MOOC – Massive Open Online Courses este un trend masiv care va schimba probabil fata educatiei sau va ridica masiv si de masa stacheta deschiderii pe care o are educatia.

Platformele pe care puteti gasi cursuri gratuite sunt: Udemy, UdacityKhan Academy,  EdXCourseraiversity

“Aceasta tehnologie speciala, MOOC, imi permite să am mai mulți studenți decât am avut în întreaga mea carieră.” – Eric Foner, profesor de Istorie, Universitatea Columbia.

Trebuie sa spunem ca aceste cursuri de masa, oferite online si deschis (gratuit) prin efortul si cu parteneriatul a multe institutii educationale de prima marime intre care si Hardvard si MIT care au fondat EdX , o organizatie nonprofit destinata sa furnizeze in intreaga lumea excelenta in educatia superioara. EdX ofera MOOC si clase interaactive online pe subiecte care includ istorie, stiinta, inginerie, afaceri, stiinte sociale, lege, computer science, sanantate publica si inteligenta artificiala. Vezi o lista de cursuri aici pentru edX :  aici o lista pentru Coursera:  si aici pentru Iversity,  un al treilea actor major, european, pentru MOOC. Lansata in paralel cu EdX, HarvardX, este o platforma de online learning non-profit deplin independenta. Parte a acestei initiative de a isi deschide usile virtuale catre lume prin edX pentru a aduce o educatie superioara studentilor din intreaga lume sunt: Massachusetts Institute of Technology, Harvard University, UC Berkeley, University of Texas System, Australian National University, Delft University of Technology, EPFL, Georgetown University, McGill University, Rice University, University of Toronto, Wellesley College, Berklee College of Music, Boston University, Cornell University, Davidson College, University of Hong Kong, Hong Kong University of Science and Technology, IITBombay, Karolinska Institutet, Kyoto University, Université catholique de Louvain, Peking University, Seoul National University,Tsinghua University, Technische Universität München, University of Queensland, University of Washington , CaltechX.

Nu mai putin sonori sunt partenerii globali ai Coursera:  care includ Yale University, American Museum of Natural History, Columbia University, Duke University, École Centrale Paris, Hebrew University of Jerusalem, HEC Paris, Johns Hopkins University, Korea Advanced Institute of Science and Technology, Moscow Institute of Physics and Technology, Nanyang Technological University, National Geographic Society, National Taiwan University, National University of Singapore, Peking University, Princeton University, Saint Petersburg State University, Sapienza University of Rome, Shanghai Jiao Tong University, Stanford University, Tel Aviv University, The Chinese University of Hong Kong, The Museum of Modern Art, The University of Tokyo, The World Bank, University of Geneva pentru a mentiona doar cativa.

Si ceea ce face din acest trend fara precedent in educatie un megatrend este stirea ca Google va colabora cu EdX pe noul portal MOOC.ORG care se va lansa la inceputul lui 2014 si va ajuta institutiile educationale, afacerile si profesorii sa creeze si sa gazduiasca cursuri pentru toata lumea. Aceasta este ceea ce este si se anunta cu adevarat masiv din partea educatorilor dar sa vedem acum ce insemna masiv din partea beneficiarilor educatiei.

Sa vedem ce inseamn masiv fata de experienta anterioara. Avem cateva experiente locale in ce priveste e-learningl pe platformele locale sau cele din second life si ele nu depasesc cateva zeci sau sute de persoane la un curs si acest lucru este vizibil in SL unde spatiul uni amfiteatru, desi virtual, nu permite mari aglomerari. Am urmat cursuri de e-learning la academiaonline.ro si am urmat un scurt MBA la academiadeafaceri.ro apoi am creat un curs despre intranet pe Intranetul corporatiei in care am lucrat pentru o adudienta potentiala, nu inscrisa de maxim 9000 de personae. Cu mare push se ajungea ca un curs sa fie frecventat de cateva sute de persoane. Ce inseamna masiv in MOOC? Sa luam intai experienta personala a unui curs la Iversity la care am 50000 de colegi si sa spunem apoi ca EdX a avut pentru un curs despre Start-UP de la Harvard si MIT o audienta de 370000 de studenti si ca Coursera a ajuns in ianuarie la 1,7 milioane crescand astfel mai rapid decat Facebook.

