.
13.Sharma H.M., Krieger J., Dwivedi C. Antineoplastic properties of dietary Maharishi-4 and Maharishi Amrit Kalash Ayurvedic food supplements. European Journal of Pharmacology, 1990; 183: 193.
14.Patel V., Wong J., Shen R.W., Brahmi J., Sharma H. Reduction of mouse Lewis lung carcinoma (LLC) by M-4 rasayana. Federation of American Societies of Experimental Biology (FASEB) Journal, 1990; 4: A637. Abstract.
15.Prasad K.N., Edwards-Prasad J., Kenrotti S., Brodie C., Vernadakis A. Extracts of Maharishi Amrit Kalash-5, an Ayurvedic herbal preparation, induces differentiation in neuroblastoma cells in culture. Presented at Eighth Biennial Meeting, International Society for Developmental Neuroscience; June 16-22, 1990; Bar Harbour, Florida, S.U.A.
16.Dileepan K.N., Patel V., Sharma H.M., Stechschulte D.J. Priming of splenic lymphocites after ingestion of an Ayurvedic herbal food supplement: evidence for an immunomodulatory effect. Biochemical Archives, 1990; 6: 267-274.
17.Sharma H.M., Feng Y., Panganamala R.V. Maharishi Amrit Kalash (MAK) prevents human platelet aggregation. Clinica & Terapia Cardiovasculare, Journal of the International Atherosclerosis Society, 1989; 3: 227-230.
18.Niwa Y. Effect of Maharishi-4 and Maharishi-5 on inflammatory mediators with special reference to their free radical scavenging effect. Indian Journal of Clinical Practice, 1991; 1: 23-27.
19.Thyagarajan S.P., Subramanian S., Thirunalasundari T., Venkateswaran P.S., Blumberg B.S. Effect of Phyllantus amarus on chronic carriers of hepatitis B virus. The Lancet. 1988; 2: 764-766.
20.Jansen G.W.H.M. The application of Maharishi Ayur-Veda in the treatment of ten chronic disease: a pilot study. Nederlands tijdschrift voor integrale geneeskunde. 1989; 5: 586-594.
21.Orme-Johnson D.W., Alexander C.N., Davies J.L., Chandler H.M., Larrimore W.E. International peace project in the Middle East: The effects of Maharishi Technology of the Unified Field. The Journal of Conflict Resolution. 1988; 32: 776-813.
(*)
Rauwolfia vomitoria – arbore de talie mica, originar din Africa tropicala, utilizat de triburile africane pentru virtutile sale depurative si de reglare a sistemului hormonal; se utilizeaza si ca hipotensiv
Rauwolfia serpentina – utilizat in India ca tranchilizant si hipotensiv
(**)
Digitalis purpurea
Digitalis lanata
Manusa vulpii
Planta care creste in sud-estul Europei si vestul Asiei utilizata pentru boli cardiovasculare, hipotensor, diuretic, expectorant; in cantitati mari devine toxic.
(***)
Phyllantus amarus
Creste in Asia si Australia, utilizata in mod special pentru tratarea hepatitei si cancerului hepatic.
art din arhiva AMTR
Test Pentru Analiza Tipologiei Ayurvedice by sameditzo
Programul cu 5 puncte propus Bancii Mondiale pentru a elimina 50% din boli, la nivel mondial, in trei ani.
prezentat de:
Conferinta internationala pentru crearea unei societati lipsite de boli prin Maharishi Ayur-Ved
Numerosi doctori din întreaga lume sunt astazi convinsi de puterea Maharishi Ayur-Vedei, care considera sanatatea perfecta ca fiind starea naturala a omului si nu recunoaste limite ale potentialului de însanatosire înnascut în organismul uman. De aceea introducerea Maharishi Ayur-Vedei progreseaza în multe tari, printre care se numara si URSS, Polonia si Ungaria.
