Pe 8 nov a avut loc a doua sesiune live a cursului MOOC – Transformarea afacerilor, societatii si Sinele oferit de U.Lab

U.Lab este un nou tip de Mooc (Massive Open Online Course) care împinge anvelopa de design Mooc prin amestecarea unei platforme de transformare la nivel global, cu un ecosistem de comunități personale profunde fundamentate la nivel local de învățare. Scopul cursului este de a împuternici factorii de schimbare sa co-simța și sa co-modeleze viitorul.

Otto Scharmer ne-a condus utilizand tehnica jurnalului prin o serie de intrebari care sa identifice intentia principala cu care am venit la curs, care a fost momentul in care s-a format, cum a evoluat scanteia primei intentii, ce persoane te pot ajuta si in fine dupa alte 18 puncte totul se termina facand simbolic un pas concret spre realizarea obiectivului, intentiei.

Pentru a va spune ce intentie am selectat trebuie sa va descriu un pic contextul care o face si mai clara. George Petre gazda noastra la U.Lab HUB Bucharest a facut o observatie care desi nu era pentru mine o noutate mi-a deschis o noau intelegere. El a spus ca este nevoie sa actionam din spatiul prezentei daca se poate fara a il pierde. Aceasta infuzie a constiintei transcendentale in activitate defineste in MT starile superioare de constiinta si am citit mult pe aceasta tema. Dar ce am realizat este ca aceasta mentinere a constiintei transcendentale in activitate are un echivalent la nivel social. O societate ideala se naste numai prin portarea acestui proces in care mintea atinge sursa sa si actioneaza apoi de la acest nivel in toate procesele de sociale si de afaceri. Procesul prin care aducem un gand, o idee sau actiune de la nivelul infinitei corelatii la realizare in viata de zi cu zi este procesul care trebuie sa fie modelul tuturor proceselor din societate si economie. Meditatia este un proces simplu dar complet, integral. Acest proces descris sau modelat in U Process ar trebui sa updateze toate procesele din societatea noastra. Procesle actuale din afaceri si societate sunt eliptice de sursa, este descrisa doar partea lor de suprafata. Ele sunt asemeni unui copac caruia ii lipseste nu radacina ci seva conform frumoasei metafore care descrie procesul MT.

Care a fost intentia cu care am inceput cursul? Este exact acesta intentie de a crea un framework care sa permita proceselor din societate si afaceri sa se upgradeze cu ceea ce este seva pentru copac. Dar pentru ca totul depinde de un limbaj acceptat in procesul de comunicare am incercat sa modelez mesajul meu prima data in termeni de managementul calitatii care este orientat spre proces si ramanea doar sa completez partea lipsa a procesului. Orientarea spre proces in TQM servea ideal ideea pentru ca firesc la baza tuturor proceselor esra simplu de spus ca este procesul prin care mintea porneste de nivelul sau de potential maxim spre intuitie, idee si apoi actiune. Nu trebuia decat demonstrata evidenta ca acest proces este la baza tuturor proceselor. Cum spunea un coacher american aratand spre realizarile Americii: “tot ce vedeti s-a nascut din idee”. Si la baza ideii este intuitia iar la baza intuitiei este constiinta transcendentala. Nu trebuie decat sa optimizam acest proces bazal, fundamentul tuturor proceselor. Asa s-a nascut modelul AQM – Managementul Calitatii Absolute. Am colectat cateva articole conexe in cartea Managementul Calitatii Absolute  publicata la amazon. Am realizat insa ca segmentul care poate fi sensibil la limbajul calitatii este foarte limitat mai ales in Romania unde, neinspirata alegere, calitatea are si un dosar penal care ii poarta numele. In loc sa vorbim de o cultura a calitatii ca la japonezi noi am creat calitatii, sigur involuntar, o aura penala.

Am elaborat apoi un model in banda de limbaj a retelelor care atinge un segment foarte larg  deoarece retelele sunt pervazive. Modelul se numeste Transnet si descrie reteaua de la baza tuturor retelelor, o retea la care ne conectam prin meditatie si care integreaza toate retelele: Internet, Intranet, extranet, social media, IOT etc.

Pentru a impelementa acest model intr-o organizatie este putin probabil ca cineva, in ciuda argumentelor va accepta acest model inovativ in ciuda faptului ca am creat unul cele mai mari si mai bune intraneturi din RO. Si asta deoarece eu nu pot gira modelul Transnet cu un brand de renume.

Alta este insa situatia daca sa formulez pe o platforma de MOOC un MOOC 4.0 care sa se numeasca Intranet 4.0.

