Calea jurnalistului

CAMPUL UNIFICAT – FUNDAMENTUL JURNALISTICII 

ISTORIA CLIPEI ÎN CONTEXTUL ETERNITATII

Una din cele mai frumoase definitii ale jurnalisticii a fost data de Camus : jurnalistica este istoria clipei. Dar semnificatia evenimentelor clipei se articuleaza în contextul unei referinte absolute a eternitatii. Ceea ce lipseste astazi jurnalisticii este accsul jurnalistului la eternitate, la absolut. Oferind accesul la constiinta absoluta transcendentala o tehnica de reintegrare a vietii ar putea furniza acest referential absolut care ordoneaza, articuleaza si da valoare semnificatiilor clipei. O astfel de tehnica este si Meditatia Transcendentala (MT), o procedura simpla si eficienta care face parte din Tehnologia Maharishi a Campului Unificat. 

Dar ar putea fi oare descrisa istoria din perspectiva Transcendentei? Da pentru ca sursa istoriei este constiinta transcendentala. Istoria omenirii este istoria celor care au avut acces la constiinta transcendentala. Marile directii ale istoriei au pornit de la nivelul cel mai profund al constiintei 

Pentru fizica moderna sursa tuturor evenimentelor cuantice este CU. Acest nivel profund al naturii, cîmpul etern al constiintei transcendentale, fiind si cel mai profund nivel al constiintei umane este sursa tuturor evenimentelor microscopice si macroscopice. De la acest nivel se nasc particulele elementare, de la acest nivel se nasc universurile. Acest nivel este o referinta absoluta a istoriei. 

Odata cu Tehnologia cîmpului unificat aceste observatii empirice au devenit modele riguroase verificate de zeci de studii care utilizeaza un aparat matematic ce exclude eroarea sau întîmplarea. Un amplu studiu realizat la Maharishi International University si intitulat “Influenta grupurilor de dinamica constiintei asupra stocurilor pietei si a evenimentelor si tendintelor nationale si internationale” a aratat ca în 1982-1983 de fiecare data cînd numarul celor care practica dinamica de grup a constiintei la MIU în Fairfield, Iowa, a fost de 1600 sau mai mult, a existat o crestere a pozitivitatii în tendintele economice, politice si sociale. Atunci cînd numarul celor de la MIU a scazut, negativitatea si turbulenta au erupt la nivel national si international. 

Paul Constantinescu vorbeste în cartea sa “Sisteme Ierarhizate – Ed. Academiei, 1986″ de un cod ontic al universului care este scris în spectre Fourier. Studiul mentionat întareste aceasta idee si demonstreaza ca misteriosul cod secret al istoriei este cel al numarului celor care genereaza coerenta în constiinta nationala si internationala, cel al numarului de grupuri de dinamica constiintei si al fluctuatiilor în activitatea lor. 

Chiar din definitia sa, MT este vazuta ca o metoda prin care mintea coboara de la nivelul straturilor superficiale, efemere pîna la nivelul straturilor profunde si nepieritoare ale realitatii. MT este o tehnica ce conecteaza nivelul relativ al clipei cu cel absolut al eternitatii. 

Principiul de baza al MT arata ca un gînd pleaca de la nivelul cel mai profund, nepieritor al constiintei asemeni unei bule care pleaca de pe fundul marii si calatoreste spre suprafata. Ea porneste de la nivelul linistit, etern si neschimbator al oceanului pentru a atinge în final nivelul relativ, efemer si schimbator al vietii. 

Gîndurile si actiunile noastre pornesc de la nivelul absolut al linistii etern dinamice a Cîmpului Unificat pentru a ajunge la nivelul relativ, nivelul clipei efemere. 

Gândul este deci definit ca o fluctuatie care pleaca de la nivelul câmpului unificat. În fizica cuantica orice obiect microcosmic si macroccosmic este definit astazi ca o fluctuatie a câmpului unificat si la fel de justificat este modelul dupa care orice eveniment este în ultima instanta o fluctuatie sau suma vectoriala a mai multe fluctuatii care în ultima instanta pornesc tot de la nivelul câmpului unificat. Daca gândul nostru creator sau cel de zi cu zi, daca quarcul, electromul , evenimentele cotidiene sau cele cosmice cum ar fi nasterea unei stele sau galaxii sau chiar nasterea universului nostru sunt fluctuatii ale acstui câmp este evident ca acest câmp de inteligenta pura este referinta absoluta la care mintea noastra trebuie sa ajunga pentru a putea întelege semnificatiile lucrurilor si fenomenelor pentru a întelege evenimentele cosmice si cele de zi cu zi, evenimente care nu au sens real decât în acest context. 

