La intersectia dintre acest curs MIT:  u.lab: Leading From the Emerging Future si personalitatea unui fan al gramaticii si autor al blogului scriebine.ro care este Violette Jeremie, s-a nascut, sper ca din viitorul emergent, ideea celui mai interesant si mai amplu proiect de invatare national. Proiectul care, daca reuseste, ar putea fi motorul unei revolutii in invatamantul romanesc si nu numai.

Articolul “MOOC 4.0: The Next Revolution in Learning & Leadership” al lui Otto Scharmer, senior lector la MIT si autor al cursului mai sus mentionat si al cartilor care expun acest concept ne-a provocat sa ne gandim la un curs MOOC 4.0 care sa-si merite cu adevarat numele adica sa fie de masa si in acelasi timp sa utilizeze din plin acest framework teoretic care este U Process.

De ce ne-am gandit la gramatica? Gramatica ar putea sa fie disciplina care sa poata fi desfasurata masiv pe orizontala, extensiv pentru ca este o materie de examen si astfel fiind ar putea beneficia de suportul tuturor scolilor in care cursul ar putea astfel beneficia de hub-uri de invatare care sa asigure partea de invatare of-line a acestui proiect care este blended learning, invatare mixta (online si offline). Credem ca in acest proiect national ar putea fi angrenate toate scolile in care se preda gramatica si de fapt limba si literatura.

In acelasi timp gramatica are si calitatea de a avea o dimensiune verticala. Sergio AlGeorge spune ca gramaticienii filosofi ai Indiei antice practicau un fel de Yoga cuvantului: experimentand multiplicitatea regulilor gramaticii sanskrite realizau unitatea Cuvantului Unic.

Nivelul para al limbajului este neformalul prin excelenta.

Cele patru nivele implicate în procesul de producere a limbii vorbite, numită în sanscrită Paravami,Pashyanti, Madhyama şi Vaikari, referite si in articolul nostru Sein Engine Optimisation le vom propune pentru a descrie procesul integral.

Vom folosi descrierea din  modelul nivelelor limbajului din Maharishi Vedic Science completate cu referintele la poetica Sf Ioan al Crucii prezentate in articolul Transcendental Speech and Poetic Expressionin John of the Cross de Evelyn Toft.

Cursul ar trebui sa se bazeze pe urmatorii piloni: cursul lui Otto Scharmer si instrumentele puse la dispozitie de Presencing Institute care sa asigure cadrul teoretic pentru Gramatica 4.0, cursul de MT care sa asigure experienta transcenderi, cursul online pe care il vom crea impreuna cu Violette Jeremie si huburile de invatare din scoli in care elevii invata practic Procesul U in care penduleaza intre Cuvantul Unic si multiplul regulilor gramaticii limbii romane.

Procesul vorbirii si regulile gramaticii ar putea fi astfel studiate de la Sursa lor.

In cartea sa “Limba si gandire in cultura indiana” Sergio Al George, explicand tehnicile meditative, spune: “Ca orice activitate semiautomata, cum este si cea respiratorie, cea lingvistica – dealtfel strans legata de aceasta din urma – devine o parghie in efortul de unificare a nivelurilor psihosomatice de care depinde”

Faptul ca Gramatica are suflet poate deveni o experienta vie a fiecarui elev care studiaza gramatica in scoala intelegandu-i simultan litera si spiritul.

In “Culturi eleate, culturi heracleitice”, Anton Dumitriu spune ca stiinta ilustreaza, asfel, spiritul esentialmente heracleitic al culturii noastre. Cultura occidentala este “o cultura de tip stiintific”:
“Se face, in general , deosebirea intre lumea occidentala si cea orientala, spunind ca prima este extravertita – plecata in afara – si a doua introvertita – plecata asupra ei insasi. Dar interior sau exterior, Orient si Occident sunt de fapt doi poli ai aceleiasi unice realitati.: “Daca un om nu poate fi in afara ceea ce este in interiorul lui, nu este decat o iluzie; daca un om nu este in interiorul lui ceea ce este in exterior, el nu este nici macar o iluzie. O fiinta umana completa nu este, asfel nici un introvertit, nici un extravertit, ci un echilibru armonic intre aceste doua mari puteri, care tind a-l absorbi pe fiecare: lumea obiectiva si lumea subiectiva” Restaurarea acestui om complet ar putea sta la baza reformei invatamantului: “O reforma totala a modalitatii invatamantului este necesara”. Scoala occidentala “trebuie sa devina si o disciplina pentru descoperirea personalitatii, a rolului ei functional in lume, a puterii si neputintei ei.. In loc de a avea lozinca “a sti”, cultura europeana va trebuii sa subordoneze aceasta formula lui “a fi”. A sti pentru a fi, iata idealul de cultura pe care trebuie sa si-l dea occidentul.”
“Homo creator, iata idealul maret pe care poate sa si-l dea Occidentul.”

Este admirabila viziunea autorului Intalnirilor admirabile dar ea are nevoie de o metoda practica simpa, accesibila si extensiv validata stiintific si testata in clasa. U process a fost de multe ori descrisa de oameni de cultura si stiinta romani si asta cu mult inainte ca Otto Scharmer sa formalizeze frameworkul U Process. Ce este altceva Devenirea intru Fiinta  a lui Noica decat o abordare in limbaj filosofic a acestei teme.

