Cea ce ne spune Sf Serafim de Sarov este ca numai cateva milioane de oameni pot sa ne salveze pe toti. Numărul creștinilor, la nivel mondial, este de 2.432.007.000, dintr-un total estimat de 7.875.465.000 de locuitori ai planetei. Dar mesajul lui Serafim de Sarov este unul universal pentru ca orcine indiferent de religie ar trebui sa poata sa faca pace in sufletul lui. Atlasul de EEG considera ritmul alfa, asciat lnistii interioare, starea de normalitate a SNC. “84% dintre oamenii de pe pământ aparţin unei religii” ne spune Doxologia. Intrebarea este: Se vor gasi cateva milioane de oameni din cateva miliarde care sa salveze planeta? Desi toate religiile sunt centrate pe mesajul pacii si toate spiritualitatile descriu metode de a o atinge, cel putin pacea interioara, cea pe care se bazeaza pacea in societate, oamenii se vor intreba firesc si daca exista argumente stiintifice, rationale pentru ceea ce ne spune Serafim De Sarov. Putem cauta deci argumente stiintifice? Da, Sf Grigorie Palama, spre a da un singur exemplu, considera filosofia, alături de ştiinţă, ca unul din darurile naturale ale lui Dumnezeu, astfel încât ea trebuie cinstită şi folosită ca atare. Acest lucru este intarit si de Parintele Dumitru Staniloaie. Sa o folosim deci. “In sistemele coerente, sa zicem laserii, elementele de coerenta din sistem au o influenta care este direct proportionala cu numarul lor la patrat, pe cand elementele incoerente au o influenta proportionala doar cu numarul lor. Ca rezultat, cand un subgrup proportional cu radacina patrata din totalul elementelor creaza o influenta coerenta, atunci aceasta depaseste influenta incoerenta a tuturor celorlalte elemente si coerenta este exprimata în întreg sistemul. Dintr-o perspectiva a teoriei campului, suma coerenta a amplitudinilor conduce la o situatie în care sursa individuala contribuie non-liniar la o influenta totala, pentru ca puterea totala sau intensitatea campului este direct proportionala cu patratul amplitudinii” (Hagelin, 1987).

Dar si creerul nostru in stare de liniste are ritmuri EEG coerente deci am putea spune ca cineva in aceasta stare coerenta ar putea influenta cu starea sa, o stare de pace interioara, mii de oameni. Cand vorbim de pacea interioara neglijam faptul ca o parte din uriasul potential neuronal, avem neuroni cate stele sunt in galaxie, sunt in stare de coerenta. Sa vedem în continuare cum descriu fizicienii sistemele coerente. Prigogine spune ca unul dintre aspectele cele mai interesante ale structurilor disipative este, fara îndoiala coerenta lor. Sistemul se comporta atunci ca un întreg, ca si cum ar fi amplasamentul fortelor cu raza mare de actiune. În ciuda faptului ca nu ele nu depasesc o sfera de ordinul a 10 la -3 cm, sistemul este structurat de parca fiecare molecula ar fi ‘informata’ despre întreaga stare a sistemului.” În aceste sisteme “portiuni ale sistemului separate prin distante macroscopice, devin corelate”, “evenimente locale au repercursiuni de-a lungul întregului sistem. Fiecare parte a sistemului devine astfel capabila sa “simta” ce se întâmpla în alte parti. Sistemul se comporta ca un întreg. Sistemul se comporta ca o retea am spune noi sau ca un sistem perfect caci definitia însasi a sistemului este de suma de elemnte între care exista cel putin o legatura. În articolul “Coerenta ca ordine” din volumul Filosofia fizicii, Ed Politica, 1984, Victor Geiculescu, dînd exemplu fenomenele de sperfluiditate si superconductibilitate spune ca la coerenta materia capata uimitoare proprietati ondulatorii. “Functiile de unda ale tuturor particulelor care participa la aceasta stare “s-au asezat” in faza si materia dobandeste la scara macroscopica proprietati uimitoare tipic ondulatorii”. Autorul spune ca aceasta “coerenta a functiilor de unda la nivelul microscopic poate fi dobandita si in sisteme care lucreaza la temperatura ambianta.” deci in organismul uman.

