Educatie – PLE, PLN, educatie deschisa si introdeschisa

Nu am avut tangenta directa cu acest domeniu al educatiei dar am putea integra la aceasta categorie cateva proiecte sau idei de proiecte sau cateva contributii la alte proiecte.

Am putea spune ca in cadrul unei categorii pe care am putea sa o numim educatia pentru excelenta profesionala am dezvoltat ideea numita Calea profesiunilor in cadrul careia am publicat intr-o publicatie interna, Calea bancherului, un articol pledoarie pentru aceasta idee.

Sigur teoria se poate extinde la orice profesie, care daca este social necesara, poate deveni, asa cum sustine si Zen si arta repararii motocicletei – Robert M. Pirsig , o cale de dezvoltare personala si de ce nu de iluminare personala.

Studieez fenomenul MOOC. Portalurile care ofera MOOCs sunt:  UdemyUdacityKhan AcademyEdXCourseraiversityFuturelearnopen2studynovoedopenlearning,canvas. Vezi mai multi furnizori la agregatorul  https://www.classcentral.com/  Te abonezi si primesti periodic un newsletter cu ultimele cursuri.
Intentionez sa creez un curs la Udemy,

PLE, PLN, educatie deschisa si introdeschisa

Cu acest articol incep construirea unui PLE si a unui PLN

PLE – “Un mediu personal de învățare (PLE) este „un sistem/mediu care îi ajută pe elevi să-și gestioneze în diferite moduri atât resursele cât și procedeele învățării.”

“Fiecare PLE include o rețea personală de învățare (PLN), care constă în instrumente, procese mentale, dar și activități care permit utilizatorului să partajeze, să reflecteze și să discute în cadrul unei comunități.”

Ref: Medii digitale de învățare 

PLN – Personal Learning Network – Tradus din engleză- O rețea personală de învățare este o rețea informală de învățare care constă din persoanele cu care un cursant interacționează și de la care obține cunoștințe într-un mediu personal de învățare.

Punem in share toate cursurile pe care le-am facut cu resurse si eventuala recomandare unde este cazul in idea ca orice cunoastere impartasita sporeste.

Cursurile si resursele puse in share sunt un slideshow pe care puteti comenta >>>

PLN este insa si mijloc dar si obiectiv final al Invatarii pentru ca in acest proces al invatarii avansam de la corelatii intre sisteme si notiuni limitate la Corelatia Infinita, scopul ultim al oricarei invatari. Cunoasterea este in ultima instanta o experienta spirituala, o experinta de expansiune a constiintei, de actualizare a potentialului nostru infinit.

https://open.library.okstate.edu/learninginthedigitalage/chapter/personal-learning-networks_defining-and-building-a-pln/

Din cursul BUILDING YOUR PLN am inteles ca a deveni un „educator conectat” și a dezvolta o PLN (Personal/Professional/Personalized Learning Network) este cel mai puternic lucru pe care îl puteți face pentru a vă îmbunătăți experienta de invatare/predarea

Noi inca nu predam, nu am creat inca cursuri pe platformele MOOC, dar intentionam si dezvoltarea unui PLN ne va fi utila in cursul cel mai important pe care il vizam in next learning step, cursul de instructori MT.

In acest fel cursurile facute dar mai ales recomandarea mea,  deschiderea spre colaborare pe anumite teme adauga un modest plus la idea si spiritul  OERUP! – RESURSE EDUCAȚIONALE DESCHISE.

Idea este insa a educației deschise, unde vorbim de resurse formale, dar si a celei introdeschise unde vorbim de aspecte neformale.

Eliade spune ca pentru a articula semnificatii ai nevoie de un referential absolut, un apriori epistemologic care pentru el a fost experinta sacrului sub forma unei stari superioare de constiinta traita in India iar pentru mine a fost experinta constiintei transcendentala invatata in cursul de MT. Experienta transcenderii a fost, este si va fi pentru oricine un referential absolut deoarece in transcendere experimentam corelatia infinita stim potential totul ramanand sa gasim limbajele, modelele, metaforele pentru a formaliza aceasta cunostere neformala a totalitatii. Experienta transcenderii este si sursa dorintei de a sti mai mult.
“Sa taca toti inteleptii in fata fetei Tale, numai Tu sa-mi vorbesti. Ce este teologia catafatica fara cea apofatica?

