Calitatea rezultatelor obținute de către orice sistem depinde de nivelul calitatii conștiintei de la care oamenii din sistem funcționează.

Cand ne place o idee prima tentatie este sa spunem ca este prea frumoasa ca sa fie adevarata si in aceasta faza a indoielii metodice avem nevoie sa descoperim ca acea idee nu este gandita de un singur om sau grup si ca in forme diferite apare si la alti oameni, in alte grupuri sau culturi. In acest mod noi validam ca ideea respectiva este universala.

Mi mi-a placut foarte mult ideea Civilizatiei bazate pe Campul Unificat sau a Economiei bazate pa Campul Unificat derivand din acesta si m-am bucurat sa descopar acum ideea Economiei 4.0 cu atat mai mult cu cat acest blog, Computers-40, se pare ca a anticipat un fenomen sau, poate, este doar o interesanta coincidenta.

Am facut cunostinta cu ideile lui Otto Scharmer in cursul U.Lab: Transforming Business, Society, and Self Co-sense and co-shape the emerging future, finalizat in martie 2015, curs pe care l-am parcurs doar si pentru care acest articol este doar o pregatire pentru a il urma in detaliu la sesiunea din septembrie pentru care organizatorii cauta persoane care pot hosta hub-uri pentru acest curs.

Ii invitam pe toti cei care citesc acest articol sa participe la acest curs, sa dea mai departe informatia pentru a inspira cat mai multe persoane sa participe la curs si, daca pot, sa gazduiasca chiar, un hub de invatare. Huburile pot fi formate din minim 5 persoane deci orice grup mic de prieteni poate lua cursul drept un pretext de intalnire si impreuna invatare. Hub-uri pot fi organizate in echipele de activitate ale unor firme, in proiecte sau in scoli ca activitate extracuriculara.

Un exemplu de urmat: 

Guvernul scoțian (Administrația Locala și Direcția Comunități) promoveaza abordarea “U.Lab” a leadershipului pentru schimbare si transformare prin dezvoltarea “… ..unei noi conștiințe și a unei noi capacitatati de conducere colectivă pentru a răspunde provocărilor într-un mod mai conștient, intenționat și strategic. Dezvoltarea unei astfel de capacitati ne-ar permite sa creem un viitor cu posibilități mai mari.”

U.Lab împreună cu Guvernul scoțian încurajaza cat mai mulți oameni să se implice cu U-Lab 2.0 atunci când cursul va începe din nou.

U-Lab oferă oamenilor in Scotia o nouă oportunitate de a adera la o mișcare globală de schimbare.

Vezi o prezentare a hub-urilor U.Lab  mai jos:

Cursul se tine in cadrul conceptului u.school: o platformă de leadership global bazată pe conștientizare. U.school și rețeaua sa globala de hub-uri pentru inovare societală va fi co-creat de parteneri instituționali din toate sectoarele-societatea civilă, guvern și afaceri și de o rețea de lideri de opinie la nivel mondial și factorii de schimbare inspirati.

U.school va învăța metode de inovare stat-of-the-art cu mai multe părți interesate, care reunesc sisteme de gândire, practici de detectare, dialoguri cu părțile interesate, planificare de scenarii, Tehnici de ““World Café”, Presencing, teatru social, anchetă de recunoaștere (AI), Open Space, Storytelling, practicile de conducere mindful, practici “Presencing”, vizionare, procese de  consultare, și ciclul rapid de prototipuri, precum și metode de conducere novatoare într-o călătorie de schimbări instituționale transformative.

Cursul îi ajută pe oameni sa aduca inovare și schimbare, cu ajutorul tehnicii Teoriei U, pe care Scharmer o descrie ca fiind “un proces de conectare la aspectele mai autentice ale raspunsului la intrebarea: cine suntem în mod individual și colectiv?.”