Principalele site-uri pot fi suficiente ca sa intelegem fenomenul daca ne inscriem la cateva cursuri il putem si testa sau beneficia direct, gratuit de cursuri la care aveau candva acces numai o elita uneori contra sume foarte mari. Primul lucru de consultat pe un astfel de site este lista de cursuri pe care am furnizat-o mai sus si daca este vorba de EdX primul curs de urmat este un DEMO care are rolul de a va familiariza cu platforma si posibilitatile ei. In acest demo vedeti cum functioneaza diversele instrumente de invarare interactiva in acest mediu.

De exemplu unul din aceste tools este capabil sa revizuiasca cod scris in Pyton si mathlib. Un altul va ajuta sa creati interactiv circuite punand pe schema cu drag and drop si validand apoi circuitul cu un buton de validare. Aveti de asemeni un creator de molecule cu care puteti crea si valida moleculele si legaturile covalente create. Apoi un constructor de proteine si un al tool este un tabel interactiv al elementelor.

De ce acest salt? Ce reprezinta el? Sau este doar next tehnological step si atunci raspunsul este: pentru ca putem. Totusi este aici si o vointa politica a marilor institutii de invatamant. Trebuie sa vedem ce le aduce acest MOOC pentru ca s-a avansat si ideea ca mooc ar putea distruge invatamantul superior asa cum pot fi valabile si optiunile: deschiderii gustului pentru educatia de calitate, o forma de responsablitate sociala care intareste brandul universitatii care iese astfel din elitism.   Faptul ca nici mai mult nici mai putin decat Harvard si MIT (dar nu numai) de partea educatorilor de brand si Google din partea businessului de brand isi reunesc fortele in mooc.org ni se pare semnificativ. Acesti oameni probabil nu numai ca stiu ce fac dar si pot sa o faca.

Dar nu credem ca este altruism ci mai degraba ca este singura solutie ca ei sa poata evolua, sa poata merege mai departe, Asa cum afacerile nu au cum sa mearga pe o piata complet saracita pentru ca nu exista putere de cumparare nici piata educatiei superioare nu poate merege prea departe intr-o lume in care exista astfel de decalaje educationale uriase. Trebuie ridicata un pic stacheta.

Cum poti face asta? Numai oferind sustenabilitate locala si asta nu o poti face decat prin educatie de masa. Daca elitele pot face o facultate, un masterat sau un doctorat care costa 40000 dolari anual ar fi nedemn sa nu poti oferi gratuit miliaonelor de oameni care nu-si permit macar un curs minimal de 6-8 saptamani per domeniu sau tematica. Asta ar putea schimba cu adevarat lumea. Ar fi o schimbare de paradigma:  A invata masiv sa pescuiesti in loc de a da un peste maselor. A trimite transporturi cu alimente poate fi util in criza dar a la long sa transformi populatii uriase in cersetori nu e o solutie decat daca vrei sa le furi resursele la pret de nimic. O solidaritate umana autentica presupune empowerment. Un empowerment masiv pentru a micsora decalajele si inechitatea la nivel global ar trebui sa incepa cu educatia. 

MOOC poate insa sa fie considerat nu numai invatare ci si marketing educational. Nu poti prezenta o universitate decat prin cursurile ei, MOOC poate fi pentru invatare acel capitol free din marketingul de carte sau degustarea de produse in marketingul alimetar, sau drive test-ul in marketingul auto. Poate fi unul din roluri dar credem ca va produce deschideri si va avea implicatii nebanuite. Ne gandim de exemplu la crearea unei mase critice care sa deschida un gust pentru educatie superioara la nivel global. Poate la fel de bine sa fie un mod prin care educatia superioara devine cu adevarat masiva. Ce ar impiedica un stat sa dea populatiei sale prin contract direct cu institutiile educationale de top o educatie de top daca a aduca unul sau un milion presupune acelasi efort si instrumentele deja au fost testate free?