Interesul larg printre doctori pentru acest sistem antic de îngrijire naturala a sanatatii este indicat de participarea a aproximativ 2.000 de doctori la cursurile de Maharishi Ayur-Ved tinute în URSS, Polonia, Ungaria, Iugoslavia, Brazilia, SUA si Noua Zeelanda. Cu ocazia celei de-a 43-a Conferinte a OMS, sunt prezenti, la Geneva, Dr. B.D. Triguna si alti doctori renumiti din multe tari. Ei participa la aceasta conferinta internationala (Geneva, 9 mai 1990) pentru a-i informa pe ministrii sanatatii si delegatii OMS asupra modului în care se poate crea o societatea lipsita de boli prin Maharishi Ayur-Ved.
Maharishi Ayur-Ved – o abordare completa a sanatatii perfecte
„Ayur-Ved“ – care înseamna „stiinta vietii sau a duratei vietii“ – vine din antica traditie vedica a Indiei si se bucura de o traditie continua a practicii medicale de mai bine de 5 000 de ani. Din nefericire, majoritatea medicilor Ayur-Vedici de astazi folosesc numai o gama foarte limitata a acestui sistem complet. Totusi, de-a lungul ultimilor decenii, Ayur-Ved a fost restaurata la fosta sa completitudine ca urmare a unui efort global, inspirat de Sanctitatea Sa Maharishi Mahesh Yogi, fondatorul meditatiei transcendentale.
Maharishi Ayur-Ved este orientata spre prevenire, lipsita de efecte secundare daunatoare si capabila de tratarea bolii la sursa ei. Ea poate pretinde în mod legitim ca este atat stiintifica, cat si într-adevar completa, implicand 20 de abordari sistematice ale sanatatii din unghiul mintii, trupului, comportamentului si mediului înconjurator. Terapiile Maharishi Ayur-Ved nu intra în conflict nici cu metodele conventionale, nici cu cele complementare si, de accea, angajarea si a altor sisteme de însanatosire poate avea succes.
Constiinta pura – starea sanatatii perfecte
Puterea abordarii sanatatii a Maharishi Ayur-Vedei este accea ca ea priveste dincolo de schimbarile structurii fizice ale trupului uman, la valoarea inteligentei care directioneaza si orchestreaza acest flux continuu al materiei. Valoarea autoorganizatoare a inteligentei este scanteia vietii fara de care trupul ar fi pur si simplu materie inerta.
Conform Maharishi Ayur-Vedei, originea tuturor aspectelor existentei – mentale si fizice – este domeniul inteligentei pure sau constiintei pure. Desi neobisnuit la prima vedere, aceste punct de vedere este remarcabil de paralel cu concluzia la care a ajuns astazi stiinta moderna. Ultimele teorii ale fizicii cuantice localizeaza baza universului fizic într-un singur camp unificat, proprietati care sunt identice celor ale inteligentei.
De asemenea, în biologie, pachetul de inteligenta pe care îl numim informatie genetica se stie ca se afla la baza si guverneaza dezvoltarea si mentinerea întregii fiziologii.
Interfata minte–trup este un alt exemplu foarte important al modului în care inteligenta devine materie în trupul uman. Impulsurile propriei noastre inteligente – gandirea si emotiile noastre – sunt traduse în mod constant în substante chimice produse de creierul nostru, care, la randul lor, regularizeaza toate procesele trupului. Ganduri si sentimente – fericire sau depresie, armonie sau conflict – toate sunt proiectate asupra trupului nostru, pe masura ce sistemul nostru nervos produce moleculele regulatoare corespondente. Un exemplu obisnuit este modul în care stresul ne afecteaza sanatatea. Prima dintre metodele Maharishi Ayur-Vedei este tehnica simpla a meditatiei transcendentale, care-i permite mintii constiente – inteligenta umana – sa se identifice pe sine cu sursa sa în inteligenta naturii. Aceasta asigura faptul ca influenta hranitoare, vindecatoare este întotdeauna generata prin conexiunea minte–trup.
Cercetari asupra Maharishi Amrit Kalash-ului
Preparatele din plante ale Maharishi Ayur-Vedei folosesc puterea echilibratoare a întregii plante sau combinatii de plante pentru a promova însanatosirea fara efecte secundare. Textele Ayur-Vedice clasice enumera multe sute de Rasayana – preparate sofisticate din minerale si din plante pentru întarirea imunitatii si prevenirea îmbatranirii. Doua dintre acestea sunt eficace în mod particular; formulele lor au fost pierdute timp de secole înainte de a restaurate sub forma Maharishi Amrit Kalash-ului.