Intr-un mai vechi articol despre MOOC si Orasul Inteligent remarcam si am postat si o poza a unui hub de invatare organizat cu ocazia unui MOOC in India. Nu descoperisem ca U.Lab organizaza cursurile nu numai online ci si ofline in hub-uri la care participantii la curs sunt invitati fie sa le gazduiasca fie sa participe la ele. Aceasta idee mi se pare extrem de valoroasa pentru ca in acest fel fenomenul MOOC castiga si ceea ce pierdea prin virtualizare: contactul direct cu un gup de lucru cu atat mai mult cu cat acest contact implica si nivele mai profunde de constiinta in procesul de comunicare.

Teoria U poate fi aplicata la “problemele și sistemele care contează cel mai mult pentru … a ajuta factorii de schimbare sa vada dincolo de suprafața provocările actuale ale mediului, societatii, și pe cele spiritual-culturale, de a identifica de la rădăcina lor cauza problemelor și de a crea soluții dintr-un loc de conștienta mai profund.”

Pagina lui Otto Scharmer  la  Amazon si site-ul Presencing.com sunt referintele de baza pentru ideile lui: Theory U, Presencing, Ecomomy 4.0. Otto Scharmer este lector la Institutul de Tehnologie din Massachusetts și cofondator al Institutului Presencing și al Global Wellbeing and Gross National Happiness Lab.

Cursul este pentru  oricine si este gratuit. Nu ai nevoie decat de o conexiune internet si un computer, tableta sau mobil. Si ca sa dam un exemplu de cum se intampla “afara”, Lab U din Scotia incurajeaza impreuna cu Guvernul Scotian o participare cat mai ampla la acest curs.  De ce? Pentru ca, in cuvintele lui Scharmer, “rezultatul oricărui sistem social și economic este o funcție de calitatea conștiintei și calitatea de gândire a participanților, a membrilor din acest sistem.” Este bine guvernat NUMAI ceea ce este usor guvernabil.

Evoluția economiei, și evoluția gândirii economice, este o oglindire a evolutiei constiintei umane.

Aceasta schimbare, de la ego-sistem la constiinta de tip eco-sistem este provocarea numarul unu a liderilor de astăzi.

Una dintre ideile de bază ale teoriei U este că forma urmează atenției sau constiintei. Putem schimba realitatea prin schimbarea locului interior de la nivelul caruia ne desfășurăm activitatea.

Formula pentru un proces de schimbare de succes nu este “forma urmează funcția”, ci “forma urmează conștiință.” Structura
conștiintei și atenției determină calea de-a lungul careia o situație se desfasoara.

“Succesul unei intervenții depinde de starea interioară a intervenientei.”

Succesul acțiunilor noastre ca factorii de decizie de schimbare nu depinde de ceea ce facem sau cum o facem, ci de locul interior de la care ne desfășurăm activitatea. Deci, asta e ceea ce cred eu, spune Scharmer, este un al patrulea nivel al analizei sistemelor. Este despre cum noi, ca indivizi, dar și comunități, ne conectam, accesam și activam sursele noastre profunde de cunoaștere, de creativitate și de realizare de Sine.  În cuvintele lui Scharmer, “Cautam sa începem o revoluție, conectand individul la colectiv.”

Transformarea economiei actuale de tip ego-sistem într-o economie de tip eco-sistem în curs de dezvoltare înseamnă reconectarea gândirii economice cu radacina ei reala, care este bunăstarea “intregii case” (ecosistem), mai degrabă decât de a face bani sau bunăstare pentru doar câtiva dintre locuitorii săi.

Metodologiile de învățare existente sunt bazate pe învățarea din trecut, în timp ce majoritateaa provocărilor conducerii reale în cadrul organizațiilor pare să necesite ceva cu totul diferit: a elibera trecutul, în scopul de a se conecta cu și a înveța de la posibilitățile emergente ale viitorului.