Trebuie sa mai vedem plusuri, daca mai era nevoie si minusuri.  

 O  carte buna in Massive Open Online Courses (MOOCs) este  MOOC YourSelf - Pune la punct propriul MOOC pentru afaceri, non-profit si comunitati neformale [Editie Kindle] Inge Ignatia de Waard

Inge’s book furnizeza acea structura si ordine, va da directia de care aveti nevoie pentru a incepe sa creati un MOOC, va spune ce sa faceti, cand si cum.

Daca doriti sa vedeti cateva video despre MOOC am selectat cateva pt dvs:

Unul este What is a MOOC?

Un altul Welcome to the Brave New World of MOOCs (Massive Open Online Courses)

Si altul Success in a MOOC

 Tehnologia Coursera permite partenerilor acestei platforme sa invete milioane de studenti mai degraba decat sute. As cum spun ei “Noi avem viziunea unui viitor in care fiecare are acces la educatie de clasa mondiala care pana acum a fost accesbila unei clase selecte de elita. Noi dorim sa sa imputernicim oamenii cu educatia care le va imbunatatii vietile in familiile lor si comunitatile in care traiesc.”

Sigur aici initiativa marilor puteri va avea si side effects pe care cu siguranta le ia in calcul. Educatia este cunoastere si cunoastere este putere si asta va conduce implicit la efecte secundare cum ar fi acela ca oamenii vor invata sa-si pretuiasca resursele locale, si spre exemplu, diamantele si cacaoa vor putea avea pretul lor corect. Nu credem insa ca a fost un calcul meschin al marilor puteri economice si in educatie ci credem ca este impactul cresterii nivelului de constiinta in lume care creaza spontan situatii win-win de masa.

La elearnspace am gasit o idee care suna frumos dar careia ii vom da alta valenta decat cea pe care o are.  Mother of all MOOCs este un MOOC despre MOOC dar noua ne place titlul in alt sens si anume acela ca trebuie sa existe ceva la originea cunoasterii si acesta este un curs despre ceea ce lipseste e-learning si anume aspectul neformal al invatarii, originea invatarii. Mihai Draganesacu spunea ca este nevoie de o stiinta a zonei de constituire a legilor lumii si nu numai de stiinte care studiaza legile lumii. Aceasta stiinta exista, se numeste SCI (Science of Creative Inteligence) – Stiinta Inteligentei Creatoare si ea localizeaza cunoasterea in Constiinta: Conoastere este structurata in constiinta. Daca un MOOC in SCI nu este posibil deoarece experimentul constiintei nu poate fi facut electronic ci numai prin interactiune umana nemijlocita poate ca este totusi posibil un MOOC de introducere sau de prezentare a SCI. Acest curs trebuie sa faca parte din fenomenul MOOC pentru ca indica o limita dar si o origine a MOOC pe care daca o cunoastem si ne-o asumam putem profita de fenomenul MOOC fara probleme. Daca nu cunoastem si nu ne asumam acesta limita, fenomenul MOOC poate fi chiar periculos pentru invatarea umana pentru ca ar fi asemeni unui copac masiv fara radacina. Noi suntem mari suporteri ai e-learning si MOOC dar credem ca nu putem beneficia din plin decat daca suntem constienti de limitele acestuia asa cum am afirmat in articolul Invatarea prin Dubla Interfata. Crearea unui sistem cadru care sa integreze acest nivel bazal de referinta in arhitectura cunosterii sau abordarea interdisciplinara in sensul descris aici ar rezolva problema invatarii. 