Într-o jurnalistica fundamentata pe cîmpul unificat fiecare articol ar trebui sa plaseze clipa în contextul eternitatii si sa arate legatura evenimentului cu evenimentul primordial: nasterea universului prin fluctuatie naturala din profunzimi. Ficare articol ar trebui sa dezvaluie, chiar daca nu explicit, interfata unui eveniment cu cîmpul unificat. Jurnalistica trebuie sa se plaseze mai mult ca oricare profesie la nivelul absolut, neschimbator al vietii deoarece rolul ei este acela de descrie toate fluctuatiile de suprafata, toate schimbarile de moment. Jurnalistica este cea care ne prezinta nivelul evolutiei unei societati la un moment dat. Ea masoara ritmul evolutiei unei societati dar este în acest fel si un instrument pentru evolutia acesteia. Presa este feed-back-ul evolutiei unei societati, a unei tari, a planetei. a mediului ca raspuns la evolutia sociala. 

Progresul societatii depinde de evolutia constiintei iar mass-media trebuie sa ofere un feed-back pentru aceasta evolutie. Pentru a oferi acest feed-back ziaristii trebuie sa fie ei însisi angajati în procesul evolutiei, sa fie factori de evolutie a constiintei societatii si nu doar elemente pasive al ei. Presa nu este decât o veriga în giganticul feed-back prin care societatea îsi regleaza procesul evolutiei permanente. 

Presa este un mecanism prin care societatea învata permanent. Învatarea societala se face si prin mecanismele presei. Fara întaririle ei pozitive si negative societatea ar repeta la infinit aceleasi greseli. Dar pentru aceasta oamenii presei trebuie sa se cupleze ei însisi la programul instructor de la nivelul câmpului unificat pentru ca presa însasi primeste de la mediul social si natural întariri pozitive(recompensa) sau negative(pedeapsa). Pentru a-si pastra locul si rolul pe care il are în sistemul vietii ea trebuie sa manifeste responsabilitate si demnitate. 

Daca presa nu asigura circulatia informatiei fundamentale, sau mai grav, o impiedica ea poate deregla functionarea întregului sistem social. La nivel cosmic homeostazia este pastrata dar cei care au realizat acest blocaj informational vor trebui sa realizeze prim mijloace nespecifice aceasta functie. Ceea ce ar putea fi realizat simplu, natural si cu mare bucurie poate fi în acest caz realizat prin mecanisme homeostatice care implica efortul si suferinta a milioane de oameni. Responsabilitatea jurnalistului este foarte mare. 

Presa trebuie sa fie un seviciu de monitoring al întregii societati. Ea furnizeaza cu date exacte statisticile evenimentelor curente si consecintele lor. Aceasta parte a presei se deplaseaza din ce in ce mai mult spre presa electronica, lasând presei scrise locul opniei, al eseului, al cronicii si pamfletului al parerii subiective. Dar subiectivitatea jurnalistului care are acces la nivelul absolut al existentei este aproape de obiectivitatea absoluta. 

Datoria presei este de a oferi permanent informatii despre starea de constiinta a oamenilor. Sondaje obiective ale creativitatii, stresului, capacitatii de comunicare, si al oricarui parametru care poate defini starea constiintei colective la un moment dat. Presa trebuie de asemenea sa ofere un feed back al starii societatii în ansamblul ei publicînd indicatori sociali cum ar fi criminalitatea, somajul, emigrarea, si calitatea vietii precum si orice alt indicator care o compune. Un al treilea nivel care trebuie permanent monitorizat de presa este mediul înconjurator. 