Al doilea tip de învățare, învățarea din viitorul emergent nu numai ca nu au avut o metodologie, dar nu a avut, de asemenea, nici un nume adevărat. Și totuși inovatori, antreprenori, și oameni extrem de creativi toti exprimă o relație intimă cu această sursă profundă de cunoaștere.
Otto a început referindu-se la ea ca Teoria U și presencing. Vezi esenta acestora in prezentarea de mai jos.

Scharmer pare a se recunoaste in Havel, cel care a spus:
“Una dintre experientele umane primordiale, o experientă cu adevărat universală care unifică – sau mai precis, ar putea să unifice – întreaga umanitate, este experienta transcendentei în sensul cel mai larg al cuvîntului.” Romania Literara – HAVEL si multiculturalismul

Toate laboratoare u.school, programele și platformele vor fi fundamentate în următorul set de principiile și practici de bază:

1. Co-initierea: Angajarea întregul sistem de convocare a principalelor părți interesate de diferite sectoare, pentru a forma un microcosmos care reflectă complexitatea întregului.

2. Co-sensing: descompunerea granițelor dintre indivizi și instituții prin călătorii de detecție care facilitează descoperirea unor situații margininale sistemului (de exemplu, din punctul de vedere al celui mai marginalizat). Apoi, utilizați sisteme de gândire pentru a crea o înțelegere comună a întregului.

3. Presencing: Presencing este un termen care combină cuvântul “detectare” și “prezență” și înseamnă a simti și actualiza cea mai inalt potential viitor al cuiva. Procesul de presencing include practicile de reflecție profundă și explorari de conducere colectiva: Cine este Sinele meu? Ce este munca mea?

4. Co-crearea: Explorați viitoarele prototipuri prin conectarea mintii, inimii și a mâinii și învățati rapid de la feedback-ul pe care prototipurile le genereaza prin părțile interesate.

5. Co-evoluție: Susținerea și scalarea întregul sistem nou.

6. Schimbarea conștientă a sistemelor: Programul de cercetare al u.school va combina acțiunea de cercetare bazata pe prototipuri cu gândirea sistemica (înțelegerea dinamica a întregului sistem), sisteme de detectare (confruntă sistemul cu marginile), maparea structurala profunda, și mindfulness, fiecare dintre ele aducand un nivel mai profund de înțelegere la suprafață și în gradul de conștientizare a participanților.

7. Collective Intelligence: Calitatea rezultatelor obținute de sistemul de părților interesate este funcție de calitatea constiintei lor. Și calitatea acestora de conștientizare depinde de cultivarea a trei instrumente: minte deschisa,
inima deschisa și vointa deschisă. Pentru a dezvolta prezenta unui leadership autentic, toate aceste trei inteligențe trebuie să fie dezvoltate și cultivate.

8. Puterea locatiei – Inovare se întâmplă în locuri. Locurile și contextul lor fizic, social, mental și intențional sunt elemente-puternice atât individuale și de creativitate colectivă. Prin urmare, u.school va folosi și împleti două tipuri de comunități de practică: comunitățile web-ului și huburile educationale in viata reala ale U.school

9. Puterea de intentie: Puterea de intenție este o experienta unica a tuturor antreprenorilor de afaceri, antreprenorilor sociali, a oamenilor creativi, și a tuturor mișcărilor de pe pe planeta. Este ideea din spatele declarației: “Nu ma îndoiesc că un grup mic de cetățeni atenti si determinati poate schimba lumea. Într-adevăr, este singurul lucru care ar putea vreodată.” Deblocarea puterii latente de intenție, atât a indivizilor cat și a comunităților dispersate va face parte din programa de bază a tuturor ofertelor U.school.

10. Folosind principiile Open Source și Creative Commons, U.school va pune tehnologiile sale de bază într-o licență Creative Commons, care facilitează replicarea rapidă în proiecte, organizații și comunități din întreaga lume. Până în 2020, am putea imagina U.school și comunitățile de colaborare având rădăcini în opt regiuni ale lumii, angajamente de leadership in instituțiile din toate sectoarele și culturile, precum și rețele inspirand mai mult de 100 de milioane de indivizi.