Admiratia fata de profesor, gratitudinea elevului fata de profesorul lui, dorinta de a cunoaste, entuziasmul sau fata de universul cunoasterii sunt lucruri neformale dar care pot canaliza spre elev o cunoastere neformala de mare calitate ce poate crea contextul in care elementele formale ale invatarii sunt valorizate cu adevarat.  Tagore a formulat o lege eterna a invatarii cand spunea ca omul numai de la om invata asa cum focul numai de la foc se aprinde. Temerea ca invatarea ar putea fi complet formalizata este justificata insa realitatea este ca nimic nu ma poate face sa renunt la elementele de neformal: eu pot mentine si exprima o gratitudine si admiratie fata de profeosii mei de la EDX  Laura Nasrallah cu care am facut cursul  HarvardX: HDS1544.1x Early Christianity: The Letters of the Apostle Paul, Bill Aulet cu care am facut cursul MITx: 15.390x Entrepreneurship 101 sau fata de Carmen Holotescu si Gabriela Grosseck cu care am facut Cursul de microblogging, probabil primul MOOC romanesc tinut in anul 2008.

In prezentarea “What Are Cultures of Learning? de Stephen Downes, la intrebarea de ce ar putea esua MOOC, raspunsul este “pentru ca incearca sa faca ceva formal intr-un mediu care esentialmente informal.”  Dar nu este asa pentru ca si creativitatea, mai informala decat invatarea este un amestec de euristici formale si neformale.

Jerusalem artichoke flower
© Photographer: Anaken2012 | Agency: Dreamstime.com

Anderson spune ca ar fi cel mai bine sa concepem MOOC ca pe o resursa de invatare, ca o biblioteca pe care elevii o pot utiliza in multe moduri. Si daca ar fi sa ne referim concret la The Future Of Storytelling, un MOOC pe care il urmam in acest moment la Iversity putem spune ca biblioteca are si o bibliotecara, aici Christina Maria Schollerer, extrem de educata, simpatica si care te directioneaza admirabil prin resursele cursului.

 

De ce nu am putea construi o arhitectura, un sistem cadru, in care fiecare aspect al realitatii sa fie pus la locul lui? Noi putem formaliza neformalul.

In prezentarea Sustainability and MOOCs in Historical Perspective de Stephen Downes este prezentata ideea conectivismului, invatarea in retea.

Conectivismul ca pedagogie – “Eu stochez cunoastrea in prietenii mei” – invatarea este a cunoaste cum sa creati si traversati retele.”

Downes spune “cunoasterea este o stare a retelei; invatarea este crearea unei retele.”

Un sistem nu poate crește decât dacă părțile sale interacționează – florile au nevoie de albine, vacile au nevoie de cereale, castorii au nevoie de copaci

Creșterea este creata nu de acumulare, ci de flux, prin constanta activare și interacțiune.

Invatarea ideala se face prin acces si apoi permanenta referire a infinitei corelatii pe care o experimentam in starea cea mai simpla a constiintei umane.

Daca invatarea este crearea unei retele, educatia, o educatie bazata pe constiinta, presupune integrarea retelelor in TRANSNET, reteaua de la baza tuturor retelelor inclusiv reteaua noastra neuronala.

Un slide show despre pedagogia conectivista care arata ca a invata inseamna a construi retele de informatie.

O resursa utila daca vrei sa afli tot ce e nou in lumea MOOC, inclusiv noile oferte, este http://www.mooc.ca/
MOOC Infografic

Please include attribution to OnlineColleges.net with this graphic.

The World of Massive Online Courses

 

 

Intrebare este: to mooc or not to mooc? Raspunsul cu un infografic excelnt il ofera EDUDEMIC.


DESPRE AUTOR

sorinelb-150x150

Salut! Numele meu este Sorinel Balan si vreau sa-ti urez bun venit pe blogul meu. Scriu saptamanal despre cum poti sa cresti mai mult invatand mai mult despre it, social media, e-learning, intranet: stiri, tendinte, strategii, cursuri, tips&tricks.

Pentru a fii mereu în contact cu ultimele noutati, te invit să te abonezi AICI. Stii mai mult, castigi mai mult