Am citit o carte extrem de interesanta pe care o recomand spre lectura. Se numete I Write: Being and Writing de Tom Kepler.

Tom este si autorul cartilor Bare Ruined Choirs (poetry), Love Ya Like a Sister (young adult novel), The Stone Dragon (fantasy), Who Listened to Dragons, Three Stories (fantasy) pe care nu le-am citit inca dar am convingerea ca prin cartea Eu scriu: Fiinta si scrisul am inceput cu cea mai interesanta carte a lui. De fapt cred ca in mometul in care am scris articolul despre Sein (Fiinta) Engine Optimised am creat atractori pentru aceasta carte.

Tom descrie inca de la inceputul cartii in cateva fraze simple motivatia si subiectul cartii. Mai simplu spus subiectul cartii este…subiectul. Tom incepe prin a explica fraza din chiar titlul cartii, Eu scriu. Este cea mai simpla dintre propozitii – subiect si predicat, subiect si verb. Pestii inoata. Pasarile zboara. Eu scriu. Exista si propozitii mai imperative care pot avea un singur cuvant: Scrie. Inoata. Sari. Tu este subiectul subanteles.

Dincolo de continut structura ne arata ca subiectul este cunoscatorul, cel care actioneaza si predicatul este procesul, actiunea. Subiectul si predicatul actioneaza impreuna pentru a crea un gand complet. Tom spune ca pentru a ne perfectiona ca scriitori este nevoie sa luam in considerare ambi termeni ai acestei simple fraze Eu scriu. Ca scriitori trebuie sa luam in considerare subiectul, acel Eu. Daca eu sunt nerabdator, neatent, sau am probleme de sanatate ceea ce voi scrie va fi lipsit de intregul meu potential. Asemeni unui atlet eu trebuie sa fiu deplin concentrat si alert. Eu trebuie sa ma dezvolt si sa evoluez permanent ca persoana. Tom spune ca a invatat foarte devreme programul MT care l-a ajutat sa-si adanceasca viata interioara. El spune ca viata exterioara este expresia vietii interioare. El preda intr-o scoala care foloseste o programa de Educatie bazata pe Constiinta si crede ca studentii nu trebuie numai sa se imbogateasca cu noi cunostinte dar trebuie sa-si dezvolte si capacitatea de cunoastere. In capitolul 2 despre Privacy si Scriitorul Interior: omul din Porlock se discuta despre cat de mult viata externa, mediul social si familial pot interfera cu opera scriitorului. El povesteste ca Samuel Taylor Coleridge in timp ce scria “Kubla Khan.” a fost intrerupt la mijlocul poemului de un om din satul Porlock si in poem se vede aceasta intrerupere, se vede cum in a doua parte poetul incerca sa prinda din nou viziunea sa poetica. Ce ar fi fost poemul fara aceasta intrerupere? Ca scriitor trebuie sa fi capabil sa mergi adanc in tine insuti si sa lasi creativitatea sa te poarte dar trebuie sa fi constient de omul din Porlock. Este un paradox, spune Tom, trebuie sa scrii ca sa fi scriitor si trebuie sa te marketezi ca sa fi cunoscut. Discutand despre modul efectiv de a scrie Tom ne spune ca este nevoie de doua tendinte care desi par complementare sunt opuse. O veritabila coincidentia opositorum este ceea ce constituie nucleul generativ al activitatii creatoare. Pe de o parte gandire, reflexivitate, grija, preocupare si pe de alta parte spontaneitate. Un fel de palnie a lui Stamate dar cu o deschidere infinita in partea de superioara, spre spontaneitate si finita in partea de jos, spre cuvinte, reguli, gramatici. O frumoasa descriere a procesului se pare ca avem la Mihai Sora:

“Atentia, in primul rand (deocamdata disponibila si asa zicand poroasa; intr-un cuvant primitoare), la constituentii lumii din care faci parte si care – in timp ce, si pentru ca, te indrepti spre ea necentrand-o pe tine – se revarsa in tine. Atentia, asadar, la ceea ce, in miezul intalnirii tale cu ea, este Lumea cu adevarat si – din aceiasi infocata ochire – la ceea ce tu insuti esti cu adevarat in miezul aceleiasi intalniri. Atentia, altfel spus, la ceea ce esti-este” – din A fi a face, a avea – Mihai Sora – capitolul “Despre doua feluri de a fi atent”

