Cursuri MOOC, iata orizontul fara limite al invartarii de care vorbea Mircea Malita

MOOC inseamna cursuri online gratuite pentru mase dar ramane inca deschisa problema deschideri acestui orizont potential, al popularizarii acestei oportunitati. Despre asta vom vorbi.

Cred ca a educa reprezinta cea mai importanta actiune de brand a unei tari. Excelentul curs MOOC  Archetipal Branding de la Udemy arata ca unul dintre arhetipuri este Inteleptul. Avem multe exemple de tari care isi intaresc brandul de tara pozitionandu-se ca experti, sau superputeri in cunoastere.

De exemplu India cu Amity chiar daca pentru moment http://amityopenlearning.com/  este o nereusita isi propune sa devina o superputere in domeniul cunoasterii. Open University Australia sau  EdX sunt tot atatea forme de afirmare a identitatii intr-o lume in care Societatea Conoasterii este o realitate.  Cu atat mai mult cu cat suntem in plina societate a cunoasterii si noi ar trebui sa facem acest lucru. Ar trebui sa avem si noi o strategie de brand bazata pe actiuni educationale de anvergura. Pe vremea cand aparea aici Orizontul fara limite al invatarii nivelul educational al romanilor era foarte ridicat.

Care ar fi metodele practice pentru ca in Romania sa avem o apreciere a educatiei de elita si nu o ironizare a ei asa cum am vazut recent acest lucru facut din motive politice si acelea indoielnice. Din fericire educarea oamenilor pentru respectul fata de educatia de elita se poate face astazi prin metoda educatiei participative simplu, fara efort si FARA costuri.

A urma astazi o facultate, un masterat sau un doctorat la Hardvard, MIT sau alta universitate de brand  necesita acelasi efort si dedicare ca in trecut. Dar a face astazi doar un curs sau o multime de cursuri la o astfel de facultate a devenit doar o problema de optiune: nu ai nevoie de bani pentru ca sunt FREE, nu trebuie sa mergi acolo pentru ca sunt online si au o schema de program foarte flexibila. Si probabil  va veti intreba ce se intampla daca cineva vrea sa-i convinga pe toti din cartierului lui sa faca un curs la Harvard? Se poate. Dar daca un primar ar vrea sa se mandreasca cu cu faptul ca in orasul lui sunt cei mai multi oameni care au facut un curs la Harvard, MIT sau whatever? Se poate si se poate chiar daca un guvern vrea sa faca din asta un brand de tara si sa inscrie Romania in cartea recordurilor ca tara in care sunt cei mai multi participanti la cursuri marca Hardvard, MIT sau alte universitati de renume. Revolutia MOOC – Massive Open Online Courses face posibila asta. Mai mult in cadrul acestei revolutii o prestigioasa universitate indiana Amity pare sa mearga si mai departe de aceste cursuri  scurte, 1- 3 luni, numite MOOC si incerca sa lanseze ceea ce s-ar putea numi MOOF – Massive Open Online Faculty. Ei par sa ofere tution free a Bachelor of Art program pe care am incercat sa-l testez facand primul trimestru. Pe moment exista probleme de comunicare pe care incerc sa le solutionez prin contact direct.  

Dar revolutia merge mai departe pentru ca in Financial Times in articolul “MOOC: pot cursurile gratuite sa ofere un MBA? Philip Delves Broughton arata ca Wharton School de la Universitatea din Pennsylvania a lansat recent patru Moocs pe platforma Coursera, oferind cursuri din primul an de MBA în marketing, finanțe corporative și de gestionare a operațiunilor, cu cel de contabilitate urmand să vină. Este nevoie de câteva minute pentru a te inscrie si sunt free.

Prima intrebare pe care si-o pune fiecare este de ce ar face universitatile asta. De ce si-ar “submina” activitatea cu aceste cursuri gratuite. Evident acest lucru a fost studiat si cursurile gratuite nu fac decat sa atraga oameni in programele full time ale universitatilor. Tot in Financial Times, Emma Boyde scrie un articol intitulat: Moocs nu reprezintă o amenințare pentru scolile de afaceri, Asta spun cercetatorii de la Penn. Ei au intervievat 875000 studenți care s-au înscris în noua Moocs oferite de școala sa Wharton. Ei au descoperit că, departe de a canibaliza piața pentru programele existente, lucru de care scolile de afaceri s-au temut, Moocs a ajuns la cel puțin trei noi populații de elevi pe care scolile de afaceri încearcă să atragă. Studiul a fost publicat in Harvard Business Review. Vezi ft.com pentru detalii.

“Ne-am dori să ne extindem si la alte secțiuni ale populației”, a declarat Ezechiel Emanuel, vice-rector Penn pentru inițiativele globale și unul dintre autorii raportului, adăugând că chiar dacă Mooc nu au devenit profitabile, în viitorul apropiat, ele par a servi ca un fel de publicitate orientata spre aceste grupuri la care este greu de ajuns.