Aceasta schimbare în constientizare, de la ego-sistem la eco-sistem, este ceva de care ne apropiem nu numai ca grupuri si organizatii, dar si ca o comunitate globala.

Pionieratul principiilor si practicilor personale care ne ajuta sa efectuam aceasta schimbare poate fi unul dintre cele mai importante întreprinderi ale timpului nostru.

Lumea sa schimbat. Zidurile se prabusesc. Tirani sunt rasturnati. Calotele polare si ghetarii se topesc. Urmarim aceste evolutiile de multi ani. Dar cele doua lucruri care par a fi profund înghetate si nemodificate sunt obiceiurile noastre colective de gândire si actiunile care pe care le produc si reproduc în lumea noastra.
De ce este asta? De ce creem colectiv rezultate pe care nimeni nu vrea? Ce ne tine blocati în vechile moduri de operare? Si ce putem face pentru a transforma aceste modele care ne tin ferm în strânsoarea trecutului

Unghiul mort: cum sa conduci din viitorul emergent, cum sa raspundem la valurile de schimbare distrugatoare dintr-un loc profund, care ne conecteaza la viitorul emergent, mai degraba decât prin reactia împotriva tiparelor din trecut, care de obicei înseamna perpetuarea lor.

Unghiul mort al timpului nostru este ca noi luam gândirea economica de buna, ca si cum ar fi o lege naturala.
Dar, în realitate, toate asa-numitele legi economice încep sa se topeasca si sa se transforme în altceva în momentul în care începe sa se schimbe cea mai importanta variabila: calitatea constiintei participantilor la un sistem.
Cine sunt acesti participanti? Acestia includ lideri si factori de schimbare în afaceri, guvern, si societatea civila, precum si consumatori, investitori, si comunitati. Ei te includ si pe tine.

Evolutia economica poate fi urmarita ca o evolutie a constiintei umane.

“Evolutia logicii si gandirii economice este ca o gramatica profunda care sta la baza evolutiei economiei. Si noi aratam ca esenta aceastei cai de dezvoltare poate fi urmarita ca o evolutie a constiintei umane. ”

Patru sisteme de operare diferite

Sistemul de Operare Economica 1.0 se bazeaza pe traditionala constientizare si gândire ierarhica.
Sistemul de Operare Economica 2.0 se bazeaza pe constiinta ego-sistemului si pe modul de gândire ego-centric (în scoala de economie neoclasica, acest “eu” este mentionat ca homo oeconomicus, ideea unui om care actioneaza doar spre maximizarea propriului interes).
Sistemul de Operare Economica 3.0 se bazeaza pe constientizarea partilor interesate institutionale si unele coalitii negociate care sa internalizeze preocuparea pentru bunastarea principalelor parti interesate. De exemplu, societatile negociaza si fac parteneriate cu sindicatele.
Sistemul emergent de Operare Economica 4.0 (discutat în detaliu mai târziu) se bazeaza pe constiinta eco-sistemului, care este o constientizare in care valorile si bunastarea tuturor celorlalti serveste bunastarea întregului.

Calitatea rezultatelor obtinute de catre orice sistem depinde de calitatea de constiintei de la care oamenii din Sistemul respectiv functioneaza.

Presencing este un cuvânt care combina a simti (simtirea posibilitatilor viitoare) si prezenta (starea de a fi in momentul prezent). Nivelul 4 de ascultare, numit presencing, reprezinta o stare din domeniul social în care cercul atentiei se largeste si o noua realitate apare la orizont si ia fiinta.

Procesul de U este familiar oamenilor care folosesc creativitatea în activitatea lor profesionala. Dar apoi, când întrebam, “Cum functioneaza asta in context institutional actual” isi dau ochii peste cap si spun,” Nu, aici e diferit. Se pare ca acest lucru seamana mai mult cu descarcarea. ”

Capacitatea de a te deplasa prin U ca o echipa sau o organizatie sau un sistem necesita o noua tehnologie sociala. Tehnologia sociala a presencing se bazeaza pe sapte capacitati de conducere esentiale pe care un grup de baza trebuie sa le cultive.

