Generatia, ∞ este o comunicare tinuta la Simpozionul: Progres in Stiinta Calculatoarelor, PROCOMP’89, Bucuresti, 28-29 septembrie 1989

Summary:

Generatia 5, infinit would suggest the necessity of creating a new technical accessory meant for achieving in a pragmatic and participative way, an anticipative philosophic vision approaching the latest possibilities of application in electronics and information . A comprehensive and interdisciplinary

conceptual background is compulsory in developing a new concept: the double-interface terminal, that attempt to realise the connection between the two different manners in approaching the real, the formal and the informal one, and finally leads to metadisciplinary definitions concerning human and natural sciences, as well. Implementation of a natural bio-feedback processor and of related test chains represents a second interface added to the usual one and implie mutual conditioning and cooperation.

Keywords: informal, coherence, double-interface, biofeedback

Rezumat:

“Generatia 5, infinit” sugereaza crearea unui accesoriu tehnic ca o modalitate de a realiza pragmatic, participativ o viziune filosofica anticipativa de abordare a celor mai noi posibilitati de aplicare a electronicii si informaticii. Crearea unui cadru conceptual larg, interdisciplinar serveste introducerii unui concept nou, terminalul cu dubla interfata, care incearca sa creeze o punte de legatura intre cele doua moduri distincte de abordare a realului, formal si neformal, pentru a conduce in final la definiri metadisciplinare pe domenii atat de distincte ca

cele ale stiintelor social-umaniste si ale stiintelor naturii. Poate tehnologia sa fie pusa in slujba esentei fiintei umane si a sensului ei in Univers? Poate calculatorul sa sustina cunoasterea si actualizarea de Sine? Poate tehnologia sa sustina o tehnologie a constiintei? Daca pe palidul punct albastru viata pare sa fie o momentana amanare a entropiei generale a universului, sensul civilizatiei poate fi definit de inversarea procesului entropic.  Civilizatia antientropica a inceput cu Invierea lui Hristos. 

Definirea unui procesor [natural] de biofeedback si a unor lanturi de teste aferente constituie o a doua interfata care se adauga interfetei obisnuite, realizand o conditionare si o interpotentare reciproca.

Cuvinte cheie: neformal, coerenta, dubla interfata, bio-feed-back

Generatia 5, infinit

Vom prezenta la inceput un scurt istoric al principalelor descoperiri din istoria

stiintei si tehnicii care au produs mutatia psihologica ce face posibila definirea unor concepte ca cel al calculatorului de generatia 5,infinit.

In anul 1834 Ch. Babage a elaborat principiul de functionare al unei masini de calcul ; in 1887 Holerith realizeaza un sistem mecanic cu cartele perforate. In 1924 prin cercetarile efectuate de psihiatrul german Hans Berger incepe studiul biocurentilor creierului uman si descrie undele si ritmurile cerebrale fundamentale Alfa si Beta. In 1941 N Miller “Social learning and imitation” cuprinzand fundamentele teoretice ale feed-backului. Intre 1946-1956 se dezvolta prima generatie de calculatoare iar intre 1957-1963 a doua generatie. In 1960 J. Kamia face primele studii sistematice asupra bio-feed-back-ului. Intre 1964-1981 se

dezvolta generatia a treia de calculatoare iar in 1977 Steve Jobs si Wozniak

scot primul calculator personal. In 1981 este lansat proiectul japonez pentru

calculatorul de generatia 5. Intre 1982 si 1989 se se dezvolta generatia a 4-a iar aparitia calculatorului de generatia V-a este prevazuta pentru anii 1990 (1, p 183).

La nivelul mentalitatii omului de stiinta primele generatii de calculatoare au dat nastere unor modele mecaniciste asupra lumii si omului. A aparut metafora om- calculator care mai opereaza si astazi si se nasc firesc primele reactii la posibilitatea de instrainare a omului. Imaginea omului generata de stiinta timpului era aceea a unui om mecanic stapan al unei lumi mecanice. In acest regat al cantitatii in care totul era privit prin metafora mecanismului, omul, subordonat paradigmei timpului sau dadea curs tendintei de a se adapta mai degraba pe sine la calculator decat de a-l adapta pe acesta la sine. Domina limbajele masina si “incastrarea in banda de productie risca sa fie insotita de o incastrare informationala” (2. pag 71). Dar echilibrul este repede restabilit; mediul creat de tehnologia computerelor face posibila si o aboradare obiectiva a subiectivitatii umane. Apar tehnicile de bio-feed-back (6) si ulterior pe baza traseelor EEG si a modificarilor metabolice se propune denominarea unei a patra stari fundamentalae de constiinta alaturi de vis, veghe si somn (7), stare care unifica nivelul constient al starii de veghe cu nivelele inconstiente ale visului si

somnului profund. Apare ideea adaptarii calculatorului la om si se dezvolta

ulterior conceptul de interfata prietenoasa. Apar logicile multivalente si apoi infinit-valente: J Lukasiewicz (1956), H. Reichenbich (1935), L.E. Post (1929), S.O. Eleane (1938), G.C. Moisil (1940) tine in 1972 lectii despre logica rationamentului nuantat (42, pag. 199).

Se fac cercetari asupra creativitatii umane si in general asupra zonei profunde a omului si a lumii si se nasc primele modele de unificare a fortelor fundamentale ale naturii, teoriile de supergravitatie si teoria superstringurilor (26), si modele in care activitatea mintala a omului la nivelul cel mai profund interfereaza aceste zone profunde ale realitatii obiective (4, 8, 12, 34). Apar de asemeni idei idei si proiecte (43, pag. 255) pentru o noua familie de calculatoare si dispozitive electronice orientate spre completarea posibilitatilor mintii omenesti cu functii inexistente sau rudimentare la ora actuala (42, pag. 243, 2, pag. 159)

si se pune chiar problema unor tehnologii de acces in profunzimile lumii

materiale (vezi conceptul de Ortotehnologie (1, 2, 34).

Apare apare Retelele Social Media care impreuna cu Big Data fac posibila Fizica Sociala si o incredibila capacitate de cunoastere dar si de manipulare a societatii, apare  Internetul Lucrurilor (IoT) care anunta ca numărul obiectelor conectate până în anul 2020 va fi de 40-50 de miliarde incluzând totul, de la stilouri la locuinţe, maşini şi echipamente industriale.  Gartner, estimează că până în 2020 vor fi instalate circa 26 miliarde de senzori inteligenți în orice.  “Nu există nici o limită a numărului de lucruri pe care senzorii inteligenți vor putea să le facă”, spune dr. Markus Schwaderlapp, șeful departamentului R & D la Deutz. Cati dintre acestia vor ajuta la actualizarea potentialului uman si a rolului omului in univers?