Presa ar trebui sa fie o oglinda inocenta a omului, societatii si mediului si acesta oglinda trebuie sa fie curata. Un jurnalist lucrînd mereu sub presiune, stresat sau surescitat poate transfera aceste stari constiintei colective. Via mass media angoasa, furia, stresul unei constiinte poate reverbera în milioane de constiinte. Constiinta jurnalistului trebuie sa fie curata pentru a putea oglindi adevarul. Presa este ades responsabila de fluctuatiile din constiinta colectiva care la rîndul lor influenteaza toate evenimentele societatii. Catastrofele sociale sau naturale nu sunt decît sumatia tensiunilor din constiinta mai multor indivizi. Acumularile de stress in constiinta colectiva a unei natiuni izbucnesc ades în catastrofe sociale sau naturale. Datorita acestei legaturi cu constiinta colectiva a unei colectivitati presa poate contribui considerabil la acele stari de spirit care determina într-o colectivitate entuziasmul sau disperarea, pacea sau razboiul. Presa poate determina chiar catastrofe naturale. 

Deoarece presa este a patra putere într-un stat, una dintre functiile fundamentale ale presei fiind oglindirea activitatii guvernului, aceasta trebuie sa îsi ghideze activitatea cu aceiasi responsabilitate cu care un guvern conduce o tara. 

În a sa Teorie Absoluta a Guvernarii, Maharishi spune ca fiecare guvern indiferent de sistemul sau, este o oglinda inocenta a natiunii sale. În aceasta teorie forta si succesul guvernului depind de forta si integritatea constiintei nationale. Deoarece guvernul îsi trage inspiratia si vitalitatea din constiinta colectiva a oamenilor este esential ca guvernul sa faca tot ce poate pentru a mentine cea mai înalta calitate a constiintei nationale. Din fericire numai o proportie egala cu radacina patrata din unu la suta din populatia unei tari care practica Tehnologia Maharishi a Câmpului Unificat în orice loc din tara este suficienta pentru a trezi din plin constiinta nationala. În acest fel cunoasterea câmpului unificat si accesibilitatea tehnologiei cîmpului unificat creeaza o obligativitate morala nu numai pentru fiecare guvern ci si pentru fiecare putere din stat, deci si pentru presa, de a-si baza activitatea pe puterea infinita de organizare a câmpului unificat al legii naturale. 

Prin informatie presa are rolul de a scadea entropia societatii pentru a creste coerenta acesteia dar un semnal devine informatie numai în contextul potentialului informational infinit al legii naturale de la nivelul câmpului unificat. 

Asa cum arata si documentele Consiliului Europei privind etica jurnalistica presa asigura omului dreptul la informatie. Dar informatia are valoare numai prin referire la informatia fundamentala(Virgil Stancovici -Filosofia Informatiei, Ed Politica, 1975). Fara aceasta referinta care structureaza si ordoneaza informatia omul poate fi dezinformat în mijlocul unui noian de informatii carora nu le gaseste locul în schema vietii. 

Aceleasi documente arata necesitatea separarii informatiei de opinie. Dar o informatie lipsita de un context larg, eventual cosmic, poate avea doar valoarea unei opinii subiective. Calomnia în presa este de cele mai multe ori o opinie tratata ca informatie. 

Dimpotriva, opinia, care este de obicei subiectiva, si care poate sa fie expresia frustrarilor, complexelor si stresului jurnalistului poate fi mai obiectiva decît orice fel de informatie. Dar numai atunci cînd pleaca de la nivelul sinelui si este expresia informatiei profunde ce considera întregul context al acelei informatii fundamentale transcendentale de care vorbea si filosoful Virgil Stancovici. 

Principiul nedeterminarii din fizica cuantica, ce afirma ca nu exista masuratori obiective într-un univers cu observator – observatorul avînd capacitatea de a influenta obiectul observat – se aplica si în jurnalistica. Expectatiile sunt cele mai mari forte în procesul observatiei. Din acest motiv puritatea constiintei observatorului este foarte importanta. În filmul “Nascuti asasini”, care este si o virulenta critica a mass mediei se sugereaza ca un instrument prin excelenta pasiv, receptiv de culegere a informatiei cum este aparatul de filmat, poate fi o arma infailibila de distrugere. Accentul cade din nou pe constiinta jurnalistului. Asa cum observa un jurnalist român elementele unui posibil mecanism de declansare al unui razboi mondial ar putea fi: presa americana- reactia populatiei Americii – decizia Senatului american. 