1 Cheia pentru a sustine un spatiu este de a asculta la tine insuti (la ceea ce viata va cheama sa faceti), la altele (în special altele care pot fi legate la acest apel), si la ceea ce se desprinde din colectivul pe care il convoaca. Dar, de asemenea, necesita o buna de intentie. Tu trebuie sa pastrezi atentia concentrata pe cele mai inalte posibilitati viitoare ale grupului.

2. A doua capacitatea în procesul U este de a observa cu o minte deschisa, prin suspendarea vocii tale de judecata (Voj). Suspendarea Voj inseamna închiderea (sau imbratisarea si schimbarea) obiceiului de a judeca pe baza experientei anterioare.
Suspendarea Voj înseamna deschiderea unui nou spatiu de ancheta si de mirare. Fara suspendare Voj, încearcarea de a patrunde în locurile de mai mare potential va fi inutila.

3. Procesul implica acordarea de trei instrumente: o mintea deschisa, o inima deschisa si o vointa deschisa. Humberto Maturana, “Dragostea este singura emotie care îmbunatateste inteligenta noastra. ”

4. A patra capacitate în procesul U este conectarea la cele mai profunde surse ale Sinelui si vointei.

5. Accesati puterea de intentie – un grup foarte mic de persoane cheie se angajeaza cu scopul si pentru rezultatele proiectului. Acest grup de baza se angajaza cu intentia ca apoi sa mearga în lume si sa creeaze un câmp de energie care începe sa atraga oameni, oportunitati, si resurse, care fac lucrurile sa se intample. Apoi impulsul se construieste.

6. A sasea calitatea în procesul de U este abilitatea prototipurilor de a integra minte, inima, si mâna.

7. A saptea calitate în procesul U este de a învata sa cante la vioara macro.

Multe proiecte care folosesc Teoria U au fost lansate recent sau sunt în desfasurare. Otto Scharmer are dezvoltat si a efectuat premiat programe de dezvoltare de leadership bazate pe procesul de U în institutiile din întreaga lume, inclusiv Daimler, PricewaterhouseCoopers, Fujitsu, HP.

“Teoria U este destinat a fi una dintre paradigmele definitorii ale secolului 21.”
- Nicanor Perlas, laureat al Premiul Nobel alternativ din 2003 si programul de mediu al ONU Global 500

“Otto Scharmer ne-a dat o carte geniala, provocatoare, si o carte importanta, bordul de atac in “urmatorul lucru mare”: gândirea integrala. Foarte recomandat.”
- Ken Wilber, autor al cartii “A Theory of Everything: An Integral Vision for Business, Politics, Science, and Spirituality”

Economia 4.0 , operează prin economiile de presencing mai degrabă decât prin economii de beneficii tranzacționate.

Avem nevoie de o discuție serioasă despre rolul capitalului și banilor în Economia sec 21. Sistemul financiar este prea eficient. Principala problema a sistemului financiar, în conformitate cu Bernard Lietaer, autorul cartii Viitorul banilor, este faptul că este prea efficient. Aceasta se concentrează prea restrictiv pe termen scurt asupra rentabilității financiare, fără conștientizarea efectelor negative secundare asupra oamenilor și a planetei. Rezultatul acestui sistem este o economie, care transformă companiile noastre în mașini care sunt proiectate pentru a genera profit financiar și externalități negative la un nivel fără precedent si compromite pe termen lung sanatatea, rezistența și capacitatea de supraviețuire a sistemului.