Tentatia de scoate ce este fundamental uman din ecuatie este mare. Deja IBM confisca cu Industry 4.0 sensul oferit de Otto Scharmenr MIT pentru *.4.0 unde acesta include U Process. Calitatea 4.0 presupune controlul proceselor prin senzori  IoT dar exclude “U Process” (Scharmer), eliminand procesul care il defineste pe om, procesul creator, procesul prin care ajungem la sursa gandului unde potentialitatea si creativitatea sunt infinite. Avem nevoie de o “gandire arhitecturala” M Draganescu care sa includa arhitectura integrala a fiintei umane.

“Pentru prima dată, avem Big Data.  Big Data se referă în special la comportamentul uman. Unde merg oamenii? Ce fac ei? Ce cumpără ei? Și, ca o consecință, puteți face aceste observatoare de oameni, unde poți într-adevăr pentru prima dată sa înțelegi într-un mod cantitativ, predictiv – poti descrie si anticipa ce vor face oamenii.  Este vorba despre faptul că puteți acum înțelege clienții, angajații, modul în care se organizeaza, într-un mod cantitativ predictiv pentru prima dată. Știința managementului ar putea fi, de fapt, știință.”  Sandy Pentland- Why Social Physics? In cursul edX MITx: MAS.S69x Big Data and Social Physics

Ceea ce dorim noi iata prin cuvintele lui Otto Scharmer este sa folosim Big Data pentru  “Deep data (science 2.0): data care ne ajuta sa ne descoperim pe noi insine”

“Deep Data, dacă sunt dezvoltate și cultivate în mod corect, ne-ar putea ajuta să îmbunătățim nivelul de conștientizare și de conștiență și să schimbăm sistemul prin schimbarea conștiinței părților interesate în acest sistem de la conștientizarea sistemului ego (conștientizarea propriului meu siloz) la conștientizarea ecosistemului (conștientizarea întregului).”

https://www.huffpost.com/entry/from-big-data-to-deep-dat_b_5599267

Constantin Noica spunea ca transcendental filosofic, este dincoace de lucruri, la baza stiintelor si le sta temei. La fel folosind Big Data si Social Physics ar trebui sa putem valida si ajuta experinta individuala si colectiva a transcendentei, cu alte cuvinte Deep Data si Love Data.

http://www.computers-40.ro/love-data-versus-big-data/

Sistem Computerizat de Asistare a Tehnologiilor de Reintegrare a Vietii   – SCATRV

Rezumat: Dintr-o perspectiva a teoriei campului, suma coerenta a amplitudinilor conduce la  o situatie in care sursa individuala contribuie non-liniar la o influenta totala, pentru ca  puterea totala sau intensitatea campului este direct proportionala cu patratul amplitudinii  (Hagelin, 1987).

De exemplu, în sistemele coerente, sã zicem laserii, elementele de coerentã din sistem au o influentã care este direct proportionalã cu numãrul lor la pãtrat, pe cînd elementele incoerente au o influentã proportionalã doar cu numãrul lor. Ca rezultat, cînd un subgrup proportional cu rãdãcinã pãtratã din totalul elementelor creazã o influentã coerentã, atunci aceasta depãseste influenta incoerentã a tuturor celorlalte elemente si coerenta este exprimatã în întreg sistemul. În cazul practicii de grup a programului MT-Sidhi, participantii creazã o influentã coerentã proportionalã cu pãtratul numãrului lor. Ca rezultat, dintre participantii grupului la programul MT-Sidhi, sînt necesari doar rãdãcinã pãtratã din numãrul ce participã individual în tehnica de meditatie transcendentalã ” un procent ” pentru a crea efectul Maharishi.

Pentru a îmbunãtãti în mod permanent calitatea vietii nationale si globale, grupuri permanente de participanti în tehnologia Maharishi a cîmpului unificat au fost înfiintate la institutii educationale din Statele Unite, la Maharishi International University; în India, la Maharishi Ved Vigyan Vishwa Vidya Peeth (Maharishi Vedic University), si pe alte continente. Efectele grupului permanent de la Maharishi International University în îmbunãtãtirea calitãtii vietii în Statele Unite au fost atestate de multe studii.

Seriile, sincronizatori sociali, care implicã un calendar al tuturor conventiilor culturale la nivel local si global si sincronizatori cosmici : fazele lunii, cicluri solare, echinoxii si solstitii etc.  Acest procedeu se poate aplica oricãrei tehnologii care are efecte entropice asupra mediului. Asociatã TRV este o tehnologie antientropicã ce poate dubla orice domeniu de actvitate asigurîndu-i eficacitatea sporitã si ecologicitatea.

Calculatorul cu dublã interfatã verificã coerenta realizatã la diverse nivele ale vietii printr-o tehnologie de reintegrare a vietii. Aceste nivele sînt urmãtoarele:

a) un un nivel fiziologic – cuprinde posibilitatea de verificare a consumului de oxigen, rezistenta electrica a pielii, electromiograma si in genere orice parametru care susceptibil a fi influentat prin PNBFB si putand furmiza un feed-back de verificare. O serie de aplicatii masoara astazi un nr foarte mare de parametrii si este nevoie doar de o integrare a lor. Fiecare utilizator de calculator is poate da sau nu acordul pentru ca datele lui personale anonimizate sa poata fi agregate la un nivel superior pentru a putea urmari o dinamica in evolutia ei. Spre exmplu RED poate fi utila si pentru individ care vazand ca are un RED scazut deci o crestere a stresului in sistem poate lua atitudini de reglare a acestuia prin modificare stilului de viata: odihna, alimentati, meditatie dar poate fi utila si politicilor publice care pot fi reglate in functie de valorile colective ale acestor parametrii agregati.

b) un nivel psihologic – care sa verifice efectele asupra carcteristicilor personalitatii pe perioade mai mari de timp. Cuprinde lanturi de teste complexe vizand creativitatea, autoactualizarea, capacitatea de comunicare etc. Indicatorii pot fi agregati pentru a oferi garfice de dinamica in timp.