Partea frumoasa este ca arhitectura liturgica este deja structurata astfel incat nu va fi nevoie sa fie schimbata nici macar o virgula ci doar sa aducem cateva argumente din stiinta pentru a adanci spiritul liturgic. “Sfânta Liturghie este un organism spiritual viu, în continuă evoluţie şi nu o relicvă a istoriei. În decursul veacurilor ea a evoluat de la simplitatea originară la bogăţia de azi.” https://www.dervent.ro/liturghia.php

Indemnul la pace se repeta ca un light motiv pe parcursul liturghiei. Cuvantul pace apare in Biblia ortodoxa de 369 de ori http://www.bibliaortodoxa.ro/cautare.php?text=pace&carte=-3

Vom chema in ajutor neurostiintele, textul Evangheliei si scrierile Sfintilor Parinti pentru a sustine ca acestor momente invocate prin indemnul :”Cu pace Domnului sa ne rugam” nu trebuie sa fie doar o invocare ci o lucrare. „Fericiți făcătorii de pace că aceia fiii lui Dumnezeu se vor chema” ne spune ca pacea e lucrare nu ceva de invocat doar. Rugaciunea de pe Tabor, modelul Isihasmului, nu a fost doar o invocare a pacii ci pacea experimentata indelungat. Deoarece pacea este expresia coerentei a miliarde de neuroni care presupune o modificare metabolica, linistea interioara este o stare hipometabolica, ea nu poate fi obtinuta in cateva secunde sau minute, va trebui ca aceasta reculegere interioara sa dureze cel putin 15 minute. Nu stiu un termen optim dar neurostiintele ne pot spune care este acesta ca sa-l adoptam deoarece a trece simbolic prin pace nu este acea pace a sufletului de care Serafim de Sarov spune ca poate salva mii in jurul tau. Si avem aceasta dovada.

In plus pentru adancirea spiritului liturgic toate liturghiile pe aceiasi zona temporala trebuiesc sincronizate eventual via, Radio sau Trinitas TV sau un mobile app creat special pentru asta. Etimologic asta inseamna Liturghie, a sluji impreuna. Impreuna inseamna efectiv sincronizarea momentelor principale ca si cum toti de pe acelasi time zone ar participa impreuna la aceiasi liturghie. Oricum clopotele, care acum in multe biserici sunt electronice si se sincronizeaza cu ceasul atomic asta faceau, ele sunt un sincronizator social si acum nu ar mai fi nevoie decat sa le sincronizam intre ele.

Mai mult rugaciunea de dimineata si de seara trebuie sa urmeze modelul Sf Liturghii. 15-20 de minute de reculegere in liniste si apoi rugacine in cuvinte pentru ca asa ne-au invatat sfintii, linistea este maica rugaciunii si neurostiintele confirma faptul ca o stare alfa, de coerenta EEG favorizeaza gandirea pozitiva in care gandurile de timp rugaciune, gratitudine, recunostinta se nasca spuntan. Patriarhia poate recomanda niste ore exacte dimineata si seara dar la numere mari tot vor fi impreuna in pace un numar suficient de mare pentru a produce o schimbare.

Ceea ce ar mai fi de mentionat este referitor la cum vom obtine acesta reculegere interioara, cu ce metoda ne vom ajuta practic. Ar trebui sa vina natural dupa Calist Catafigiotul. “O cat de propriu te are mintea, stapane… Numai vazandu-te pe tine se bucura de pace si de odihna proprie ei” dar daca nu, traditia bisericii ne ofera ajutor. Vom face o sugestie din traditia Bisericii care sa fie simpla si usor de abordat pentru oricine: procedeul de constientizare a respiratiei care conform lui Nichifor Monahul de la Muntele Atos ”duce repede la nepatimire si la vederea lui Dumnmezeu”. Aceasta are numeroase temeiuri in Biblie deoarece Ruach, care insemana Duh Sfant dar si respiratie apare in Biblie de 389 de ori, https://ziarullumina.ro/teologie-si-spiritualitate/theologica/sufletul-si-duhul-6192.html putin mai mult decat pacea dar atributul Duhului Sfant fiind pacea putem spune ca pacea apare in Biblie de 758 de ori.

Avem suficiente temeiuri teologice si stiintifice sa credem ca pacea ar reveni in acea zi in care aceste sugestii, pana la urma ale Bibliei si Sfintilor Parinti, ar deveni virale, urat cuvant, si ar ajunge la si ar fi aplicate de un nr de oameni apropiat de cel sugerat de cuvintele lui Serafim de Sarov?

Pe termen mediu sau lung ar trebui sa cercetam aceasta stare de liniste interioara care pune mintea noastra intr-o stare similara laseului, care poate transforma societatea umana intr-un sistem unitar, “ca sa fie una”. In Biblie a cerceta, cercetat, cercetare apare de 222 ori si ceva susceptibil de a slava omenirea ar trebui cercetat disciplinar, interdisciplinar, transdisciplinar si intercultural.

Acesta este un text deschis, cer feedback si modific. Unde mai pot aparea completari voi adauga.