“Ceea ce este bun pentru sectorul financiar este bun pentru întreaga țară și economie” sau, în cazul Statelor Unite, “ceea ce este bun pentru Wall Street este bun pentru America,” nu se aplică, așa cum a devenit dureros vizibilă atunci când crizele financiare au distrus aproximativ 50 de trilioane $ de capital și la nivel mondial de aproximativ 30 de milioane de locuri de muncă între 2007 și sfârșitul lui 2009. Mai degrabă decât îmbunătățirea eficienței industriei serviciilor financiare care extrag profiturile prin generarea unui bubble după altul, ceea ce avem nevoie este o piață financiară mai eficientă care servește nevoile economiei reale.

Banii nu sunt capital. Capitalul este o capacitate antreprenorială care propulsează economia și conduce procesul de transformare a valorii creației. Capitalul financiar permite antreprenorilor sa ia o idee și sa o transforme in acțiune: să angajeze oameni, să construiască un produs pe care il dorim, și sa creeze infrastructura necesară pentru a susține o afacere.
După cum este descris de către economistul Joseph Schumpeter, acest proces este o “distrugere creatoare”. Ce il conduce? În opinia lui Schumpeter, este antreprenorul. Schumpeter a crezut că în cele din urmă capitalismul se distruge prin efectul de evicțiune a antreprenorilor din companiile din ce in ce mai mari si mai birocratice.

Banii 4.0 sunt directionati intenționat pentru realizarea creativitatii. Acest act este încă în curs de a fi scris în istoria emergenta a banilor. Acesta se referă utilizarea de bani pentru a realiza creativitatea colectivă intenționată. Istoria banilor este o istorie a conștiinței; este povestea unor grade crescute de conștientizare și intenție.

Scopul principal al banilor 4.0 și capitalului 4.0 este de a reconecta crearea de bani cu intenții antreprenoriale în comunitățile noastre.
Funcția tuturor mecanismelor de bani și financiare este de a servi economie reală, care este, de a servi bunăstarea tuturor prin deschiderea unui câmp de creativitatea individuală și colectivă.

Instituțiile noastre bancare operează întro lume emergenta 4.0 cu o stare de spirit și un set de instrumente 2.0

Un sistem 4.0 ar pune aceste principii la lucru. Fluxurile de bani și de capital ar fi redirecționat cele 190 bilioane dolari US, balon de capital in cautare de profit, spre acele sectoare ale societății care astăzi sunt underfunded – practic, întreaga parte de regenerare a economiei: inovație, educație, sănătate, durabilitate și mediu, commons sociale, și culturale.

Mituri in Leadership

Leadership Mitul 1: Liderul este tipul din partea de sus.
Provocările de conducere cu care instituțiile se confruntă astăzi nu pot fi rezolvate cu această înțelegere veche de leadership. Pentru a face față provocărilor de conducere de astăzi, mulți, foarte mulți oameni în organizație – uneori fiecare – trebuie să fie implicat.

Leadership Mitul 2: Leadership-ul este despre indivizi.
De fapt, conducerea este o capacitate colectivă distribuita într-un sistem, nu doar ceva pe care indivizii o fac. Leadership-ul este despre capacitatea întregului sistem de a simti și actualiza viitorul emergent..

Leadership Mitul 3: Leadership-ul este despre crearea și comunicarea unei viziuni.
Problema cu acest mit este că se concentrează în principal pe de inregistrarea unui mesaj, mai degrabă decât pe ceva mult mai important: ascultarea. Ascultarea este cea mai importanta poarta de acces la co-simtire și co-crearea viitorului emergent. Lumea este plina de lideri grandiosi, viziuni care au fost frumos comunicate – înainte de a se fi prăbușit și a arde. Gândiți-vă la Enron, Lehman Brothers, GM, AIG, Goldman Sachs și viziunea Bush-Cheney-Rumsfeld care a dus la razboiul din Irak. Problema nu a fost o lipsă de viziune. Problema a fost că Viziunea a fost complet rupta de realitate. Problema a fost o lipsa de ascultare. Tot leadership-ul mare începe cu ascultarea. Asta înseamnă ascultare cu o minte, inimă, și voința larg deschise. Aceasta înseamnă a asculta ceea ce se spune, precum și a ceea ce nu se spune. Aceasta înseamnă a asculta nevoile și aspirațiile latente ale tuturor oamenilor.