Modul de intocmire al testelor precum si organizarea raspunsurilor trebuie

sa asigure confidentialitatea. Procesorul de verificare este o facilitate oferita

utilizatorului PNBFB pentru a cunoaste progresul facut. Fiecare utilizator de calculator is poate da sau nu acordul pentru ca datele lui personale anonimizate sa poata fi agregate la un nivel superior pentru a putea urmari o dinamica in evolutia ei.

c) un nivel social – indicatori sociali: criminalitatea, somajul, calitatea vietii, etc pot fi monitorizati permanent si agregarea acestor indicatorilor sociali sa poata fi un feedback organizat pe zone: comunitate, cartier, oras, tara, continent, glob pentru fiecare membru al societatii care contribuie la calitatea constiintei colective. Avand acest feedback fiecare individ poate lua decizia unei participari mai consecvente la sporirea coerentei grupului din care face parte.

d) un nivel ecologic - 37 indicatori cheie sunt monitorizaţi de Agenţia

Europeană pentru Mediu http://old.unibuc.ro/prof/ioja_i_c/docs/2015/aug/02_21_01_54cartefinal.pdf   (p 89). Indicatori OECD utilizaţi în evaluarea durabilităţii (după www.oecd.com) (pag 93) – Emisiile de CO2, Indicele consumului de substanţe care afectează stratul de ozon, Emisiile de oxizi de azot şi sulf, Cantitatea de deşeuri urbane, Nivelul de epurare al

apelor uzate, resursele de apă, intensitatea utilizării resurselor forestiere, intensitatea utilizării resurselor piscicole, intensitatea utilizării energiei, specii ameninţate

http://old.unibuc.ro/prof/ioja_i_c/docs/2015/aug/02_21_01_54cartefinal.pdf

Senzorii IoT vor fi din ce în ce mai importanți în efortul de a extinde monitorizarea și impozitarea emisiilor de carbon – Emerging Environmental Sensor IoT Systems.  https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/2014EA000044

Avand acest feedback fiecare individ poate lua decizia de a participa mai consecvent in programele de coerenta globala care pot fi spre exemplu o sincronizare a coerentei pe arii temporale. Un grup de dinamica constiintei poate sa se sincronizeze pe o anume zona teporala. Un asemenea program ar crea un val de liniste, pozitivitate si coerenta care ar baleia planeta ritmic.

e) Un nivel cosmic – Sistem de minitorizare parametrii cosmici -  la nivel cosmic activitatea solarã, nivelul radiatiilor cosmice, etc. Intrebarea ar fi de ce am face asta si ce putere avem noi la un asemenea nivel. Parem  neputinciosi asemenea palidului punct albastru in fata cosmosului.

 

“Planeta noastră nu este decât o fărâmă izolată în marele întuneric cosmic.” Carl Sagan    https://bookhub.ro/carl-sagan-un-palid-punct-albastru/

http://www.vopus.org/ro/gnoza-gnosticism/intelepciunea-gnostica/carl-sagan–palidul-punct-albastru.html

Daca planeta este  atat de mica in cosmos este firesc sa ne intrebam oare cat de mic este omul?

Prin functionalitatile creierului sau omul este cosmic, el poate crea efecte antientropice in Univers:

Creerul nostru are 100 miliarde de neuroni care sunt aproximativ numarul de stele din galaxia noastra si fiecare neuron este conectat la alti neuroni prin pana la 40000 de conexiuni individuale(sinapse) care Inmultite cu 100 miliarde rezulta ca avem mai multe conexiuni in creer decat stele in univers. 

“Your brain is the most complex, mind-blowing organ in the universe. It is estimated to have over 100 billion neurons (also called nerve cells or brain cells), which is about the number of stars in the Milky Way Galaxy.

Each neuron is connected to other neurons by up to 40,000 individual connections (called synapses) between cells. Multiplying 100 billion neurons times 40,000 synapses is equivalent to the brain having more connections in it than there are stars in the universe.”

https://www.brainmdhealth.com/blog/how-your-brain-is-like-the-universe/

Dar in plus ce se intampla la coerenta?

Dar lucrurile nu se opresc aici. In starea sa de normalitate creerul este caracterizat de coerenta EEG si prin aceasta poate deveni un factor de ordine in universul inconjurator:

​”Doctorul J.P. Banquet a aratat ca semnalele EEG (undele cerebrale ) induse în timpul si dupa practica Meditatiei Transcendentale sunt deosebit de sincrone si coerente si indica o integrare si o coordonare superioara a diferitelor zone cerebrale (Banquet, 1972 -1975)”  

“Orme Johnson et al (1982) a emis ipoteza ca schimburile în ‘cîmpul social’ sau constiinta colectiva ar putea sa fie identificate prin schimbari EEG (electroencefalografice) între indivizi. În 1979, cînd 2500 de persoane au participat la un curs la Amhest , USA, pentru practica dinamicii de grup a constiintei, la o departare de o mie de mile la campusul lui MIU din Fairfield Iowa , coerenta EEG între subiecti a fost masurata între indivizi în timpul perioadelor experimentale. Subiectii nu erau constienti de natura experimentului. Asa cum a fost prezis, a existat o crestere semnificativa a nivelului coerentei EEG între subiecti în timpul perioadelor experimentale comparativ cu perioadele de control. “

http://www.computers-40.ro/proiecte/educatie/calea-jurnalistului/articole/coerenta-o-paradigma-comunicationala/

Prigoggine ne explica de ce la coerenta materia capata uimitoare proprietati ondulatorii, de ce “departe de echilibru materia incepe sa-si ‘perceapa’ mediul, sa distinga intre micile diferente, de ce ‘comunicarea’ si ‘perceperea’ sunt cuvinte cheie pentru comportamentul departe de echilibru.”

“Cuvîntul cheie pentru sistemele caracterizate de coerenta este comunicarea!’” Ilya Prigogine 

Unul dintre aspectele cele mai interesante ale structurilor disipative este, fara indoiala coerenta lor. Sistemul se comporta atunci ca un intreg, ca si cum ar fi amplasamentul fortelor cu raza mare de actiune. In ciuda faptului ca nu ele nu depasesc o sfera de ordinul a 10 la minus 3 cm, sistemul este structurat de parca fiecare molecula ar fi ‘informata’ despre intreaga stare a sistemului.” (p 232) In aceste sisteme “portiuni ale sistemului separate prin distante macroscopice, devin corelate”, “evenimente locale au repercursiuni de-a lungul intregului sistem. Fiecare parte a sistemului devine astfel capabila sa “simta” ce se intampla in alte parti. Sistemul se comporta ca un intreg. (p254)

La coerenta materia capata uimitoare proprietati ondulatorii. In articolul “Coerenta ca ordine” din volumul Filosofia fizicii, Ed Politica, 1984, Victor Geiculescu, spune ca “fenomenele de sperfluiditate si superconductibilitate in care proprietatile materiei sunt atat de deosebite de cele cu care este obisnuita intuitia noastra din experienta cotidiana sunt exemple de stari in care functiile de unda ale unui numar enorm de particule sunt coerente.” “Functiile de unda ale tuturor particulelor care participa la aceasta stare “s-au asezat” in faza si materia dobandeste la scara macroscopica proprietati uimitoare tipic ondulatorii” Autorul spune ca aceasta “coerenta a functiilor de unda la nivelul microscopic poate fi dobandita si in sisteme care lucreaza la temperatura ambianta.” deci in organismul uman.