Este si in spiritul a ceea ce Otto Scharmer numeste MOOC 4.0: The Next Revolution in Learning & Leadership in cursul MITx U.Lab: Transforming Business, Society, and Self la care am participat

https://www.huffpost.com/entry/mooc-40-the-next-revoluti_b_7209606

MOOC 1.0 – One-to-Many: Professor lecturing to a global audience

MOOC 2.0 – One-to-One: Lecture plus individual or small-group exercises

MOOC 3.0 – Many-to-Many: Massive decentralized peer-to-peer teaching.

MOOC 4.0 – Many-to-One: Deep listening among learners as a vehicle for sensing one’s highest future possibility through the eyes of others.

Retelele po fi experiente spirituale.

Am realizat acest lucru citind  “In The Field Paradigm”  Joachim Claes https://amzn.to/3ehFE55  care pare sa ne prezinte paradigma campului dar il defineste ca pe o retea. “We are all connected” ne duce la fel de bine cu gandul la paradigma reteleiThe Net Paradigm!  Am putea sa-i spunem Transnet, InnerNet sau de ce nu Metanet  adica o reta la care ne cuplam prin.. METAnoia.

Este o coincidenta? Sa exploram mai departe privind la relația dintre rețea Indra și funcția de undă a universului (mecanica cuantică) asa cum o vede Alan Watts.

Il ascultam  pe Alan Watts cand ne explica de ce lumea depinde de tine și că totul este infinit conectat împreună în interdependență reciprocă, așa cum este descris de Indra’s Net.  „și el (Universul) depinde de fiecare musculita, de fiecare libelula, de fiecare vibrație a fiecărei aripi a unei libelule și depinde de fiecare electron.”

Rețeaua lui Indra este, de fapt, un precursor străvechi al cercetărilor recente în care fizicienii au dovedit Teorema lui Bell – unde evenimentele care au loc într-un loc pot avea un impact instantaneu asupra altor particule care nu sunt conectate în niciun fel cu ele în spațiu.

https://switchonnow.com/magazine/indras-net-bells-theorem-and-enlightenment/

Deepack Chopra este autorul care a scris numeroase carti de popularizare a conceptelor fizicii quantice intre care si carti scrise impreuna cu fizicieni reputati cum ar fi:  The Time Machine of Consciousness Quantum Physics of Mind: Time Travel, Cosmology, Relativity, Neuroscience by Deepak Chopra and Menas Kafatos  https://amzn.to/3tMIl3i    si

How Consciousness Became the Universe: Quantum Physics, Cosmology, Relativity, Evolution, Neuroscience, Parallel Universes by Deepak Chopra, Roger Penrose  https://amzn.to/3U0Rtfq

In descriarea marilor adevaruri ale vedelor in 7 Mahavakyas din cartea “The Spontaneous Fulfillment of Desire” amzn.to/34bDhMG

Deepack Chopra arata ades ca marile adevaruri descriu ultima realitate ca pe o retea.

Aham brahmasmi este descris astfel : “ Imagine that you are connected to everything that exists.” sau “Imagine that you’re a strand in the cosmic thread connected to all the other strands.”

“Intre toate cursurile facute de-a lungul vietii a existat unul care mi-a creat de departe cea mai frumoasa experienta de invatare atat din punct de vedere al continutului cat si al metodei de expunere. Aceasta a fost cursul de introducere in meditatia transcendentala, un curs de una sau doua lectii introductive care se ofera gratuit de catre orice asociatie de MT in orice colt al lumii.

Am lucat de-a lungul timpului in firme care pot fi catalogate ca “Learning Organisations” si am asistat la conferinte ale unor personalitati cum ar fi: Mihai Draganescu, Dumitru Constantin. Ioan Alexandru, Solomon Marcus, Mircea Malita, Victor Sahleanu, Ioan Grigorescu, Virgil Stancovici, Razvan Teodorescu si altii. Apoi am urmat peste 50 de MOOC – Massive Open Online Courses, intre care cursuri tinute de personalitati ca Bill Aulet – MIT, Laura Nasrallah – Harvard Divinity School, Laurie Santos -Yale, Peter Senge – creatorul conceptului “Learning Organisations” si Otto Scharmer – MIT, Sébastien Morlet – Sorbona, Dr Niru Sharan – AMITY dar experinta cursului de prezentare a MT ramane unica si o recomand cu caldura oricui deoarece ca pentru mine au fost cea mai frumoasa experienta de invatare.”          Sorinel Balan.