Dreptul la informatie este mai întâi de toate dreptul la informatia profunda, fundamentala pe care jurnalistul trebuie sa aibe abilitatea de a o facilita, de a îi explica sensul si rostul, dinamica si modalitatile. Informatia fundamentala si circuitele ei informationale de feed-back se dovedesc a fi structuri informationale vitale pentru viata individului, societatii si mediului si deci trebuiesc considerate ca atare în cadrul dreptului la informatie. 

S-a spus în filosofia noasta ca etimologic informatie înseamna in-formatie adica ceva care formeaza din interior asemeni codului genetic si constiintei profunde. În a sa Teorie Absoluta a Informatiei Maharishi spune ca în integralitatea Absolutului este continuta toata informatia posibila. Cînd constiinta individului se poate acorda ea însasi cu acest nivel de constiinta el poate îmbratisa întreaga cunoastere. 

Acest nivel al constiintei pure absolute sustine si interconecteaza toate informatiile posibile. Este un cîmp al coerelatiei infinite în care un impuls în oricare parte a universului este un impuls în toate partile universului. 

MT este o tehnica simpla, naturala care eliberînd mintea de limitarile ei o stabileste în acest domeniu al corelatiei infinite. Cînd receptorul si emitatorul sunt stabiliti la nivelul acestei infinite corelatii, informatia este transmisa si receptata fara distorsiuni.(vezi fig 2-4) 

Conform Teoriei literaturii bazata pe câmpul unificat prezentata de Rhoda F. Orme-Jonson în studiul “A Unified Field Theory of Literature” – - MIU, Fairfield, Iowa, USA, nivelul constiintei scriitorului determina calitatea operei, si la fel de bine universalitatea si domeniul ei de influenta. Studiul sugereaza ca “Toti poetii de succes au urmat calea transcenderii”., Aceasta teorie ar putea fi aplicata în jurnalistica deoarece multe din genurile acesteia sunt genuri literare: eseul, pamfletul, etc. 

Autoarea mai descrie înca patru stari superioare de constiinta -constiinta transcendentala, constiinta cosmica, constiinta cosmica rafinata si constiinta unitatii care alaturi de veghe, vis si somn descriu cele sapte stari fundamentale de constiinta ale omului. Di9ntre acestea ultimele patru se obtin prin practica sistematica a meditatiei transcendentale. Cea de a patra stare de constiinta este experimentata când mintea se linisteste atingînd starea minimei excitatii a constiintei. Aceasta este o constiinta pura deoarece nu este amestecata cu modalitatile active ale mintii cum ar fi gândul, perceptia, sentimentele , memoria si altele. “Experienta subiectiva a constiintei transcendentale este una a nemarginirii, fericirii, linistii interioare si completei impliniri.” 

Experimentarea celui mai linistit si nelimitat nivel al sinelui interior ca “matricea de la nivelul careia toate legile naturii emerg”, este experienta câmpului unificat al legilor naturii, baza nemanifestata a întregii creatii. 

Autoarea il citeaza pe John Hagelin, specialist în fizica cuantelor de la MIU, care spune ca acest câmp unificat este originea dinamica a tuturor fenomenelor, inclusiv a fenomenelor constiintei si ca exista o “identitate între câmpul unificat ‘obiectiv’ din toriile fizicii moderne si câmpul unificat de constiinta care este ‘subiectiv’.” Ea spune ca în literatura sunt numeroase relatari de experiente spontane care sugereaza atât câmpul unificat cât si starea de constiinta transcendentala pe care o descrie Maharishi -constiinta la nivelul ei cel mai linistit, nelimitat nivel la care îsi pierde granitele localizate ca gând sau perceptie pentru a deveni câmpul unificat al tuturor posibilitatilor. Aceasta idee este ilustrata de Rhoda F. Orme Johnson cu un citat din Eugene Ionesco: 