In prima vesiune a Intranetului BCR am creat o zona de relaxare, meditatie, anti-stress, tooluri de creativitate si inovatie, zona care consacra Intranetul ca un Intranet al Inovatiei. Am putea introduce in acesta zona sau intr-o zona consacrata unei mici comunitati de practica, numita sa zicem  U.Lab, o prezentare a site-ului presencing.com incercand sa imbunatatim cateva procese de business creand astfel un prototip de abordare a proceselor din organizatie.

Atunci cand zici U.Lab BCR, spre exemplu, este de fapt un co-brand MIT-BCR  si asta ar usura prezentarea conceptului si implementarea lui. Dupa o perioda pilot acesta ar putea deveni procedura de lucru deci modul uzual prin care organizatia se orienteaza spre proces si il imbunatateste continuu. Este o orientare spre proces prin Proces.

O problemaa ar fi ca marile corporatii sunt multiculturale.. Atunci caracterul de framework al U.Lab ar trebui utilizat folosing deschiderea in zona de presencing a diferite abordari culturale, prezentand poate multiple tehnici de abordare a starii. De exemplu mi se pare potrivita ultilizarea MT datorita intre altele simplitatii si eficientei imediate.  Ar fi necesara prezentarea unor studii care arata ca procesul este universal si a existat in orice cultura. Iata un exemplu care arata cat de apropiate sunt aceste tehnici de practicile sufi, de practicile isihaste.

Studiile comparative pentru diferite tehnici ar fi utile.

Care sunt etapele intranetului?

Intranet 1.0 – Un site web de informare la nivel de organizatie. El poate fi vazut de toata lumea care poate avea toate resursele intr-un singur loca dar nu este interactiv.

Intranet 2.0 – Este un intranet in care utilizatorul poate interactiona, poate crea continut dar nu este colaborativ la nivel de procese.

Intranet 3.0 – Este intranetul colaborativ la nivel de procese. Toti utilizatorii participa la crearea si imbunatatirea proceselor de afaceri. Organizatia care are un Intranet 3.0 ar putea avea un marketing 3.0 centrat pe responsabilitate sociala. Marketingul 3.0 este etapa in care companiile au o orientare umanocentrica si echilibreaza profitabilitatea si responsabilitatea corporatista. Spre exemplu Intranetul BCR are o zona de responsabilitate sociala si a derulat aici concursul “Brutaria de fapte bune” in care unul din proiecte A stii pentru a fi, deschidea perspectivele unui Intranet 4.0. Procesele in 3.0 sunt insa formale si supuse unor euristici formale de tip varful icebergului chiar daca organizatia aplica TQM si orientarea spre proces.

Intranet 4.0 – Este intranetul in care procesle sunt descrise Integral prin co-creatie si acces colectiv la sursa lor. Intranetul 4.0 face ca organizatia sa faca saltul de la ego-sistem la eco-sistem. Se initiaza prin crearea unei zone de interfata, introducere si localizare* a frameworkului oferit de Presencing Institute si eventual a cursului MIT prin EDX Transforming Business, Society, and Self with U.Lab si prin crearea unei comunitati de practica care va folosi U Framework pentru a descrie cateva procese integral, de la sursa. Spatiile de conferinta din organizatie pot fi folosite dimineta la prima ora pentru sesiuni de meditatie de grup care vor garanta accesul la sursa proceselor de business, nivelul NZ in schema de mai jos. Euristicile formale vor fi dublate de cele fenomenologice care in timp se vor aseza la baza celor formale.(Mihai Draganescu

corelatia infinita

 

Intranet 4.0 descrie procesele in corelatie cu nivelul NZ, domeniul infinitei corelatii.  Pe toate nivelele pana la NZ putem descrie procese care lasa in afara corelatii care in viitor pot duce la procese defectuase. Daca A, B, C, D… sunt procese observam din desen ca ele contin in Sine, la Sursa lor un potential infinit de corelatie cu toate celelalte procese sau entitati din sistem.  Un tool de transcendere a toturor nivelelor pentru a se ajunge pe nivel Z, domeniul infinitei corelatii si sursa euristicilor fenomenologice este ceea ce poate transforma Intranetul nostru intr-un Intranet 4.0 .

waw3lev

Orientarea spre proces cu referire la nivelul NZ este referita in studiul TQM and the Transcendental Meditation program in a Swedish top management team Jane Schmidt-Wilk. Daca Intranetul este mediul de colaborare, productivitate si management al organizatiei simpla aplicare a TM in TQM ar putea transforma Intranetul in unul 4.0.

 


DESPRE AUTOR

sorinelb-150x150

Salut! Numele meu este Sorinel Balan si vreau sa-ti urez bun venit pe blogul meu. Scriu saptamanal despre cum poti sa cresti mai mult invatand mai mult despre it, social media, e-learning, intranet: stiri, tendinte, strategii, cursuri, tips&tricks.

Pentru a fii mereu în contact cu ultimele noutati, te invit să te abonezi AICI. Stii mai mult, castigi mai mult