ITC a fost o organizație care învață cu aproape 20 de ani înainte de crearea conceptului de către Peter Senge autorul cărții “A cincea disciplina. Arta și practica organizațiilor care învață, 1990″.

La ITC aproape în permanență în laboratorul nostru se desfășura un curs. Principiul era învață și învață și pe alții. Cunoașterea era permanent împartașită fie că era vorba de Assiris, Flowchart, Fortran sau C++.

Erau apoi cursurile predate în afara cum ar fi cele pentru China. Chiar și programele de pregătire te trimeteau la cursuri interesante și am și acum un certificat de participare la un curs de semiotică și teoria limbajelor.

O organizație care învață este definita ca o organizație sau o companie care facilitează învățarea membrilor săi și se transformă în mod continuu. Așa  era ITC-ul. Imi amintesc că din primele zi ale angajării am fost atât de impresionat de acest aspect încât am ținut ca prima cheltuiala pe care o fac din primul meu salariu să fie investită în învățare  și a fost un curs de engleză la Universitatea Populară. Tot cand eram la ITC in 80 am invatat si MT.

Mihai Draganescu, fost director al ITCI(ITC+ICI) si ulterior Presedintele Academiei Romane: “cel care are sentimentul cosmic stie totul dar nu stie amanauntele”.

Acest spirit al învățarii continue de la ITC, despre care la noi a vorbit  Mircea Malița în Orizontul fără limite al învățării, pe de o parte si experinta totalitatii data de transcendere m-a însoțit peste tot pe unde am lucrat ulterior și s-a manifestat acolo unde mediul a fost prielnic. La BCR, unde am fost creatorul și administratorul de conținut al Intranetului BCR, cele mai dezvoltate zone ale Intranetului au fost cele ale direcției  Managementul Cunoașterii și subzona Universității BCR, prima universitate corporatistă din România, precum și cea a platformei de  e-learning pe care am creat și un curs despre Intranet.

Spiritul ITC al învățarii permanente si dorinta de a “descoperi amanuntele” s-a mai manifestat și la apariția fenomenului MOOC – Massive Open Online Courses când am urmat peste 50 de astfel de cursuri, unele oferite de universiăți de prestigiu cum ar fi Harvard, MIT, Penn, Berkeley, Yale. Toate acestea plus un BA in Behavioural science la AMITY University și o serie de cursuri profesionale pe platformele SAP, Google, Microsoft m-au ajutat sa mentin viu spiritul ITC al unei organizatii care invata si care mai tarziu a devenit educație deschisă si întredeschisă.

Intre cursurile MOOC au fost si cursuri simple sau tehnice care nu pot intra in aceasta comparatie dar au fost si cursuri ale unor personalitati de prima marime dintre acare as mentiona pe Bill Aulet (MIT), Laura Nasrallah Professor of New Testament and Early Christianity Harvard University, Laurie Santos, Yale University, Otto Scharmer – MITx U.Lab

Ceea ce vreau sa impartasesc nu sunt cursurile facute de mine, modeste in comparatie cu orice si cu atat mai mult cu oferta OER globala, ci experinta educației deschise si introdeschise, entuziasmul pentru invatare si impreuna invatare ca experinta spirituala si mesajul: “orizontul fara limite al invatarii este acum aici!”

http://www.computers-40.ro/cursuri-online-offline-open/

http://www.computers-40.ro/despre/memoriile/lecturi/


 

My Amazon author page  https://www.amazon.com/author/sorinelbalan/

Academia.edu profile  https://independent.academia.edu/SorinelBalan

Top 100 Tools for Learning  https://www.toptools4learning.com/

 

 

 

 


DESPRE AUTOR

sorinelb-150x150

Salut! Numele meu este Sorinel Balan si vreau sa-ti urez bun venit pe blogul meu. Scriu saptamanal despre cum poti sa castigi mai mult invatand mai mult despre it, social media, e-learning: stiri, tendinte, strategii, cursuri, tips&tricks.

Pentru a fii mereu în contact cu ultimele noutati, te invit să te abonezi AICI. Stii mai mult, castigi mai mult


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>