Coerenta pune sistemul nostru nervos in fata infinitei corelatii. Daca facem un calcul pur teoretic deorece nu toti neuronii nostrii intra in coerenta, anumite zone raman in activitate, starile superioare de constiinta insemnand tocmai coerenta impreuna cu starile asincrone care carcaterizeaza activitatea vorbim de un nr de combinatii egal cu  1.e+22 fara a socoti ca apare si o coerenta de grup si ca sincronizare cu ritmul circadian poate aduce un plus.

Deci departe de a fi palidul punct albastru omul detine cel mai puternic mecanism antientropic care utilizat intr-o tehnologie a constiintei bine cercetata poate genera efecte antientropice, poate fi principiul antropic al universului.

https://content.pivotal.io/blog/trends-the-internet-of-humans-not-things-sensors-health-fitness-healthcare

Here are some on the Samsung Galaxy S5.

Accelerometer – measures the acceleration that the handset is experiencing relative to freefall.

Barometer – a sensor that can measure atmospheric pressure.

Magnetometer - it is able to detect magnetic fields.

Gyroscope – a sensor that can provide orientation information.

Proximity sensor - this sensor lets the system know that you’re most probably in a call and that the screen has to be turned off.

Thermometer - for measuring temperature of internal com.

Air humidity sensor – for measuring air temperature and humidity.

Pedometer - sensor used for counting the number of steps that the user has taken.

Heart rate sensor – it is made to measure one’s pulse, and it does that by detecting the minute pulsations of the blood vessels inside one’s finger.

Fingerprint sensor - used as an extra layer of security – as a substitute for a lock screen password.

Hall Sensor - recognizes whether the cover is open or closed.

RGB Light Sensor – measures the intensity of the light and is applied to the Adapt Display, which optimizes screen to surroundings.

Gesture Sensor - recognizes hand movements by detecting infrared rays that are reflected from the user’s palm.

Ultrasonic Fingerprint sensor (on-screen, Galaxy S10, S10)

Pressure sensor

Geomagnetic sensor

HR sensor (Galaxy S10 and S10+)

Datele generate nu vor avea nicio valoare dacă nu pot fi analizate, interpretate și înțelese

https://www.researchgate.net/publication/318810459_Human_machine_interface_in_the_Internet_of_Things_IoT

Daca insa nu ne definim foarte clar sistemul de referinta putem ajunge mai rau decat in filmul lui Chaplin

Acceptarea neformalului va fi cu atata mai mare cu cat stabilitatea in neformal va fi mai mare.  Numai in contextul unui IoH (Internet of Humans), vezi o posibila modelare facuta de noi in cadrul frameworkului Transnet http://www.computers-40.ro/proiecte/transnet/   clar si bine definit de valori fundamental umane va putea fi dezvoltat un IoT(Internet al Lucrurilor), un Internet al Energiei si orice alte retele formale care au toate ca sursa Infinita Corelatie, reteaua  retelelor de baza sistemului nostru nervos.

Bine definit acesta ar putea fi ceea ce Cisco denumeste IoE (Internet of Everything).

IoE este considerată un superset al IoT. Cisco, care a inventat mai întâi termenul Internet al Orice, consideră că acest proces aduce oameni, date și lucruri împreună pentru a face conexiunile în rețea mai relevante și mai valoroase.

“Oamenii oferă informații personale prin intermediul site-urilor web, al aplicațiilor sau al dispozitivelor conectate pe care le utilizează (cum ar fi rețelele sociale, senzorii de sănătate și dispozitivele de urmărire a fitnessului); Algoritmii AI și alte tehnologii inteligente analizează aceste date pentru a “înțelege” problemele umane și a furniza conținut relevant în funcție de nevoile lor personale sau de afaceri, care îi ajută să rezolve rapid problemele sau să ia decizii.”

https://www.sam-solutions.com/blog/what-is-internet-of-everything-ioe/

Intrebare este daca vorbim de toata piramida nevoilor umane deci si de nevoia de transcendenta sau doar shopping.

“Nerecunoasterea fenomenologicului, a neformalului – spune Mihai Draganescu – ar putea prezenta un pericol pentru succesul universului nostru in cosmos”

In acest context de idei in care vechea mentalitate a omului ca stapan al naturii comuta intr-o mentalitate a omului ca aliat al naturii (9) trecandu-se de la o viziune coperniciana a naturii si omului la cea antropica (32). Incep sa se contureze sperante noi pentru stiinta si tehnologia mileniului 3.

Aceste tehnologii vor antrena schimbari mari la nivelul civilizatiei umane. In

cadrul unui proiect al Universitatii Natiunilor Unite (UNU) analiza pe calculator a 60 de tendinte globale ale lumii contemporane a demonstrat ca tehnologiile moderne, vectorul electronica-informatica, constituie tendinta cu cea mai mare influenta asupra celorlalte tendinte (21). Regasim aici afirmatia ca schimbarile tehnologice produc schimbari ale fortelor de productie iar acestea sunt principalul vector al schimbarilor sociale, putand fi nominalizate civilizatiile dupa tipul de forta fizica ce sta la baza fortelor de productie; ar exista stfel o civilizatie electro-slaba (dezvoltand tehnologii electronice), o civilizatie cromo -dinamica (folosind tehnologia fortei de culoare din nucleul atomului deci energia atomica) si una supergravitationala (10), cea din urma utilizand energia celei de a patra forte fundamentale a naturii, ar putea deschide posibilitatea unei civilizatii antientropice (3,9).

In modelele aparute in stiinta si filosofie in urma acestor descoperiri cruciale, omul isi recapata chipul sau originar, chip redefinit de filosofia ca acel om “aspirand si expirand toate fortele naturii” pentru a umple din nou lumea de la zona profunda a vidului cuantic pana la dinamica fenomenelor sociale si a fortelor naturii.

In urma descoperirilor amintite, o serie de modele care iau in considerare

aspectul profund, informational al realitatii (1, 11, 12, 8) fac posibila definirea unei generatii verticale care sa ia in consideratie nu numai aspectul cantitativ al informatiei ci si pe cel calitativ, neformal, fenomenlogic (1,2). Generatia 5, infinit nu este o noua generatie de calculatoare in acceptia clasica a conceptului care vizeaza in principal imbunatatiri ale performantelor devenite deja clasice: capacitatea memoriei, viteza de acces la memorie, viteza de calcul etc., la care se adauga sisteme de operare si limbaje de programare cu facilitati cat mai largi si in acelasi timp cat mai accesibile unui utilizator cat mai putin experimentat – ci este o aboradare metateoretica a complexului individ uman – informatie – tehnica de calcul, structurat pe o asa zisa verticala incepand de la profunzimile psiho-motivational-cognitive introdeschise spre un mediu fizic subcuantic ca nivel fundamental al realitatii lumii materiale si trecand prin comportamentul individual spre un nivel superior – societatea – dar si conexat prin bucla de reactie intre toate aceste nivele si si mai ales centrate pe un model practic de realizare a lor.