Open University Australia are una din cele mai elegante forme de promovare. In chiar pagina cursurilor gratuite are un tab cu ce putem studia mai departe si care prezinta cursurile acreditate ale universitatii in domeniuul aferent cursului free.  Este cea mai targetata reclama.

Concluzia este ca daca intr-o populatie sunt multi inrolati in programele scurte gratuite de tip MOOC va creste proportional numarul celor care se vor inrola in programele existente, clasice de invatare acest lucur ridicand semnificativ standardul educational al tarii. Deci daca vrem sa avem cat mai multi romani absolventi ai unor universitati de prestigiu trebuie sa popularizam si sa utilizam cat mai mult oferta de cursuri gratuite MOOC de la aceste universitati. Cum putem face asta? In primul rand toate institutiile bugetare ar putea face mari economii la buget introducand atfel de cursuri in planul de instruire a salariatilor. De exemplu nu vad nici un motiv pentru care Ministerul Sanatatii sa nu recomande intregii retele sa treca in planul obligatoriu de instruire acest curs de la HarvardX: Entrepreneurship and Healthcare in Emerging Economies . Si pentru a referi tot un minister cu o retea uriasa am spune ca sunt o multime de cursuri care pot fi trecute in planul de instruire al institutiilor care tin de Ministerul Educatiei. Nici macar nu ai nevoie de licente de soft, browserul e suficient pentru a invaata de la cei mai buni pentru a-ti putea apoi invata elevii sa fie mai buni. Schimbul de experienta este acum complet gratuit.Cred ca orice minister ar trebui sa aibe un colectiv de monitorizare OER care sa sesizeze oportunitatile si sa le transmita departamentului de pregatire care sa le treaca in plan.  Spre exemplu pe edu.ro  se mentioneaza 50 de Universităţile în care există Departamente de Pregătire a Personalului.Didactic.  Ele ar putea gestiona un asemenea plan.

Dorim sa avem oameni cu o educatie de elita care sa conduca Romania? Solutia propusa necesita doar planificare nu si costuri. Asa cum in medicina exista principiul Prima non nocere, mai intai sa nu faci rau, in Economie exista principiul: incepe cu ce este gratuit. Trebuie sa incepem cu ce este gratuit. Cu cat mai multi vor face aceste cursuri gratuite cu atat mai multi absolventi ale acestor universitati vom avea.

Ce ar trebui monitorizat? Portalurile care ofera MOOCs sunt:  UdemyUdacityKhan AcademyEdXCourseraiversity, Futurelearnopen2studynovoedopenlearning, canvas. Vezi mai multi furnizori la agregatorul coursetalk. Un site care poate face aceasta monitorizare pentru noi este si mooc.ca la care te abonezi si primesti periodic un newsletter cu ultimele cursuri.

Aparent aceste cursuri gratuite pot fi dirijate de programe guvernamentale doar spre institutiile bugetare si agentiile aferente lor. Sunt insa o serie de agentii guvernamentale care se adreseaza mediului de afaceri cum ar fi de exemplu Departamentul pentru IMM, Mediul de Afaceri si Turism care poate atinge si mediul de afaceri din Romania. Cata lume nu ar vrea sa faca gratuit un curs predat de cea mai buna scola de antreprenoriat de pe planeta, scoala de la MIT care a oferit recent cursul MOOC Antreprenoriat 101? Motivul pentru care nu l-au facut este ca institutiile care ar trebui sa-l popularizeze si/sau sa ofere alternative romanesti nu o fac.

Sa ne gandim numai ce impact ar avea un curs despre Intranet facut de toate institutiile bugetare si aplicat pentru a schimba cultura organizatiei. Sau un curs despre TQM care sa conduca la aplicarea managementului calitatii in toate agentiile guvernamentale. Ei bine este un semn al timpului faptul ca asta se paote face ACUM gratis si pentru anumite cursuri chiar cu marca Harvard,  MIT sau alte Universitati de prestigiu. In plus putem creste prestigiul universitatilor noastre oferind la nivel global cursuri MOOC valoroase.

Cursurile MOOC pot fi vazute astazi ca si acel prim capitol de carte oferit gratuit de orice librarie online  gen Amazon. Atunci cand MEN si universitatile din RO se vor convinge ca MOOC ridica stacheta educatiei si promoveaza masiv educatia superioara probabil vom avea platforme de MOOC romanesti sau vom regasi universitati romanesti de prestigiu pe aceasta lista.

Acum a nu se intelege ca in Romania nu exista astfel de initiative. Am spune ca exista chiar pionieri. In opinia mea cursul de microbloging organizat de de TIMSOFT, Carmen Holotescu & Gabriela Grosseck, in iunie 2008  deci cu mult inainte de aparitia conceptului MOOC, era un  MOOC inainte de MOOC, si inca unul foarte original pentru ca era despre microbloging, tinut pe platforma de microbloging www.cirip.ro, un microblog mai bun decat twitter.

Mai mult Romania conform vizionarilor ei pare sa aibe ceea ce nu are nici Orientul, respectiv India cu imensa ei traditie si nici Occidentul cu modernul sau invatamannt.