Cum descrie Mihai Draganescu metoda de acces la sursa, la Informaterie

“Sa incercam sa ne transpunem cu fiinta si mintea noastra intr-o stare de neconcentrare, larg receptiva, cvasimeditativa, blocand gandirea,…
Nu mai stim nimic, toate caile gandirii si memoriei le-am blocat, suntem intr-o stare de relaxare totala, primitiva, vegetativa, dar inregistram o imagine pe care o primim ca si cum timpul ar sta, ca si cum dinamica imaginii ne-ar fi straina”. “Un asemenea experiment in care nu suntem in somn ci intr-o stare de veghe, in care atentia noastra o indreptam catre relaxare si inregistrare senzoriala, pentru ca in final atentia noastra sa nu mai fie efort de concentrare, ci plasata intr-un punct de echilibru natural al fiintei noastre, dar si al nostru cu mediul inconjurator, constituie un fenomen de traire pe care il vom numi afiire (fiintare).”

Cum descrie Virgil Stancovici metoda de access la gramatica universului:

“Intelegerea Universului nonobiectual necesita o tehnica speciala de gandire. Cunoasterea universului obiectual pleaca de la imagine, intuitie, cuvant, concept si urca spre judecata si rationament. Cunoasterea Universului non-obiectual are un sens invers, caci pleaca de la rationament – judecata – concept si coboara pina la cuvant – intuitie si se desavarseste prin eliminarea oricarei imagini. Tehnica inversa de gandire se realizeaza prin exercitii indelung urmarite. Ea trece la un moment dat prin cunoasterea de sine care la randul ei trebuie depasita”

“Eliminand orice fel de concept numeric, orice fel de imagine sensibila, geometrica sau matematica, intelegem valoarea, semnificatia si sensul dialectic crucial al Existentei Fundamentale ca Substanta, Energie si Informatie necreate. (p 191)

Mihai Sora:

“Atentia, in primul rand (deocamdata disponibila si asa zicand poroasa; intr-un cuvant primitoare), la constituentii lumii din care faci parte si care – in timp ce, si pentru ca, , te indrepti spre ea necentrand-o pe tine – se revarsa in tine. Atentia, asadar, la ceea ce, in miezul intalnirii tale cu ea, este Lumea cu adevarat si – din aceiasi infocata ochire – la ceea ce tu insuti esti  cu adevarat in miezul aceleiasi intalniri. Atentia, altfel spus, la ceea ce esti-este” – din A fi, a face, a avea - capitolul “Despre doua feluri de a fi atent” – p161

Abordarea lucrurilor si proceselor de la sursa lor este noua paradigma. Exista o multime de carti de gramatica: Gramatica limbii romane pentru elevi – Culegere de exercitii si texte Gramatica de baza a limbii romane + Caiet De Exercitii Gramatica limbii romane Stefania Popescu  dar nu ne putem baza doar pe carte. Ramane un instrument fundamental dar el poate fi valorificat la maxim in cadrul unui framework care presupune un curs interactiv de blended education in care pornim de la sufletul (sursa) gramaticii, Gramatica are suflet, spre aspectele formale.

Punem la baza acestuit curs experinta de care Eminescu vorbeste in Glosa si inceputul poeziei Rugaciunea unui dac, Noica in Devenirea intru Fiinta, Anton Dumitriu in Culturi Eleate…Arsenie Papacioc in discursul sau despre rugacine ca prezenta si multi multi altii.

Noi vedem desfasurarea acestui framework ca o matrice:

1. Experienta sursei: Ea poate fi abordata de la simpla traire in fata unui peisaj natural, mergand la starea de prezenta descrisa de Arsenie Papacioc, trecand prin utilizare instrumentelor si argumentelor propuse de Presencing Institute si tinzand spre adoptarea treptata dar sistematica a acelui “timp de liniste in scoala” sau Educatia Bazata pe Constiinta care are la baza cel mai bine cercetata program de dezvoltare umana.

2. Cadrul de desfasurare. Asa cum am mentionat acest program este unul de blended learning in care avem nevoie de o platforma virtuala pentru suportul de cunoastere formala al cursui si conferintele live si de un sistem de huburi de invatare in care studentii sa poate avea experiente live intre care si partea de cunoastre neformala, fenomenologica.

In ce priveste platforma electronica putem merge de la platforme usoare, comerciale gen Udemy, dar tinzand spre instalarea https://open.edx.org/  pe un subdomeniu gen  http://forum.portal.edu.ro/  si chiar spre un parteneriat al unor universitati cu EDX  https://www.edx.org/schools-partners  si cu MIT,  Gramatica are suflet  putand fi o dezvolatare a cursului lui Otto Scharmer in domeniul gramaticii asa cum cursul MIT 11.405x: Just Money: Banking as if Society Mattered a fost o aplicatie pentru banking.

In ce priveste huburile de invatre acestea pot fi in faza initiala aproiectului sa fie locatii private dar in faza avansata aproiectului se va solicita  MEN sa puna la dispozitie astfel de huburi in toate scolile din tara pentru a putea desfasra un proect de anvergura nationala.

3. Finantarea. In faza initiala a proiectului ne putem gandi la solutia oferita de Udemy in care o versiune light a cursului se ofera gratuit pe platforma si apoi o versiune mai dezvoltata pentru o suma modica dar care la numere mari ar putea asigura teoretic o finantare consistenta. In faza a doua ne putem gandi la un proiect de atragere de fonduri europene pentru ca in final sa solicitam includerea programului in bugetul anual al MEN.

 


DESPRE AUTOR

sorinelb-150x150

Salut! Numele meu este Sorinel Balan si vreau sa-ti urez bun venit pe blogul meu. Scriu saptamanal despre cum poti sa castigi mai mult invatand mai mult despre it, social media, e-learning, intranet: stiri, tendinte, strategii, cursuri, tips&tricks.

Pentru a fii mereu în contact cu ultimele noutati, te invit să te abonezi AICI. Stii mai mult, castigi mai mult