Dualitatea formal-neformal este abordata in acest model prin dualitatea ordine- entropie. Sistemul cu cele mai pregnante caracteristici antientropice il constituie organismul uman, culminand cu activitatea sistemului nervos central (SNC). Este remarcabil de evidentiat si aspectul modalitatii in care s-a creat acest sistem vizibil in conditii care sfideaza termodinamica clasica. Evidentiate recent de de teoria stabilitatii unui sitem departe de echilibru enuntata de Prigogine. Anatomic SNC este discontinuu, el este format din celule specifice si in ultima instanta din atomi dar prin functionalitatea sa, activitatea electrica a coerenta a neuronilor si datorita faptului ca “la coerenta materia capata uimitoare proprietati ondulatorii” (14), realizeaza interfata cu un domeniu continuu, de camp, al unui mediu profund, subcuantic, avand potential informational infinit.

Istoria universului este privita astazi ca o succesiune de ruperi de simetrie in care fiecare rupere dezvolta un nou continuu spatio-temporal pentru organizarea structurilor iar universul este o gigantica fluctuatie in vacuum (10), fluctuatie care constituie o polarizare plus-minus a vidului astfel incat suma valorilor fizice sa fie zero (15, pag. 122). Capacitatea unor sisteme de a stabili o legatura cu originea restabileste simetria si unitatea acestora conform paradigmei holiste fiecare sistem devine propria sa origine si centrul evolutiei (15). Aceasta capacitate de feed-back cu originea ar putea fi actualizata datorita principiului repetitiei filogenezei prin ontogeneza (32) si posibilitatii de acces la diverse nivele ale ontogenezei prin activitatea functionala a SNC.

Evolutia isi plaseaza originea si centrul in orice sistem cu autoorganizare (15,

pag 278). Pentru J.T.Fraser natura prezinta o ierarhie de nivele integrative de complexitate crescanda: universul; organismele; omul; institutiile. Aceste nivele care coexista si fiecare nivel este descris de un limbaj si comporta anumite conflicte creative nerezolvabile. Caracterul creativ consta in aceea ca furnizeaza forta motivationala pentru declansarea nivelului integrativ superior. Dupa acelasi autor functiile creierului uman genereaza conflictul intre sinteza si analiza, concretizat in diferentierea functionala a celor doua emisfere (15, pag. 294).

Centrul acestui model este conceptul dublei interfate. Terminalul cu dubla

interfata ofera individului nu numai o interfata prietenoasa, evetual in limbaj

natural, cu un instrument puternic de prelucrare a informatiei formale,

discontinue, prelucrata de un procesor artificial ci si o interfata prietenoasa cu un procesor natural de bio-feed-back (PNBFB) ce ofera individului un un framework pentru definirea unui acces la o interfata “fenomenologica, neformala”.

Aceasta corticalizare a vegetativului este in esenta ei procesul fundamental al hominizarii. Omul a devenit om prin acest control asupra lui insusi. Animalul actioneaza din impuls. Dupa M. Draganescu aceasta stare este sursa constientei la om, ea diferentiind “aproape omul de om” (4). RA datorita coerentei sale si a unei capacitati potentiale de organizare

la nivel cognitiv este o stare antientropica. (Mentionam ca se face de obicei

deosebirea intre entropia specifica unei complexitati structurale si cea specifica starii coerente (10)). Starea inalt organizata a masinii creer (rezultatul probabil prin mecanism psihosomatic a unei stari organizate a a soft-ului psihic, realizata pe un substrat de camp stationar, biocampul, cuplat ferm prin rezonanta si/sau coerenta la un mediu subcuantic, antientropic (8)) integreaza activitatea creierului atat “orizontal” prin sincronizarea emisferelor cerebrale stanga si drepta, impacand conflictul dintre utilizarea sintetica si cea analitica a simbolurilor cat si vertical prin migrarea anterioara a RA de la structurile arhaice la cele recent achizitionate. Distingem astfel doua tipuri de activitati: o activitate electrica functionala 1, care poate fi coerenta si desincronizata, substrat pentru o activitate informationala, cognitiva 2, care poate fi sintetica si analitica. Unei activitati electrice coerente ii corespunde o activitate de sinteza iar uneia desincronizate o activitate analitica fiind egal posibila si sinteza celor doua.

In teoria celor trei stadii ale evolutiei creerului McLean (1969) citat de S. Marcus considera ca dezvoltarea exploziva a neocortexului a creat o sciziune intre aspectele arhaice si cele noi, intre ratiune si emotie. Daca intr-adevar in starea antientropica a SNC intregul sitstem s-ar putea cupla la un singur ritm (7) atunci s-ar putea vorbi de un nivel integrator superior in care conflictul sinteza-analiza, inter-emeisferic si cel ratiune-emotie, inter-nivelic (17, pag. 95) ar fi impacate printr-o functionare holistica a creerului. Ar ramane atunci la acest nivel un nou conflict creator mai real, mai profund cel dintre sintetico-analitic pe de o parte si holistic-intuitiv pe de alta (15) conflict care ar putea fi ideal intretinut de pendularea formal-neformal implicata de utilizare calculatorului cu dubla interfata.

Koestler considera ca o cauza principala a extinctiei si stagnarii sistemelor este suprasolicitare si pierderea adaptabilitatii la mediu. Pentru evitarea acestui deznodamant, strategia evolutiei pare sa implice o regresie spre o forma anterioara mai plastica, si apoi o miscare intr-o directie cu totul noua (15). Daca luam ca referinta calculatorul ar putea fi vorba de plasticitatea SNC iar autoreferential SNC este mai plastic prin functiune decat prin structura.

Efectele pozitive ale starii antientropice asupra invatarii (27), sanatatii, creativitatii, potentialului energetic si organismului si in genere optimizarea bio-psiho-sociala a individului se rasfrange, datorita sporirii creativitatii individuale si societale si asupra stiintei si tehnologiei in genere si a tehnologiei calculatoarelor in special.

O specializare simultana in cele doua domenii sinergice, calculatorul si creierul uman, sau o unificare a acestor domenii ar putea sa aduca strapungeri nesteptate in aceste domenii.

O prima dezvoltare asteptata este aceia a cuplajului intim dintre tehnologic si biologic sub forma unor “dispozitive organismice” (Masuda). Calculatorul cu dubla interfata implica un protocol intre cele doua procesoare, cu un dispozitiv de realizare a transfromatei Fourier rapida pentru stocari de informatie, comparari, grafice de evolutie si performanta.