Cinci etape si proces critice
Acest proces de a ajuta diverse grupuri de părți interesate (actionari) în eco-sisteme, de a simti si actualiza posibilitățile viitoare necesită noi infrastructuri care tin spatiul pentru cinci etape si proces critice:

(1) co-initierea, adică, ajutând părțile interesate în sistemele fragmentate de a se conecta și a descoperi un teren comun;
(2) co-sensing, adică, ajutând oamenii să meargă în pantofii celuilalt, pentru a vedea sistemul de la margini și pentru a dezvolta capacitățile colective de sensing;
(3) co-inspiratia prin practici de reflecție profund și momente intenționate de liniște care ne ajuta sa ne conectam la sursele noastre profunde de cunoaștere;
(4) co-creatia, sau explorarea viitorului prin prototipuri; și
(5) co-evoluția, sau scalarea și susținerea noului.

De exemplu, unul dintre principiile fondatoare principale ale Constituției (Grundgesetz) germane prevede: “Proprietatea implică obligații. Utilizarea ei va servi, de asemenea, binele public.” Acesta este un exemplu de a încerca să echilibreze constituțional drepturile de proprietate privată, cu bunăstarea societatii ca un întreg.

Dar ceea ce nu am văzut încă este o întărire reală a drepturilor bazate pe proprietate comuna (commons) care ar putea declanșa o a treia eevoluție industriala oferind productie co-creativa și consum colaborativ, la fel cum dreptul de proprietate individuala a declanșat prima și a doua revoluție industriala.

În cartea sa Capitalism 3.0, Peter Barnes sugerează crearea unei a treia categorii de drepturi de proprietate bazate pe commons care ar extinde drepturile de proprietate de stat și private existente. Drepturile de proprietate bazate pe Commons ar fi instituționalizate prin trusturi și administratori răspunzand în toate grupurile de părțile interesate (actionari) ale ecosistemului, inclusiv generațiile viitoare, să acționeze ca administratori ai întregului.

Aici sunt cele șapte elemente pe care Otto Scharmer le vede fuzionand in ceea ce ar putea fi numit University 4.0:

1. Clasa Globala. O abordare tehnologica combinata, care creează o relație de învățare personală intensa într-o comunitate de cursanți globala, multilocala și o facultate de clasă mondială prin combinarea sesiunilor de live-streaming in clasă și a mini-prelegerilor cu extrem de interactivele sesiuni de practica in grupuri mici. Spațiile de conversație sustinute de social media vor continua dialogul din clasă intre sesiuni.

2. A plonja adânc în inspiratele puncte fierbinti locale, regionale și globale de inovare. Scufundarile adanci sunt călătorii de imersie totală (reale, nu virtuale) care permit cursantului să se simtă, sa empatizeze și sa fie conectat cu multiple perspective noi (de exemplu, comunitățile marginalizate) care conectează elevul la o retea globala de exemple vii de inspiratie, care adresează provocări critice în moduri noi, promițătoare.

3. Tehnologii de conducere bazate pe conștientizare. Capacitatea de a facilita procesele de inovare societală profundă se fundamenteaza pe conducere conștienta și a tehnologiilor de conducere bazate pe conștientizare in care se conecteaza inteligența capului, inimii și a mainii. Aceste metodologii combină instrumente de învățare stat-of-the-art organizatorice, tehnici de inovare participative care se combina cu practicile de leadership pe bază de conștientizare. Stăpânirea acestui amestec de noi tehnologii de conducere, cum ar fi presencingul pentru a simti si actualiza posibilitățile viitorului emergent care este coloana vertebrală a metodologiei școlii.

