Intranetul – sistemul nervos al corporaţiei

Considerat, imediat după apariţia sa, viitorul corporaţiilor, Intranetul, prin analogie cu definiţia data Internetului de Bill Gates, îşi revendică tot mai mult rolul de sistem nervos al corporaţiei.

Această comparaţie ne dă posibilitatea de a modela activitatea intranetului, prin aceleaşi instrumente cu care modelăm comunicarea umană.

Vom încerca în acest articol o apropiere a Intranetului utilizând Analiza Tranzacţională (AT), domeniu al psihologiei utilizat pentru modelarea relaţiilor umane.
Creatorul AT, Eric Berne, a abandonat vechile modele din psihologie în favoarea unei teorii centrate pe comunicare. El s-a concentrat pe informaţie, care este schimbată între oameni şi conceptualizată în termeni de tranzacţii. AT arată că nevoia de stimulare este atât de mare, încât privarea de stimuli senzoriali are efecte dramatice mergând până la afectarea sistemului nervos. Conform AT, foamea de stimuli motivează comportamentul fiinţei umane la fel de mult ca foamea, setea şi nevoia de oxigen. Aceiaşi nevoie, incomplet satisfacută, este şi cea care generează o serie de elemente de patologie socială. Berne a numit activitatea umană de schimb de unităţi de recunoaştere – “strokes”. “Strokes” sunt unităţi de recunoaştere, stimulare, sau, s-a mai spus, în dorinţa de a aproxima acest termen intraductibil, calorii psihologice.
Julie Hay, renumit psihoterapeut, a denumit teoria şi practica stroke-urilor secretul universului, întrucât cei care stăpânesc modul de a da şi primi aceste calorii psihologice au de fapt cheia pentru relaţiile interumane sănătoase.
Stroke-urile sunt procurate fie în relaţiile personale, fie instituţional, prin activitate şi muncă.
Steiner, autorul cărţii “Competenţa Emoţională”, a lărgit însă noţiunea de foame de stimuli a lui Berne, prin aceia de “foame de informaţie”. Informaţia reduce entropia, iar consumul şi producerea de informaţie este o funcţie la fel de importantă a fiinţei ca şi consumul de oxigen.
În cadrul acestei nevoi de informaţie Steiner vorbeşte şi de foamea de structură şi foamea de sens existenţial. Se poate observa că Intranetul este un instrument de comunicare care poate deopotrivă satisface foamea de informaţie şi foamea de structură. Intranetul este un motor de structurare a informaţiei, pentru că toate componentele sale vizează, în ultimă instanţă, o mai bună structurare a informaţiei.
Noi suntem acum în acel moment magic al istoriei, spune Steiner, în care evoluţia ne-a adus în punctul în care am dezvoltat capacitatea mentală şi cunoştinţele tehnice pentru a satisface eficient şi puternic foamea de informaţie care a alimentat evoluţia umană de la începuturile istoriei.
În ce priveşte foamea de sens existenţial, este vorba de acel sens pe care am încercat să-l descoperim în profesiunea noastră, prin articolul nostru “Calea Bancherului”.
Intranetul satisface nu numai foamea de informaţie a salariaţilor, ajutându-i să-şi acorde stroke-uri care să satisfacă foamea de informaţie structurata, dar ne ajuta să satisfacem întreaga galaxie de nevoi a clienţilor noştrii ajutându-ne să le oferim nu numai simple unităţi de recunoaştere, de altfel extrem de importante pentru că este foarte important să poţi zâmbi, să poţi face un compliment, dar şi pachete de informaţie bine structurată. Pentru că, în ultimă instanţă, produsele şi serviciile noastre sunt acest lucru: pachete de informaţie structurată. Şi ele sunt cu atât mai competitive cu cât informaţia este mai bogată şi mai bine structurată.
Cunoscutul manifest de marketing, Cluetrain Manifesto, http://www.cluetrain.com/ ne avertizează că, datorită Internetului, pieţele se organizează uneori mai rapid decât companiile care le servesc. Mulţumită webului ele devin mai informate, mai inteligente şi cer uneori calităţi care lipsesc multor organizaţii.
Din acest motiv noi trebuie să punem în joc tehnologiile informaţiei bazate pe web, în centrul cărora trebuie să fie Intranetul, pentru a putea fi cel puţin în acelaşi pas cu piaţa pe care o servim şi pentru a-i putea satisface această nevoie fundamentală pentru evoluţie, nevoia de recunoaştere, nevoia de stimulare, nevoia de informaţie structurată şi sens existenţial.
Vom încerca să exemplificăm cum este satisfăcută foamea de informaţie a omului utilizand Intranetul, comparativ cu comunicarea, să spunem clasică, luând ca exemplu un simplu articol din publicatia electronica a organizatiei dvs. menit să satisfacă foamea de informaţie şi cunoaştere a salariaţilor noştrii. În versiunea tiparită un articol este citit şi eventualele referinţe făcute în articol pentru a întelege un eventual context semnatic, mai larg, rămane să le căutam în biblioteci, iar o discuţie, pe marginea articolului, poate fi făcută numai cu colegii de birou, cea cu autorul fiind de cele mai multe ori exclusă. Ce se întâmplă însă în versiunea electronică publicată pe Intranet. Să luăm ca exemplu chiar acest articol. În primul rând el poate ajunge la fiecare din dvs. în secunde şi poate fi accesat si re-accesat cu un click de mouse oricând. Fiecare referinţă poate fi accesată integral cu un click de mouse, articolul lui Steiner, “Transactional Analysis in the Information Age”, care a servit ca sursă în acest articol, precum şi excepţionala sa carte “Competenţa Emoţională” putând fi accesate integral. Vă întrebaţi ce este AT? Puteţi accesa Biblioteca Electronică de pe Intranetul organizatiei sau cea de pe Internet http://books.google.com/books?uid=5926378917831033390 pentru a vedea ce informaţii aveţi despre Comunicare, AT, puteţi discuta cu un psiholog pe această temă, puteţi discuta cu autorul articolului şi puteti deschide o discuţie pe forumul dedicat pe Intranet publicatiei electronice a organizatiei pentru a dezbate un aspect cu alţi colegi. De asemenea, puteţi intra pe jurnalul electronic al autorului, pentru a aborda acest subiect sau puteţi recomanda articolul (având o adresă simplă de câteva caractere) unui alt coleg.
Intranetul trebuie însă utilizat, în principal, pentru a ajuta personalul din front office să ofere clientului nostru pachete de informaţie structurată. Pentru acest motiv, trebuiesc create create zone cum ar fi fişe de produs, campanii în care informaţia trebuie să fie pe zi ce trece tot mai bogată şi mai bine structurată.

sol 2005 viziunea, strategia si managementul continutului pentru un Intranet cu Sharepoint

Referinte:
Cluetrain Manifesto, http://www.cluetrain.com/
Claude Steiner http://www.emotional-literacy.com/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>