Odata cu punerea la punct a concordantei dintre concepte mentale abstracte pe de o parte si paternuri ale activitatii creierului pe de alta (41) s-ar putea realiza dispozitive de electronica functionala din clasa functiilor de relatie cu creierul natural (vezi 3 pag.159) deschizand posibilitati de realizare a unor interfete in limbaj intentional.

Aceasta deschidere este sinergica unei alte perspective de viitor in care informatia va fi stocata in calculator, conform continutului ei semantic si nu dupa forma si sintactica de reprezentare (26, pag. 61). Un impact deosebit ar putea exista la nivelul softului. Creatia autentica este un amestec de “euristici structurale si euristici fenomenologice” (33). Programarea euristica va incepe structurarea prohramelor sub impactul euristicii fenomenologice. Deoarece orice structura gramaticala se genereaza prin referirea unui nucleu fix, innascut, o gramatica universala (35) la care putem avea acces mai ferm prin dubla interfata, penduland intre (sau avand simultan acces la) cei doi poli ai ierarhiei Chomski a limbajelor, putem apropia natural tendintele opuse create de entropia crescuta a limbajelor cu o mare independenta de masina – limbaje evoluate (37) pe de o parte si necesitatea apropierii acestor limbaje de limbajul natural si necesitatile utilizatorului pe de alta parte. “Apeland la modelul proceselor de tip generativ – spune Ilie Parvu – infinitul nu ne mai apare astfel ca o realitate complementara finitului, fiintand alaturi de el, si cu temei generator al finitului, ca nucleul lui generator”.

Cuplajul la acest potential informational este un proces simplu, firesc (4, pag. 137) si a fost intotdeauna realizat printr-un control subiectiv al fenomenelor. Descrierea unor realitati neformale este greu de facut datorita aspectului neformalizabil al fenomenologicului, si de aceia tratarea s-a facut intotdeauna prin reducerea lor la aspectul structural (33). Chiar si tratarea din modelul de fata este o reducere la structural a aspectelor celor mai fundamentale ale fiintei umane. Impactul cu neformalul, fenomenologicul fiind descris in aproximarea limbajului natural ca o stare de bucurie, de plenitudine (Stancovici, 12), de cunoastere potentiala nelimitata(Draganescu – note asupra sentimentului cosmic, 33), de constienta perfecta de sine (M. Corneliu, 17), de a fi pur si simplu (Draganescu, Mihai Sora, 20), de fericire (Maharishi). Tratarea formala este resimtita ca o reductie a unei realitati personale infinite dar in acelasi timp lasarea acestei probleme in afara conului de lumina al cercetarii stiintifice este de asemni o problema grava. Este necesara atunci imbinarea cunoasterii prin experimentul mintal, utilizata curent pentru crearea de modele formale in stiinta cu un tip nou de experiment – vezi conceptul experimentul filosofic, M. Draganescu (4) realizat in modelul de fata prin dubla interfata.

Datorita imposibilitatii de a intelege neformalul altfel decat printr-o abordare direct subiectiva, a fiecaruia, exista pericolul nerecunoasterii lui. “Nerecunoasterea fenomenologicului, a neformalului – spune Mihai Draganescu – ar putea prezenta un pericol pentru succesul universului nostru in cosmos” (33).

Orice tehnologie a constiintei poate fi utilizata in acest framework da noi propunem Meditatia Transcendentala, Tehnologia Maharishi deorece este o tehnologie individuala dar si de grup si poate fi integrata in frameworkul procesor de natural de bio-socio-eco-feedback fiind cel mai bine cercetat program de dezvoltare umana.

PNBFB e isi propune sa optimizeze functia specifica a omului in univers, functia care tine spre actualizarea tendintelor devenirii (33).

“Arhitectura este o structura de functiuni” (2) iar o viziune arhitecturala larga trebuie sa integreze si functia omului in Univers. Chiar daca aceasta nu va putea fi realizata prin electronica functionala ea va putea fi optimizata sau cel putin problematizata.

Daca Generatia 5 ajuta individul sa proceseze mai eficient cunostintele, dand nastere ingineriei cunoasterii prin intelegerea procesului creator si cresterea capacitatii creatoare la care individul accede penduland intre cele doua posibilitati ale terminalului cu dubla interfata, pe de o parte extensia capacitatii de prelucrare si stocare a cunostintelor formale iar pe de alta parte expansiunea constiintei in zonele infrapsihice avand capacitatea de sinteza si genearare a informatiei noi, neformale. In stari coerente, SNC are o mare capacitate conexionalasporind in acest fel creativitatea individului. Asa cum fiecare domeniu al cunoasterii si activitatii umane poate fi dublat de o structura electrono-informationala tot astfel aceste domenii pot fi dublate de de o interfata prin PNBFB cu infinitul potential informational al naturii. Cercetarile in domeniul creativitatii au relevat necesitatea accesului accesului la zonele subliminale ale subconstientului (19) si o mare parte a personalitatilor creatoare au constatat aparitia insight-ului in stari de deconditionare, de repaos. Este de asemeni dovedita necesitatea stapanirii a cat mai multe limbaje, gramatici, structuri, reguli de inferenta etc. (20) a caror utilizare tine de perioada de activitate a procesului creator precum si necesitatea alternarii repaosului cu activitatea (29), a modului activ cu cel pasiv (4, pag 112).

Expertii oricarui domeniu de activitate pot beneficia astfel de o interfata spre cunoasterea formala a domeniului respectiv, dezvoltand in aces sens o inginerie a cunoasterii si de o interfata cu informatia neformala, profunda, creatoare si generatoare de nou a domeniului respectiv, a carui modalitate de actualizare in structurile formale si limbajele domeniului respectiv ar putea face obiectul unei inginerii a creativitatii. Aceasta permanenta pendulare, care se stabileste in timp intr-o stare intermediara, ferma, intareste atat capacitatile de cuplaj la informatia potentiala cat si abilitatea lingvistica, atat competenta cat si performanta (30, 3, 31).

Procesul de invatare, vazut astazi ca “un raport intre actiunea unor mecanisme cu creativitate infinita si actiunea unor dispozitive de prelucrare a datelor experientei” pune in valoare omul ca “singura fiinta care manipuleaza limbaje infinite” (3). Avem pe de o parte ineismul chomskian cu invarianta si regularitatea unor structuri specifice caruia ii corespund metafora cristalului si pe de alta parte imaginea constantei unei forme globale exterioare in ciuda neincetatei agitatii interne careia ii corespunde metafora flacarii, ambele vizand proprietati complexe ale viului (35). Structura si procesul, autoorganizarea sau schemele inascute. Innascutul este asociat naturalului iar considerand dichotomiile ereditate-mediu, specie-individ, reflexiv (teoretic) – empiric, intern extern, naturalul se mai asociaza cu creativitatea, cu specia, cu reflexivul si internul. Natura apare omului in relatia subiect-obiect iar termenul pereche al naturii este cultura asa cum perechea naturalului este artificialul (32).