Cercetari de laborator recente, conduse de Dr. Hari Sharma, profesor de patologie anatomica la Universitatea Ohio, SUA, au constatat ca Maharishi Amrit Kalash-ul are efecte preventive si terapeutice împotriva cancerului. De asemenea, s-a mai constatat ca Maharishi Amrit Kalash-ul creste eficienta sistemului imunitar si are, în mod potential, un efect foarte important în prevenirea atacurilor de cord si a comotiilor cerebrale.
Alte cercetari stiintifice au confirmat faptul ca Maharishi Amrit Kalash-ul are o gama larga de beneficii pentru starea generala buna si conduce la îmbunatatirea capacitatilor de perceptie care tind sa se deterioreze odata cu varsta.
Eliminarea radicalilor liberi
Studii mai recente au indicat faptul ca Maharishi Amrit Kalash-ul este cel mai puternic eliminator al radicalilor liberi. Radicalii liberi sunt molecule care reactioneaza foarte agresiv. Ele sunt necesare trupului pentru a-l apara de invazia microorganismelor. Totusi, excesul producerii radicalilor liberi îi poate fi daunator trupului. Multi factori, printre care stresul, poluarea mediului înconjurator, fumatul, alcoolul si radiatiile pot conduce la producerea excesiva a radicalilor liberi. Aproximativ 80–90% din bolile umane sunt legate de o astfel de producere excesiva, printre care îmbatranirea, arteroscleroza, infarctul miocardic, cancerul si artrita. Trupul se protejeaza de producerea necorespunzatoare de radicali liberi prin enzime cum ar fi SOD, iar radicalii liberi pot fi, de asemenea, eliminati prin luarea de Maharishi Amrit Kalash, care contine multi anti-oxidanti si care îmbunatateste, de asemenea, activitatea SOD în trup, controland astfel generarea excesiva de radicali liberi.
Maharishi Ayur-Ved si vindecarea bolilor cronice
Maharishi Ayur-Ved s-a dovedit a fi de mare valoare în tratamentul multor situatii, printre care boli cronice de lunga durata care sunt deseori dificil de tratat si pentru care medicina conventionala poate oferi, în cel mai bun caz, numai alinarea simptomelor. Un studiu recent, efectuat în colaborare cu una din cele mai mari agentii private de asigurari pe caz de boala din Olanda, a examinat beneficiile preparatelor din plante Maharishi Ayur-Ved la 126 de pacienti suferinzi de zece boli cronice obisnuite: artrita reumatoida, hipertensiune, astm, bronsita, sinuzita, dureri de cap, eczeme, psoriazis, constipatie si diabet nedependent de insulina.
Dupa trei luni de tratament, 79% din pacienti au indicat îmbunatatiri clare ale starii lor. Acesti pacienti sufereau de problemele lor în medie de 17 ani si nu au reusit sa gaseasca alinare din alte abordari, atat conventionale, cat si complementare.
Vorbitori la conferinta
Dr. B.D. Triguna, presedintele Congresului Ayur-Ved din întreaga Indie, membru al Consiliului Central de Cercetari în Ayur-Ved al Guvernului Indiei si directorul Centrului Mondial Maharishi Ayur-Ved, a fost vorbitorul cel mai important de la conferinta. Dr. Triguna este cel mai de seama expert din lume în diagnoza pulsului si a facut demonstratii ale talentului sau exceptional.
La conferinta au luat cuvantul:
• Prof. dr. Hari Sharma, profesor de patologie, seful Catedrei de Patologie Anatomica,
Universitatea de Stat Ohio, Columbus, Ohio, SUA;
• Dr. Anatoly Yurievich Ignatyev, Departamentul Cardiologie, Centrul de Cercetare pentru
Medicina Preventiva al URSS, Moscova, URSS;
• Dr. Tony Nader, Co-Director, Centrul de Sanatate Maharishi Ayur-Ved, Lancaster,
Massachusetts, SUA;
• Dr. George Janssen, director, Centrul de Sanatate Maharishi Ayur-Ved pentru Europa,
Olanda;
• Dr. Oliver Werner, Vice-Cancelar, Universitatea Europeana Maharishi de Cercetare.