4. Cercurile de coaching in Presencing. Una dintre cele mai importante mecanisme pentru a deține spațiul de învățare profundă sunt cercurile care utilizează practici de coaching bazate pe ascultarea profunda. Un cerc de coaching constă, de obicei, intr-un grup de cinci la șapte membri și se aplică o versiune a procesului clinicii de caz proces pe care le-am descris la sfârșitul capitolului 7. Am descoperit că puterea aceste cercuri de grupuri de la egal la egal este pur și simplu uimitoare. Ei țin spațiul de reînnoire individuală și comună. Un membru al grupului de la egal la egal al lui Otto a pus într-un apel recent de coaching cu colegii sai: “Tu [întregul cerc] esti leagănul renașterii mele.” https://www.presencing.com/presencing

5. Invățarea acțiunii. Elevii participa la frontul de profunda inovare societală prin accesul la o ecologie a inovarii la nivel global, fiind provocați să co-creeze hands-on soluții prototip care sunt utile pentru o comunitate specifică sau o constelație a părților interesate. Aceste prototipuri reale sunt încorporate în și ghidate de o rețea de mentori și factori de schimbare globala care operează în sau colaboreaza cu exemple vii de reînnoire instituțională. https://www.presencing.com/presencing

6. Hub-uri de inovare. Inovare se întâmplă în locuri. Hub-urile de inovare sunt prototipuri ale campusurilor distribuite la nivel global ale viitorului. În timp ce un tradițional campus este organizat în jurul școlilor bazate pe disciplină care se ocupă separat cu provocările societale și diverse probleme, un hub de inovare este o inversare a acestui principiu: Se pun oportunitățile viitorului emergent la centru și se organizează disciplinele și instrumentele in jurul lor. Hub-urile de inovare creaza sfere de inovare hands-on, un loc pentru conversații generative care se leagă și mediază între proiecte de învățare centrate pe acțiune si aplicații centrate pe sesiuni globale in clasă. Hub-uri de inovare pe cale de integrare inteligenta ale mintii, inimii și mâinii, nu numai pentru indivizi dar si pentru comunități de inovatori. Hub-urile de inovare vor arăta diferit în locuri diferite. Dar ei vor împărtăși un amestec al următoarelor caracteristici:
(A) un spațiu care evocă simplitatea conștienta a unui templu budist;
(B) atmosferă creativă hands-on a unei comunități artistice zumzaitoare;
(C) echipamentele high-tech, care interconectează toate aceste locuri la un web funcțional la nivel mondial al practicilor co-sensing;
(D) claritatea unui think-tank bine organizat ; și
(E) funcționalitatea unui teatru de avangarda, care poate fi transformat în câteva minute într-o scenă pentru Social Presencing Theater. Pe scurt, un centru de inovare ar avea prea puțina asemănare cu un campus de astăzi, și ar putea, în principiu, să fie reproduse în orașe, ecosisteme și comunități urbane sau rurale din întreaga lume. https://www.presencing.com/social-presencing-theater

7. Călătorii individualizate de învățare continuă. Daca sala de clasă este globala, daca simtirea și actualizarea viitorului nostru emergent sunt programa reala și daca baza de utilizatori ai aceastei școali nu este de zeci sau sute sau mii, ci milioane de oameni, sute de milioane, sau miliarde, practic oricine este interesat de trezire, activarea și consolidarea capacității sale de a fi un antreprenor de la aceast loc profund atunci întrebarea este: Cine este de navigatorul uimitoarei complexitati a unui astfel de ecosistem distribuit? Cine va proiecta programa dvs.? Răspunsul este, tu ești acela.

 

 


DESPRE AUTOR

sorinelb-150x150

Salut! Numele meu este Sorinel Balan si vreau sa-ti urez bun venit pe blogul meu. Scriu saptamanal despre cum poti sa castigi mai mult invatand mai mult despre it, social media, e-learning, intranet: stiri, tendinte, strategii, cursuri, tips&tricks.

Pentru a fii mereu în contact cu ultimele noutati, te invit să te abonezi AICI. Stii mai mult, castigi mai mult