Dubla interfata poate fi locul in care aceste perechi de contrarii pot fi transformate in complementaritati. Daca universul se naste prin ruperi secvential dinamice de simetrie, viata “introduce noi simetrii prin gandire si actiunea oamenilor, a societatii.

Intreaga dialectica a contrariilor, atat de prezenta in tot ce ne inconjoara pare sa fie o consecinta a simetriei cu principiul fundamental (33). Accesul nostru la potentialul informational profund, integrarea omului intr-un curcuit fundamental de informatie (12), necesita la anumite nivele ale arhitecturii fiintei, in genere cele psihologice, o refacere secvential dinamica a simetriilor.

Daca viata, universul, rup simetria profunda a materiei o astfel de simetrie este in genere pregatirea unei simetrii noi, mai ample. Asa cum observa profesorul Draganescu si asimetria este o conditie a vietii, un univers pur nu ar putea exista (34). Probabil de aceia simetriile superioare includ anumite asimetrii locale. Daca microprocesorul pentru a introduce noi simetrii prin gandire si actiune mai eficienta pe anumite planuri, a rupt initial o simetrie mai profunda, aceea dintre natural si artificial, PNBFB prin dubla interfata ar putea contribui la refacerea acestei simetrii astfel incat natura sa nu mai fie opusa culturii ci sa devina chiar nucleul ei generativ (32).

Inpactul asupra individului

In sistemul nervos central solutiile sunt cautate intr-un spatiu infinit al starilor printr-un reglaj efectuat prin intermediul biocampului (8) la care SNC se cupleaza prin coerenta activitatii sale electrice. Din punct de vedere al unor modele cuantice ale constiintei (8, 31) in activitatea de cautare a unei solutii in spatiul starilor SNC care dispune de o retea sinaptica a conexiunilor, selecteaza calea optima prin procese electrochimice care au conditionari de natura cuantica (31, pag. 56).

Procesarea informatiei fenomenologice ar putea avea cel mai inalt grad de simultaneitate . Neurologia moderna a adaugat descrierii algoritmice a inteligentei o descriere holistica (18). Asa cum in holograma prezenta ansamblului in parte a fost realizata prin utilizarea unei radiatii coerente, un model holistic al activitatii conexionale a creerului e posibil utilizand o stare coerenta. Sincronizarea potentialelor de actiune neuronale induce aceasta coerenta in intreg organismul. Rezultatul este “o mai mare receptivitate, o capacitate de coordonare a fnctionalitatii organismului crescuta, o alta eficienta fiziologica pe plan general”. De asemeni, organismul beneficiaza de acumulare de energie prin prevalenta sistemului parasimpatic fata de cel simpatic”, are loc “o orientare a metabolismului spre aerobioza, fapt care efecte benefice asupra organismului cum ar fi ameliorarea anginei pectorale, prevenirea infarctului si a neoplasmului, cresterea randamentului, a capacitatii de invatare, a creativitatii (7, pag. 235). In esenta se presupune ca RA este in corespondenta cu starea nervoasa care mentine existenta biologica a organismului (22) fiind si un reper al normalitatii psihice a individului (25). Starile hiper-integrate, de tipul retelelor neuronale sunt considerate modalitati puternic antientropice (23), dar comunicare prin camp, superioara comunicarii prin retea ar putea descrie o stare ultraintegrata ca cea mai puternica modalitate antientropica a acestuia.

Interfata prietenoasa

Asa cum exista un blocaj psihologic in fata claviaturii si a limbajelor formale si in genere in fata aparatului necunoscut , lucru care a motivat realizarea

interfetelor in limbaj natural, tot astfel exista un blocaj in fata aparatelor de

timp PBFB (7) datorat asocierii inconstiente cu o violare a intimitatii persoanei si senzatiei de lipsa de control asupra fenomenului. Interfata naturala formalizeaza un procesor natural de biofeedback PNBFB care supus invatarii ar putea media sau inlocui interfata prin PBFB realizand o familiarizare cu conceptul, schema de lucru si starea urmarita. Resemnalizarea nu mai este sonora ci este facuta de insasi fluctuatiile dinamicii metabolismului general, iar deplasarea spre zonele coerente ale SNC se face prin corticalizarea unui proces fiziologic semiautomat.

Procesorul de verificare cuprinde mai multe nivele:

Impactul social

Mutatiile se sconteaza sa apara la nivelul constiintei individului si la nivelul constiintei sociale prin utilizarea larga a calculatorului cu dubla interfata, se intalnesc cu idealurile de dezvoltare umana si sociala pe care societatea romaneasca si le propune pe viitor. Actualizarea intregului potential creator al individului si maxima stimulare a creativitatii sociale se integreaza perfect intr-un mediu in care exista deja cadre de manifestare a creatiei de toate genurile la nivel national si in care societatea de maine e conceputa ca o societate a creatiei. De asemeni incluzand potentialul informational profund si o modalitate de actualizare a lui in descrierea arhitecturala a fortelor de productie , intervenim asupra acestor forte inca de la originea lor, potentialul creator al individului, izvor al creativitatii, motivatiei si energiei umane. Se poate astfel crea cel mai bun cadru pentru gandirea muncii, a fortei de munca, in contextul esentei fiintei umane, ca element definitoriu al ei.

Concluzii

Traim intro lume dominata de modelele si ideile stiintei. Secolul nostru este dominat de modele ale legii entropiei. Principiul al doilea al termodinamicii spune ca materia si energia pot fi modificate intr-o singura directie si anume dintr-o forma utilizabila intr-o forma neutilizabila, dintr-o forma disponibila intr-o forma indisponibila, dintr-o forma ordonata intr-una dezordonata. Aceasta lege devine unul din modelele eshatologice ale secolului (40); in univers totul se misca ireversibil spre haos. “Oriunde si oricand se creaza pe Pamant sau in univers o structura ordonata, aceasta are loc dupa legea entropiei pe seama unei cresteri a dezordinii mediului” (38). Un ocean de entropie nu poate fi contracarat de cateva insule de negentropie, rezultanta de ultima instanta este este intotdeauna entropia (40). “Legea entropiei – spune Rifkin – va decide in calitate de paradigma dominanta asupra perioadei urmatoare a istoriei noastre. Einstein a numit-o legea principala a intregii stiinte iar Edington a considerat-o legea metafizica a intregului univers (35).