“Odata, demult, eu am fost uneori invadat de o stare de gratie, de o euforie. Era ca si cum, mai întâi de toate fiecare notiune, orice realitate ar fi fost golita de continutul ei. Dupa acest vid… a fost ca si cum m-as fi descoperit pe mine însumi dintr-o data în centrul existentei pure, inefabile: era ca si cum lucrurile s-ar fi eliberat pe ele de toate etichetele arbitrare, de un cadru care nu li se potrivea, care le limita; constrângerea sociala si logica sau nevoia de a le defini, de a le organiza, disparuse. Nu mi se pare ca am fost victima unei crize nominaliste; dimpotriva, cred ca am devenit una cu realitatea esentiala, atunci când, împreuna cu o imensa bucurie serena am fost supus de ceea ce as putea denumi stupefactia de a fi, certitudinea fiintei…. 

Eu spun ca prin cuvinte care nu pot decât sa distorsioneze, ca nu pot descrie lumina acestei intuitii profunde, organice, care ridicându-se asa cum a facut din sinele meu cel mai adânc, poate la fel de bine sa inunde totul, acoperind totul, atât sinele meu cât si al altora.” Eugene Ionesco – Present past, past present, 1968, New York , Grove Press (s.n) 

Ionesco nu are nici o denumire pentru aceasta experienta si nu poate întelege de ce a experimentat-o sporadic doar în tinerete si dupa un timp nu a mai experiment-o de loc. În sprijinul acestei idei vine si cartea lui Mircea Corneliu – Fiinta si constiinta – Cartea Româneasca – 1984, care în capitolul “Poetica Fiintei” demonstreaza ca întreaga poezie româneasca de valoare descrie atingerea acestui tarîm inefabil. Si pentru ca în cultura româna dupa modelul eminescian jurnalistul a dublat ades poetul sau scriitorul credem ca fundamentele unei astfel de teorii a literaturii si jurnalisticii bazate pe cîmpul unificat exista deja în codul nostru cultural profund. Ceea ce aduce nou si util aceasta teorie este o tehnologie prin care starile superioare de constiinta pot fi cultivate si experimentate sistematic de catre “omul ca toti oamenii” în loc de a fi traite întîmplator doar de cîteva ori în viata si numai de oameni de exceptie. 

Jurnalistica poate deveni o istorie a clipei în contextul eternitatii. 

Cîteva din schemele publicate de Rhoda F. Orme-Jonson în studiul “A Unified Field Theory of Literature” – - MIU, Fairfield, Iowa, USA, pentru a explica felul în care starile superioare de constiinta pot influenta procesul comunicarii. 

Maharishi descrie mintea ca fiind structurata de la grosier la subtil, de la simturi, minte, intelect, sentimente, ego la Sine. Constiinta poate transcende nivelele mai grosiere ale mintii pentru ca în final sa experimenteze Sinele, natura trei în unul(cunoscator, obiectul cunoasterii, procesul cunoasterii) a câmpului unificat 

Figura 1. Când nivelul de constiinta al auditorului nu este stabilit la nivelul subtil al mintii, atunci nu este experimentata întreaga valoare a referentului.
uflit2

Figura 2. Când atât vorbitorul cât si auditorul au constiinta stabilita la nivelele subtile ale mintii, comunicatia este perfecta si sustine ambele parti 

uflit1

 

Figura 3. Când constiinta auditorului se afla la nivele mai subtile decât ale vorbitorului, cuvântul vorbit evoca o experienta mai completa a referentului în auditor decît cea pe care vorbitorul este constient ca o proiecteaza.

uflit3

A unified field theory of literature – RHODA F. ORME-JOHNSON

Un amplu studiu facut la MIU si intitulat “Influenta grupurilor de dinamica constiintei asupra stocurilor pietei si a evenimentelor si tendintelor nationale si internationale” a aratat ca în 1982-1983 de fiecare data cînd numarul celor care practica dinamica de grup a constiintei la MIU îm Fairfield, Iowa, a fost de 1600 sau mai mult, a existat o crestere a pozitivitatii în tendintele economice, politice si sociale. Atunci cînd numarul celor de la MIU a scazut negativitatea si turbulenta a erupt la nivel national si international.