Meditatia transcendentala
Ar putea fi mintea cea mai pretioasa resursa a sanatatii noastre? Mai mult de 500 de studii asupra meditatiei transcendentale (MT) – aspectul constient al Maharishi Ayur-Vedei – sugereaza cu putere acest lucru. Un studiu recent, publicat în prestigiosul jurnal Psychosomatic Medicine, a constatat ca, de-a lungul unei perioade de cinci ani, un grup de peste 2 000 de practicanti MT au avut nevoie de vizite la doctor si spitalizari numai pe jumatate fata de grupul de control comparabil. În mod izbitor, vizitele si internarile pentru boli de inima si boli ale sistemului nervos au fost cu 87% mai putine, iar pentru tumori cu 55% mai putine.
Meditatia transcendentala, asa cum este ea predata de Maharishi Mahesh Yogi, este o tehnica simpla, naturala si lipsita de efort, care se practica timp de 15–20 de minute în fiecare dimineata si seara, sezand confortabil si cu ochii închisi. Aceasta tehnica poate fi învatata cu usurinta de oricine, indiferent de varsta, nivel de studii, cultura sau credinta religioasa si nu necesita schimbarea stilului de viata sau a dietei.
Instruirea în meditatia transcendentala implica un curs standard în zece pasi, predat de un profesor de MT calificat. Maharishi a stabilit un program extensiv si sistematic de instruire a profesorilor MT, asigurand faptul ca aceleasi metode de predare corecte si eficace sunt disponibile oriunde în lume.
În timpul meditatiei transcendentale, mintea experimenteaza starea ei cea mai linistita, cea mai calma, în timp ce vioiciunea ei este mentinuta complet: o stare cel mai bine descrisa ca „odihna activa“ sau “constiinta pura“. Cercetarile au aratat ca meditatia transcendentala ofera o stare de odihna profunda, însotita de un grad înalt de integrare a functionarii creierului. Aceasta stare de odihna profunda îi permite trupului sa elimine stresurile adanc înradacinate, care nu pot fi îndepartate prin somnul sau relaxarea obisnuita.
Odata cu practicarea regulata, meditatia transcendentala aduce beneficii cumulative si complete, cum ar fi:
• cresterea claritatii mentale, a vioiciunii si creativitatii;
• cresterea consideratiei de sine, a starii generale bune si vitalitatii;
• reducerea stresului, a anxietatii si depresiei;
• îmbunatatirea imunitatii si rezistentei la boli;
• îmbunatatirea somnului;
• relatii mai bune acasa si la servici.
Acestea si multe alte beneficii au fost confirmate de cercetari. De asemenea, s-a mai constatat ca meditatia transcendentala ajuta la tratarea unei game largi de afectiuni fizice, de la astm, hipertensiune si anghina pana la scleroza multipla, encefalomielita si refacerea în urma atacurilor de cord. Odata cu practicarea regulata a meditatiei transcendentale, nevoia de medicamente, în special tranchilizante si somnifere, de tigari si alcool se reduce în mod pronuntat.
Meditatia transcendentala are un rol special în îngrijirea preventiva a sanatatii, întrucat reduce multi factori de risc ai bolilor (printre care toti factorii majori de risc în bolile de inima), creste rezistenta la stres si promoveaza obiceiuri pozitive de sanatate. O statistica pe trei ani a tuturor internarilor în spital din Suedia a aratat ca nevoia de îngrijire psihiatrica este situatia cel mai putin întalnita printre practicantii meditatiei transcendentale.
Pentru informatii actuale despre Meditatia Transcendentala (MT) si cursul de introducere in tehnica MT vizitati site-ul oficial http://ro.tm.org/
DESPRE AUTOR
Salut! Numele meu este Sorinel Balan si vreau sa-ti urez bun venit pe blogul meu. Scriu saptamanal despre cum poti sa castigi mai mult invatand mai mult despre it, social media, e-learning: stiri, tendinte, strategii, cursuri, tips&tricks.
Pentru a fii mereu în contact cu ultimele noutati, te invit să te abonezi AICI. Stii mai mult, castigi mai mult