Un mod de a descoperi spontaneitatea este de a scrie fara concentrare pentru a descoperi idei. Scrisul fara fara concentrare este procesul in care degetele lovesc tastele, cuvintele curg din minte pe “hartie” fara alta destinatie decat calatoria insasi. Lasam degetele sa tasteze si noi devenim cel care inregistreaza. Apa isi cauta propriul nivel; constiinta sau constienta interioara nu poate fi simulata. “Scrisul isi are baza in gandire, gandireaisi are baza in constiinta si constiinta este ceea ce noi suntem – constiinta este participiul prezent de la cine suntem noi – fiinta.” spune Tom. Scrisul liber nu este concentrat. Cuvintele devin oglinda inocenta a starii noastre de constiinta. Tom sugereaza un exercitiu: deschideti un procesor de texte si incepeti sa asterneti cuvinte. La inceput curgerea va fi haotica dar dupa un timp va apare o directie. Intrebarea care se pune este daca noi scriem ca sa exprimam ce stim sau uneori scriem ca sa descoperim ce stim? Magistrala intrebare ne duce cu gandul la un citat favorit al lui Noica: “Nu m-ai cauta daca nu m-ai fi gasit deja”. Cand suntem in contact cu Fiinta noi stim in principiu totul si ades folosim scrisul doar ca sa descoperim, sa actualizam aceasta uriasa cunoastere care este in adancul nostru. Unul dintre cei mai importanti pasi pentru cel care scrie este de a isi gasi propria voce, de a vorbi cu cuvintele sale. Cand reusesti sa descoperi izvorul creativitatii din adancul tau, Sinele tau real, atunci poti scrie cu propria ta voce.

“Nu sunt versurile cantecului si nici chiar melodia, este revelatia frumusetii unice a omului care canta acest cantec.”

O alta contradictie care se dovedeste o coincidetia opositorum in munca artistului este ca el trebuie sa asculte si vocea interioara a inspiratiei, viziunea artistica incepe cu transcendentul, dar trebuie sa asculte si acel vox-populi. Fara viziunea interioara arta nu are suflet iar fara a asculta si exprima vox-populi artistul nu are audinta. Artistul trebuie sa fie umil si sa asculte vocea oamenilor, a prietenilor, a sfatuitorilor. Capitolul 10 – Cum sa obtii idei pentru scris – sugereaza cateva moduri de captare a ideilor. A avea o idee este primul stagiu al scrisului. Rilke spune ca primul pas ca scriitor este de contacta sursa ideilor din adancul nostru. Pentru aceasta Tom ii sfatuieste pe scriitori sa aibe un program regulat de odihna, sa ramana sanatosi si nestresati. El practica si preda MT si considera asta un mare ajutor pentru artisti. De fapt aspectul teoretic al MT se numeste Stiinta Inteligentei Creatoare si David Lynch prin intalnirile fundatiei sale (davidlynchfoundation.org ) cu numerosi artisti a subliniat importanta meditatiei in procesul creator. Un alt lucru important este freceventa cu care scriem, spune Tom. Daca scriem des se creaza un canal care permite creativitatii sa curga mai usor. Cand scriem ne angajam in acelasi proces care a creat univesul dar la o alta scala. In capitolul despre Fluenta frazei: fluxul constiintei Tom spune ca putem invata sa scriem citind. Intreg procesul citirii si scrierii a inceput cu un Scriitor. La inceput a fost cuvantul. Lumea, Revelatia Naturala, este prima opera si uneori scrisul nostru este doar efortul hermneutic asupra acesteia. MMY, fondatorul programului MT, a exprimat relatia dintre literatura si scriitor in acest mod:

“Forta esentiala a literaturii sta in puritatea scriitorului, in puritatea constiintei scriitorului, care este capabil sa aduca oceanul intr-o picatura, oceanul vazut intr-o picatura, viziunea microscopica, apreciera microscopica care intelege natural totalitatea in orice valoare de suprafata a unui lucru” The Flow of Consciousness