Din fericire insa acest sfarsit de secol ne readuce noi modele ale sperantei in stiinta, in care principiul al doilea al termodinamicii poate deveni numai un caz particular al unei legitati mai profunde. Legea a doua se aplica numai la sistemele izolate iar organismul, societatea si universul cu observator sunt sisteme deschise spre un mediu profund, subcuantic, anentropic. In ambianta acestor modele noi, cum ar fi cel al lui Prigogine si in contextul unei traditii romanesti a gandirii energetic-entropice (39) au fost posiibile modele filosofice si stiintifice care pot sta la baza unei viitoare societati antientropice (3,4, 34). In acelasi context de idei modelul nostru propune doar integrarea in terminalul calculatorului a unui device simplu (PBFB) care intr-un cadru conceptul adecvat (PNBFB) sa faciliteze o apropiere participativa de aceste idei sau cel putin sa le problematizeze prin crearea unui cadru mintal in care problema efectelor antientropice sa devina participativ un mod de a vedea si cerceta lumea.

O astfel de aplicatie nu face altceva decat sa ia fizica sociala din mana unei cleptocratii digitale si sa o democratizeze odata cu restituirea democratiei.

Bibliografie

1. Mihai Draganescu -Informatica si Societatea, Editura Politica, 1987.

2. Mihai Draganescu – A doua revolutie industriala, Editura Tehnica, 1980

3. Mihai Draganescu – Stiinta, tehnologia si civilizatia – in volumul Revolutiile

industriale in istoria societatii, Editura Politica, 1981

4. Mihai Draganescu – Profunzimile lumii materiale, Editura Politica,1979,

Ortofizica, Editura stiintifica si enciclopedica, 1985

5. Mihai Draganescu – Sistem si civilizatie, Editura Politica, 1979

6. Constantin Gorgos – Vademecum in Psihiatrie

7. Dumitru Constantin – Inteligenta materiei, Editura Militara, 1981

8. Paul Constantinescu Sisteme ierarhizate, Editura Academiei, 1986

9. Ilya Prigogine si Isabele Stengers – Noua alianta, Editura Politica, 1984. In

“Coerenta ca ordine”, volumul Filosofia fizicii, Editura politica 1984, Victor

Velculescu spune: “la coerenta materia capata uimitoare proprietati

ondulatorii”. Amintim in acest sens si comunicarea “Laserul ca model

interdisciplinar tinuta de Victor Velculescu la CSI.

10. Ionel Purica – Stiinta si progresul societatii, Magazon 26/84

11. Paul Caravia – O paradigma comunicationala a vietii sociale si

interdisciplinaritatea – in volumul “Interdisciplinaritatea in stiinta

contemporana”, Editura Politica, 1980

12. Virgil Stancovici – Filosofia Informatiei, Editura Politica, 1975

13. Ilie Parvu – Infinitul si infinitatea lumii, Editura Politica, 1985

14. Victor Velculescu – Coerenta ca ordine, in volumul Filosofia fizicii, Editura

Politica, 1984

15. Solomon Marcus – Timpul, Editura Albatros, 1985

16. Fiziologia si fiziopatologia sistemului nervos – Editura Medicala, 1976

17. Corneliul Mircea – Intercomunicare, Editura stiintifica si enciclopedica, 1979

Constantin Balaceanu – Anatomisti in cautarea sufletului, Editura Albatros,

1981

19. Ion Moraru – Un model epistemologic-psihologic al creativitatii tehnice,

Editura stiintifica si enciclopedica, 1980

20. Mihai Sora – A fi, a face, a avea, editura Cartea Romaneasca, 1985

21. Modele matematice in problematica dezvoltarii, Editura Academiei, 1982

22. Valentin Pascu – Optimizator biologic – Tehnium, 11/84

23. Adrian Restian – Medicina Cibernetica, Editura medicala, 1983

24. Mihaela Rocco – Creativitatea individuala si de grup, Editura Academiei,

1979

25. Constantin Arseni, Ioan Roman – Atlas clinic de electroencefalografie,

Editura stiintifica si enciclopedica, 1986

26. Zeno Folescu – Quarcurile, supersimetria si superstringurile, Editura

stiintifica si enciclopedica, 1988

27. Sorinel Balan – Invatarea prin dubla interfata o posibila revolutie in

educatie – comunicare CONDINF, Cluj Napoca, 1989

28. Vasile Baltag – Arhitectura viitoarelor calculatoare electronice – in volumul

Viitorul electronicii si informaticii, Editura Academiei, 1986

29. PP Neveanu – Dictionar de Psihologie, Editura Albatros, 1978

30. Paul Dobrescu – Computere si trandafiri – Editura politica, 1988

31. Solomon Marcus – Inventie si descoperire, Editura Cartea Romaneasca,

1989

32. Solomon Marcus – Inventie sau descoperire, Editura Cartea Romaneasca,

1989

33. Mihai Draganescu – Spiritualitate, informatie, materie – Editura Academiei,

1988

34. Mihai Draganescu – Ortofizica, Editura stiintifica si enciclopedica, 1985

35. Teorii ale limbajului, teorii ale invatarii. Dezbaterea dintre Jean Piaget si Noam Chomski – Editura POplitica, 1988

36. Dumitru Constantin – Electroencefalografia, Editura Militara, 1985

37. Solomon Marcus – Limbaje formale pentru limbaje de programare. Volumul Viitorul electronicii si informaticii, Editura Academiei, 1979

38. Jeremy Rifkin, F Howard – Entropy, a new wold view, Viking Press, NY, 1980

39. Solomon Marcus – Moduri de gandire , Editura stiintifica si enciclopedica, 1987

40. Bruno Wurtz – Filosofia anticiparii, vol II, UVT, Centrul de stiinte sociale, 1988

41. Ercic J Lerner – Why can’t a computer be more like a brain? – High Technology, august, 1984

42. Dan Farcas – Calculatorul Electonic si gandirea umana, Editura Albatros, august, 1984

43. Calculatoarele electronice din generatia 5-a – Editura Academiei, 1985

44. INTERNETUL LUCRURILOR – O NOUĂ PARADIGMĂ A CONECTĂRII ÎN INTERNET – Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti

https://rria.ici.ro/wp-content/uploads/2017/03/03-ART1-RRIA-1-2017-Savu-Tomescu-Bajenaru-IoT2017.pdf


DESPRE AUTOR

sorinelb-150x150

Salut! Numele meu este Sorinel Balan si vreau sa-ti urez bun venit pe blogul meu. Scriu saptamanal despre cum poti sa cresti mai mult invatand mai mult despre it, social media, e-learning, intranet: stiri, tendinte, strategii, cursuri, tips&tricks.

Pentru a fii mereu în contact cu ultimele noutati, te invit să te abonezi AICI. Stii mai mult, castigi mai mult