Nici Orient, nici Occident, si Orient si Occident, cum spunea Constantin Noica, Romania ar putea avea solutia revolutiei in  cunoastere. Se pare insa ca aceasta solutie a fost perfect structurata in sistemul Educatiei Bazate pe Constiinta dar este o solutie pe care asa cum spue Noica si Anton Dumitriu noi o putem cel mai bine expune lumii de astazi.

Constantin Noica spune:

Poate ca insa tocmai forma blajina de ahoretie, (orientare a spiritului uman descrisa de Noica) pe care o incearca spiritul romanesc ar putea reface continuitatea, asa cum s-a spus despre tara noastra ca, la limita ar putea fi pivotul lumii de miine, facand, cu dubla ei deschidere catre Apus si Rasaritul indepartat, mijlocirea de care lumea istoriei de maine va avea atata nevoie.”

Sase Maladii Ale Spiritului Contemporan – Constantin Noica

Iar in “Culturi eleate, culturi heracleitice”  Anton Dumitriu spune.

“Daca un om nu poate fi in afara ceea ce este in interiorul lui, nu este decat o iluzie; daca un om nu este in interiorul lui ceea ce este in exterior, el nu este nici macar o iluzie. O fiinta umana completa nu este, asfel nici un introvertit, nici un extravertit, ci un echilibru armonic intre aceste doua mari puteri, care tind a-l absorbi pe fiecare: lumea obiectiva si lumea subiectiva”

Restaurarea acestui om complet ar putea sta la baza reformei invatamantului:

“O reforma totala  a modalitatii invatamantului este necesara”.  Scoala occidentala “trebuie sa devina si o disciplina  pentru descoperirea personalitatii, a rolului ei functional in lume,  a puterii si neputintei ei.. In loc de a avea lozinca “a sti”, cultura europeana va trebuii sa subordoneze aceasta formula lui “a fi”. A sti pentru a fi, iata idealul de cultura pe care trebuie sa si-l dea occidentul.”

“Homo creator, iata idealul maret pe care poate sa si-l dea Occidentul.”

Asa cum spuneam in articolul nostru Invatarea prin Dubla Interfata – o posibila revolutie in educatie nu numai educatia formala, la care exceleaza Occidentul, nici cea neformala spre care Orientul are o deschidere ci sinteza celor doua reprezinta solutia. Puneam in
articol intrebarea: ce ne da acces la curiozitate, entuziasm, motivatie? Planul facut mai sus pentru a propaga cursurile de tip MOOC in toate institutiile de stat ramane o utopie daca NU avam un mod prin care sa activam entuziasmul, curiozitatea si motivatia oamenilor.  Pentru aceasta este necesar sa utilizam un grup de dinamica a constiintei ca sa creem coerenta in constiinta colectiva. In constiinta colectiva trebuie animat potentiialul total al legilor naturale. Introdeschiderea catre acest potential ne da sentimentul ca stim totul dar nu putem exprima. Va rezulta curiozitatea de a cereceta pentru a transforma cunoasterea implicita in cunoastere explicita.

La baza managementului cunoasterii (KM) este Managementul Cunoasterii Absolute AKM care nu se refera la cunoasterea implicita existenta la nivelul expertilor ci la nivelul sistemului expert al universului si vizeaza transformarea cunoasterii implicate a Potentialului Total al Legii Naturale in cunoastera expertilor care este apoi transferata prin cursuri si alte mecanisme de explicitare a cunoasterii catre colectivitate. Daca un grup mic, sa zicem ABCD accseaza corelatia infinita de la nivel Z  atunci intuitia corelatiei infinite va genera pentru colectivitate curiozitatea, dorinta de a stii mai mult. In acest moment daca o diversitate de cursuri MOOC va fi oferita ea va fi si ceruta.
corelatia infinita

In rezumat ce putem face ca actiuni concrete pentru a fi un vector activ al Societatii Cunoasterii care in forma ei cea mai plenara va deschide spre Societatea Constiintei? (Academia Romana are o serie de studii tematice care vizeaza trecerea la SC dar aparitia MOOC face necesara updatarea lor.)

Trebuie sa  ne informam si sa urmam cat mai multe cursuri de tip MOOC de interes pentru noi si sa le recomandam celor de langa noi sau prietenilor din retelele social media.

Sa urmam si sa recomandam apropiatilor Cursul de introducere in Educatia Bazata pe Constiinta care este de asemenea gratuit si care va conduce statistic la actualizarea in constiinta colectiva a informatiei neformale a potentialului total al legilor naturii lucru care va activa tensiunea curiozitatii, a dorintei de astii in constiinta colectiva.

 


DESPRE AUTOR

sorinelb-150x150

Salut! Numele meu este Sorinel Balan si vreau sa-ti urez bun venit pe blogul meu. Scriu saptamanal despre cum poti sa castigi mai mult invatand mai mult despre it, social media, e-learning, intranet: stiri, tendinte, strategii, cursuri, tips&tricks.

Pentru a fii mereu în contact cu ultimele noutati, te invit să te abonezi AICI. Stii mai mult, castigi mai mult