Culture-UF

În timpul perioadelor de sapte zile care au urmat nivelelor de participare la maxima în grupul de dinamica a constiintei la MIU, media zilnica a cresterii stocului pietei a fost de 47 de ori mai mare decît în restul anului: 6,6 puncte / zi fata de 0,14 puncte/zi. Acest rezultat a fost puternic semnificativ din punct de vedere statistic: p=.0004. 

Numere mari la MIU au creat coerenta în constiinta nationala si internationala.

A) Sfîrsitul lunii martie si aprilie 1982Inflatia lunara cea mai micadin ultimii 4 aniAlegeri pasnice în El SalvadorB) August 1982Încetarea luptelor în LibanC) Octombrie si începutul lui noiembrie 1982Venitul personal în US creste cu 0,7%India si Pakistan au primele convorbiri prietenoase din ultimii 10 aniChina si URSS încearca sa restabileasca legaturileD) Decembrie 1982În timpul lui Decembrie 1982 2000 de oameni participînd la grupul de dinamica constiintei din Italia au compensat scaderea nivelului la MIU si au mentinut coerenta în constiinta colectiva.Ridicarea legii martiale în Polonia.URSS si SUA propun reducerea arsenalelor nucleare.E) Aprilie 1983Productia industriala a SUA creste cu 2,1%, cea mai mare crestere din ultimii opt ani. Venitul individual creste cu 0,8 %Încrederea cumparatorilor americani este cea mai mare înregistrata vreodata.
Numere mici la MIU insuficiente pentru a mentine coerenta în constiinta nationala si internationala.

F) Iunie si iulie 1982Lupte în FalklandInvazie în Liban, bombardamente în BeirutEscaladarea razboiului Iran IrakG) Septembrie 1982Noi lupte în Liban, masacru în BeirutRevolte de masa în PoloniaH) A doua parte a lui noiembrie 1982 Violente civile în Washington DCI) Mijlocul lui aprilie 1983Bombardarea Ambasadei SUA în BeirutJ) Prima parte a lui mai 1983Tornade în Vestul mijlociu si Estul SUARevolte în Warsovia, Polonia.
Îmbunatatirea calitatii vietii în 1982 si în primul trimestru al lui 1983 în ansamblul US reflecta puternica influenta a grupurilor de crearea coerentei de la MIU si Colegiul MIU al legii naturale.

Stocul pietei, Balanta de venituri si plati si valoarea dolarului fata de monedele straine (Lira engleza, Francul elevetian, Marca germana si Yenul Japonez) toate au crescut pe masurace numarul în programul de super-radianta la MIU a crescut. Oamenii de stiinta de la MIU au descoperit ca aceasta corelatie pozitiva între cresterea numarului în programul de super-radianta si cresterea acestor indicatori ai fortei economice a SUA este puternic semnificativa din punct de vedere statistic. 

Indicatorii economici principali au crescut sapte luni la rînd, septembrie 1982-martie 1983

  • Produsul National Brut a crescut cu 5,8 procente si indicele stocurilor care are la baza peste 3000 de companii a crescut cu 16,5 % pentru primul trimestru al lui 1983 
  • Productivitatea la nivel national în sectorul ne-agricol a crescut cu 4,4 % în primul trimestru al lui 1983, cea mai mare crestere în ultimii doi ani. 
  • Preturile de vînzare au scazut pentru primul trimestru al lui 1983 – cel mai mare declin trimestrial din 1952. 
  • Preturile consumatorului cresc numai cu 0,1 % în martie, cea mai mica crestere lunara în 18 ani, facînd economia aproape lipsita de inflatie timp de cinci luni. 
  • Somajul scade cu 0,6 % în primul trimestru din 1983. 
  • Criminalitatea scade cu 4 procente în 1982 
  • Accidentele de circulatie scad cu 10,7 procente în 1982; rata de accidente pe pasager-mila cea mai scazuta din istoria natiunii. 
  • Rata de mortalitate infantila scade cu 4% în 1982 la cea mai joasa rata înregistrata vreodata. 
  • Rata divorturilor scade cu patru procente în 1982, prima scadere în douazeci de ani 
  • Testele scolare de Aptitudini verbale si matematice cresc în 1982 pentru prima oara dupa 14 ani.

 

Aplica acum pentru doua conferinte gratuite de  Meditatia Transcendentala (MT)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>