Respectare conventiilor gramaticale este si ea importanta tocmai pentru ca nerespectarea acestor conventii interfereaza cu cititorul intrerupand curgerea fireasca a cuvintelor. Cititorul trebuie sa uite mediul de comunicare, limbajul trebuie sa devina transparent si sa ne permita imersiunea in fluxul de cuvinte, intelesuri si imagini. Claude Lelouch spunea ca un bun operator de imagine nu trebuie sa se faca remarcat in film, trebuie sa uiti ca a existat. Doua lucruri sunt importante: inspiratia si limbajul si cartea se deosebeste de muntele carti care trateaza subiectul creativitatii in arta si literatura prin aceia ca trateaza de o maniera sistematica latura mai putin abordata pana acum: inspiratia, contactul Existentei, Fiintei. De obicei acest aspect era lasat in seama naturii si a intamplarii pentru ca realitatea este ca acest domeniu nu poate fi manipulat. Aici tratarea sistematica, metodica, ridicarea la rang de tehnologie se face printr-o specificare exacta a conditiilor in care natura functioneaza in aceasta directie. Suntem acum intr-un timp exceptional al istoriei cand acesta latura a creativitatii este la indemana maselor. Alvin Tofler spune in una din cartile sale ca MT ajunsese la un moment dat prin anii 70 la fel de populara ca mijloacele de citire dinamica rapida. Cu mai putin de 100 de ani in urma pentru astfel de tehnici trebuia sa stai in genunchi zile intregi la usa unei lamaserii numai ca sa poti cere asa ceva. In plus nu putem sa nu remarcam ca si cealalta latura a creativitatii: limbajul , gramaticile, euristicile formale beneficiaza de o dezvoltare si o accesibilitate fara precedent. Iata cateva exemple in aceasta colectie de free tools: http://gocreate.com/tools/ sau alte cateva zeci de tehnici de creativitate explicate aici: http://creatingminds.org/tools/tools_all.htm Job Force te pune sa te intebi cum ar rezolva problema pe care o ai profesiile pe care acest tool ti le sugereaza la un click: http://gocreate.com/tools/jobs.htm Sau acest toll care ne ajuta sa spargem cliseele de gandire: http://gocreate.com/tools/ricliche.htm Sau acest generator de solgane: http://gocreate.com/tools/sloganeeze.htm Acest dictionar gratuit ofera definitii din zeci de dictionare http://www.memidex.com/slogan Brainline te conecteaza cu creativi din intrega lume intr-un spatiu de lucru virtual http://gocreate.com/brainline/index.htm Exista si numeroase site-uri unde va puteti testa gratuit creativitatea: http://www.wherecreativitygoestoschool.com/vancouver/left_right/rb_test.htm  sau trasaturi de personalitate conexe: http://free-test.info/ Sau acest site pentru a va prezenta ideile unei corporatii: http://www.submitinventionidea.com/davison-281.cfm Mai mult, societatea in care traim pare sa creze tot mai mult o cultura a talentului, vezi talent show-urile de pretutindeni care scot la iveala si incurajeaza talente de toate tipurile si toate varstele.  Eroii acestui ev al pacii sunt tineri care reusesc cu o idee de geniu sa schimbe viata a milioane de oameni, sunt oameni care reusesc  sa faca mai mult cu pana decat cu sabia. E doar inceputul.

Web 2.0 face ca uneori la subsolul unui subiect cu valoare zero, expus cu talent zero sa gasim o explozie de comentarii creative care dau o valoare uriasa articolului care nu a fost decat un pretext, o provocare.
A scrie necesita determinare si aici crezul enuntat de Grace Paley ni s-a parut elocvent:

“Cea mai bună formare este de a citi și a scrie, indiferent de ce. Nu stai cu un iubit sau coleg de cameră care nu respectă munca ta. Nu minți, cumpăra timp, împrumuta pentru a cumpăra timp. Scrie ce va opri respirația dumneavoastră dacă nu scrieti. “-  Grace Paley

 

&
MT=Meditatia Transcendentala    MMY=Maharishi Mahesh Yogi
Pentru mai multe informatii despre Meditatia Transcendentala (MT) vezi site-ul oficial: http://ro.tm.org/

DESPRE AUTOR

sorinelb-150x150

Salut! Numele meu este Sorinel Balan si vreau sa-ti urez bun venit pe blogul meu. Scriu saptamanal despre cum poti sa castigi mai mult invatand mai mult despre it, social media, e-learning, intranet: stiri, tendinte, strategii, cursuri, tips&tricks.

Pentru a fii mereu în contact cu ultimele noutati, te invit să te abonezi AICI. Stii mai mult, castigi mai mult